صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

چرا برای موفقیت کسب و کار نیازی به وب سایت نیست

اگر اول راه کارآفرینی هستید، وب‌سایت هیچ نقش مثبتی در کسب‌و‌کار شما نخواهد داشت. زمان و انرژی خود را روی موارد مهم‌تر سرمایه‌گذاری کنید.
در عصر دیجیتال، وب‌سایت‌ها نقش ویترین جلوی مغازه را برای یک کسب‌و‌کار دارند. همه‌ی متخصصان بر این باور هستند که شما برای جذب مشتری باید حتما یک وب‌سایت مناسب داشته باشید. این موضوع زمانی درست است که شما بخواهید یک فروشگاه اینترنتی یا یک کسب‌و‌کار آنلاین راه‌اندازی کنید. در غیر این صورت تمرکز کردن روی وب‌سایت می‌تواند شما را از مسیر اصلی خارج کند. در ادامه‌ی این مقاله‌ی زومیت به شما می‌گوییم که چگونه می‌توان تعداد مشتری‌های یک کسب‌و‌کار خدماتی را بدون نیاز به وب‌سایت بالا برد.
۱- شبکه‌سازی را قبل از استعفای شغل دائم انجام دهید
ساعات کاری انعطاف‌پذیر، مرخصی‌های بدون اجازه و آزادی عمل در انتخاب پروژه‌ها از جمله مزایایی هستند که هر شخصی را تشویق می‌کنند کسب‌و‌کار خودش را راه‌اندازی کند. بدون شک استعفا دادن از شغل فعلی لازمه‌ی شروع یک کسب‌و‌کار جدید است. اما نباید در اولین گام انجام شود. راه‌اندازی یک شغل جدید با اشتباهات زیادی همراه خواهد بود و بهتر است این اشتباهات زمانی انجام شوند که هنوز حقوق ثابت دریافت می‌کنید. بنابراین در این مدت تا می‌توانید در رویدادها شرکت کنید، به پادکست‌های آموزشی و مرتبط گوش کنید و برنامه‌ریزی دقیقی برای روزهای آینده داشته باشید. وقت و انرژی خود را برای ساختن وب‌سایت نگذارید، در عوض سعی کنید تعدادی از افراد کارآمد و متخصص را دور خودتان جمع کنید.
۲- طرز تفکر تراکنشی نداشته باشید
بسیاری از ما فکر می‌کنیم که راه‌اندازی یک کسب‌و‌کار مختص افرادی است که همیشه با اعداد و ارقام در ارتباط هستند. افراد بی‌رحمی که همیشه به فکر پول درآوردن هستند و نمی‌خواهند دنیا به محل بهتری برای زندگی تبدیل شود. درصورتی‌که هیچکدام از این افکار صحت ندارند. شما باید به کسب‌و‌کار، به چشم راه حلی برای یک مشکل نگاه کنید. درواقع نباید طرز تفکر تراکنشی داشته باشید. کسب‌و‌کار یعنی بتوانید کاری کنید که به ارزش‌های دیگران افزوده شود.
اینکه در انجام چه کاری خوب هستید و مهارت دارید را کنار گذاشته و به این فکر کنید که مردم به چه چیزی نیاز دارند. مطمئنا این طرز تفکر همه چیز را تغییر خواهد داد. همیشه به این فکر کنید که مردم چرا باید به کسب‌و‌کار شما علاقه نشان دهند و برای خرید خدمات یا محصول شما اقدام کنند؟
۳- سکوت کرده و گوش دهید
برای اینکه مشکلات مردم را بهتر متوجه شوید باید خوب به حرف‌های آن‌ها گوش دهید. ببینید که آن‌ها به چه چیزهایی نیاز دارند و سپس برای رفع آن‌ها اقدام کنید. بسیاری از افرادی که قصد راه‌اندازی کسب‌و‌کاری را دارند، در هر جمعی تنها از مهارت‌هایشان صحبت می‌کنند. درصورتی‌که یک کارآفرین واقعی و موفق ابتدا در مورد نیازهای مردم صحبت می‌کند و سپس راه حل‌هایی که برای رفع آن‌ها به ذهنش رسیده را مطرح می‌کند.
گوش دادن، یکی از مهم‌ترین ابزارهای فروش محصول و خدمات است. زمانی که شخصی را از مشکلاتی که دارد مطلع می‌کنید، آن‌ها به حرف‌های شما اعتبار می‌دهند. درنتیجه هر پیشنهادی که بعد از آن داشته باشید را به خوبی می‌پذیرند. اولین گام در فروش یک محصول، جذب اعتماد طرف مقابل است. گوش کردن و سوال پرسیدن اعتماد طرف مقابل نسبت به شما را افزایش خواهد داد.
۴- روی فعالیت‌های فروش تمرکز کنید
بعضی متخصصان معتقدند شما قبل از شکل دادن برند خود باید سراغ افرادی بروید که به راه حل مناسبی برای حل مشکلات خود نیاز دارند. شاید کمی عجیب به نظر برسد اما مطمئن باشید که تأثیر مثبتی روی برند شما خواهد گذاشت. ابتدا ببینید کسی به کسب‌و‌کار شما علاقه‌ای دارد یا خیر و سپس به فکر چاپ کارت ویزیت برای برند خود باشید. ۳ ماه زمان بگذارید و افراد یا شرکت‌هایی که با مشکل مورد نظر شما درگیر هستند را پیدا کنید. سپس ببینید آیا به راه حل شما علاقه‌ای دارند و حاضر هستند که برای خرید آن هزینه کنند یا خیر.
چاپ کارت ویزیت، طراحی لوگو و ساخت وب‌سایت همگی از مواردی هستند که شما را از مسیر اصلی یعنی توجه به مشتری‌ها منحرف می‌کنند. مطمئن باشید هیچ شخصی بعد از آشنایی با شما آدرس وب‌سایتتان را نخواهد پرسید. اکثر افراد دوست دارند که در مورد راه حل شما برای از بین بردن مشکلاتشان اطلاعات کسب کنند.
۵- فراموش نکنید که دیگران از شما انتظار دارند
چه چیزی ممکن است باعث شود عده‌ای زمان خود را در اختیار شما قرار داده و به صحبت‌هایتان گوش دهند؟ فراموش نکنید که همه ی انسان‌ها می‌توانند یک مشتری بالقوه برای محصول یا خدمات شما باشند. بنابراین زمانی که این طرز تفکر با سوال «چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟» ترکیب شود، می‌تواند فرصت‌های زیادی را در اختیار شما قرار دهد.