صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

تحقق پیش‌ بینی پایگاه خبری بانک مسکن

صحت ردیابی بازار بالادست معاملات مسکن تایید شد

پیش‌ بینی پایگاه خبری بانک مسکن از رونق معاملات آپارتمان در تابستان سال ۹۶ با رشد چشم‌ گیر ۲۳ درصدی حجم معاملات مسکن در مرداد نسبت به تیر ماه محقق شد.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از پایگاه خبری بانک مسکن، سیگنال‌های رشد معاملات مسکن از دو ماه قبل در بازار مبادله اوراق حق‌ تقدم استفاده از تسهیلات بدون سپرده مسکن مشهود بود. بازار مبادله اوراق مذکور که با نماد «تسه» در فرابورس عرضه می‌شود، به منزله بازار بالادست بخش مسکن همواره مورد توجه کارشناسان بازار مسکن قرار دارد.
پایگاه خبری بانک مسکن با ردیابی وضعیت این بازار از ماه‌ های گذشته، به افزایش کم‌ سابقه حجم مبادله اوراق مسکن از ابتدای تابستان پی برد و طی گزارشی با عنوان « سیگنال‌های رونق تابستانی مسکن در بازار اوراق تسه» که در نیمه تیرماه منتشر شد، پیش‌ بینی کرد که تابستان امسال بازار مسکن پر حرارت‌تر از گذشته به تقاضای خریداران پاسخ می‌دهد و روند تدریجی خروج کامل از رکود و انتقال از فاز «پیش‌ رونق» به «رونق» سرعت گرفته است.
صحت این پیش‌ بینی در کارنامه مرداد ماه معاملات مسکن تایید شد، به این ترتیب که حجم معاملات مسکن در یک ماه گذشته به 16 هزار و 758 فقره رسید که نسبت به تیرماه 23 درصد و نسبت به مرداد سال گذشته 5 درصد افزایش یافته است. این آمار از حجم معاملات که دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی منتشر کرده، در 39 ماه گذشته بی‌ سابقه بوده است.
رکورد زنی معاملات مسکن در ماه میانی تابستان در حالی رخ داده که طی تیر و مرداد امسال نیز رکورد بیشترین مبادله روزانه اوراق مسکن در طول حدود دو سال اخیر شکسته شد و در پنج روز از این دو ماه، بیش از یکصد هزار فقره مبادله روزانه اوراق تسه در فرابورس به ثبت رسید.
نکته قابل توجه این است که با وجود گرم‌ تر شدن بازار معاملات آپارتمان، قیمت مسکن در مرداد ماه از ثبات نسبی برخوردار بوده و فقط 0.7 درصد نسبت به تیر 96 افزایش یافته است؛ ضمن اینکه رشد نقطه‌ای میانگین قیمت مسکن در پایتخت (نسبت به مرداد 95) نیز 6 درصد بوده است.
بازار مسکن رشد غیر تورمی حجم معاملات مسکن در مرداد ماه را مدیون هدفمند بودن سبد تسهیلات بانک مسکن است، چرا که مخاطب انواع تسهیلات خرید مسکن، به نحوی تعیین شده که تقاضای مصرفی مسکن را پوشش می‌دهد. به عنوان مثال تسهیلات صندوق پس‌ انداز مسکن یکم تحت شرایطی پرداخت می‌شود که صرفا متقاضیان مصرفی آن را به صرفه ارزیابی می‌کنند و الزام خانه‌ اولی بودن متقاضیان تسهیلات نیز دست سفته‌ بازان را کوتاه کرده است. در مورد تسهیلات 100 میلیون تومانی از محل خرید اوراق مسکن نیز، با توجه به اینکه صرفا به زوجین قابل پرداخت است، عملا جایی برای درخواست سفته‌ بازی باقی نمی‌ماند.
افزون بر این ابلاغ دستورالعمل جدید بانکی در زمینه افزایش سقف تسهیلات جعاله به دو برابر که از محل خرید اوراق به خریداران مسکن قابل پرداخت بوده و سقف تسهیلات قابل پرداخت بدون سپرده را برای زوجین از 110 میلیون (شامل دو فقره تسهیلات 50 میلیونی و یک فقره جعاله 10 میلیونی) به 120 میلیون تومان افزایش داده است، در افزایش میل به استفاده از تسهیلات بدون سپرده مسکن، رشد مبادله اوراق در تابستان و در نهایت رشد قابل توجه معاملات نقش مهمی داشته است.
طبق این دستورالعمل، آن دسته از متقاضیان خرید مسکن که قصد استفاده از تسهیلات بدون سپرده از محل اوراق مسکن را دارند، صرفا تا پایان تابستان می‌توانند از امتیاز دو برابر شدن تسهیلات جعاله استفاده کنند. اقساط ماهانه این جعاله 20 میلیون تومانی نیز 514 هزار تومان است که در کنار اقساط حدود یک میلیون و 700 هزار تومانی تسهیلات بدون سپرده زوجین باید پرداخت شود. از این رو فرصت مناسبی در سه ماهه تابستان برای استفاده از تسهیلات بدون سپرده با سقف بالاتر از گذشته شکل گرفته که طی دو ماه گذشته مورد اقبال بسیاری از خریداران مسکن قرار گرفت.