صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

آشنایی با کارآفرینان موفق - قسمت 4

مریم خاوازی: مدیر عامل و رییس هیات مدیره شرکت آدران رایانه

انگیزه رسیدن به تولید سبب شد تا در پی کسب تجارب 10 سال شرکت آدران رایانه را تأسیس و پس از یک سال واردات، تولید کیوسک های اطلاع رسانی را آغاز کرد.

فعالیت خود را از چه زمانی و چگونه آغاز کردید؟
در سال 71 شرکتی تاسیس کردیم به نام ندا پرداز که من در حدود ده سال به عنوان هیات موسس، مدیر فروش و عضور هیات مدیره مشغول به فعالیت بودم. در آن مقطع زمانی صحبتی از کارآفرینی نبود و بعد از مدتی من با حفظ سهامی که در آن شرکت داشتم شرکت آدران رایانه را تاسیس کردم . اما در سال 85 دچار مشکل اقتصادی شدیم و به دلیل عدم حمایت دولت مجبور شدم که سهام خود در شرکت ندا پرداز را بفروش برسانم و مبلغ آن را در شرکت جدید سرمایه گذاری کنم. شرکت ما اقدام به تولید کیوسک اطلاع رسانی می­کند. کیوسک ها یی که در واقع شبه atm هستند . این کیوسک­ها به شبکه بانکی و شبکه شتاب وصل می­شوند ، تمام کارهای بانکی را انجام می­دهند به غیر از دریافت و پرداخت پول.
در مدت زمان فعالیت خود مهمترین مشکلی که با آن برخورد داشته اید چه بوده است؟
مشکل من سازمان­های دولتی به عنوان اصلی ترین مشتریان شرکت است . که سلیقه­های متعدد و استاندارهای گوناگونی از نظر فنی و اداری دارند. در واقع بزرگترین مشکل ما از سوی این مشتریان اصلی، عدم پرداخت به موقع است. اکثر آن­ها یک سویه کار می­کنند. برای مثال یکی از مشتریان بانکی ما چون یک همایش دارد از ما درخواست دستگاه می­کند اما می­گوید شاید دستگاه را بعد از همایش از شرکت خریداری کند و شاید هم خریداری نکند. در واقع با آگاهی از شرایط بد بازار شرایطی را برای ما فراهم می­کنند که برنده ای در این خرید و فروش وجود نداشته باشد. همچنین سیستم فعالیت شرکت ما به نحوی است که سود اصلی را از طریق سیستم پشتیبانی دستگاه­ها به دست می­آوریم اما تا حالا که هشت هزار کیوسک نصب کرده ام تنها برای 50 عدد آن­ها قرار داد پشتیبانی دارم. اکثر شرکت­های طرف قرار داد من تمایلی به قرار داد پشتیبانی ندارند که همین امر باعث می­شود نتوانیم سود قابل توجهی به دست بیاوریم.
در طول کار خود به دلیل زن بودن با محدودیت خاصی مواجه نشده اید؟
مگر می­شود خانم دست به تجارت بزند و به مشکل برنخورد. در واقع به غیر از این مشکلات، مشکل دیگر من به خانم بودن من مربوط می­شود که همین امر باعث می­شود پروسه انجام کارهایم به کندی پیش برود.
علت وجود این مشکل برای چیست؟
به خاطر اینکه به خانم­ها دیر و سخت اعتماد می­کنند. درست است که به دلیل مسوولیت پذیری خانم ها خیلی از مدیران مایل هستند که کارهای حساس خود را به آن­ها واگذار کنند اما همین که بحث یک کار فنی به میان می­آید ترجیح می­دهند که کار را یک آقا انجام دهند.
برای مقابله با این مشکلات از چه راه­حل­هایی استفاده می­کنید؟
ما سعی کردیم با این مشکلات و نگاه­ها به نوعی و به روش خود کنار بیائیم. برای مثال سعی کردیم تعداد پرسنل مرد شرکت را افزایش دهیم تا در برخورد با مشتریانی که مایل نیستند با یک خانم برخورد داشته باشند مشکلی به وجود نیاید. در جلساتی که با شرکت­های سازمانی تشکیل می­شد سعی کردیم در کنار یک خانم از یک مرد هم استفاده کنیم. اما در کل تلاش می­کنیم توانایی های خود را به صورت عملی ثابت کنیم. از طرفی هم باید بگویم این مشکلات ریشه در باورها و اعتقادات مردم دارد و با گذشت یک روز یا دو روز حل نمی­شود و نیاز به گذشت زمان زیادی است.
آیا تا کنون از حمایت های قانونی ، مالی و... برخورد شده ­اید؟
خوشبختانه هر وقت دچار مشکل مالی شده­ایم توانسته­ایم از یک راهی وامی دریافت کنیم اما این دریافت به سختی صورت گرفته است. تا کنون سه وام از وزارت فناوری اطلاعات دریافت کردیم اما میزان پرداخت بسیار پایین بوده است. به غیر این تا کنون حمایت دیگری از سایر ارگان ها دریافت نکرده ایم
انجمن زنان کارآفرین چطور آیا تا کنون توانسته ­اید مورد حمایت این انجمن قرار بگیرید؟
راستش را بخواهید اولین باری است که با این انجمن اشنا می­شوم. اما همین آشنایی کوتاه هم باعث شده که بتوانیم رابطه خوبی با هم برقرار کنیم و قرار است درفعالیت خود از حمایت این انجمن برخوردار شویم.