صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

در شماره بیستم ماهنامه «دانش بنیان» آمده است

چالشی تازه برای تغییر فضای کسب و کار

گزارشی از انتظارات شرکت های دانش بنیان از دولت دوازدهم، جذب سرمایه، موانع و راه حل های پیش روی استارتاپ‌ها و تاملاتی در باب تغییر فضای کار، از جمله مهم ترین مطالبی است که در شماره جدید ماهنامه آموزشی، علمی، خبری، تحلیلی «دانش بنیان» منتشر شده است.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ، ماهنامه آموزشی، علمی، خبری، تحلیلی «دانش بنیان» منتشر شده است.
چالش دانش و کار در شماره بیستم ماهنامه «دانش بنیان»، پرویز کرمی سردبیر این نشریه، چالشی تازه را با خوانندگان در یادداشت خود ایجاد کرده است. او در مطلبی که در باب تغییر فضای کار نوشته و با تیتر «فرزند زمان» منتشر کرده، آورده است: «توسعه هم خانواده است با وسعت و معنی لغوی اش همین گستردگی و وسیع شدن است اما در عالم اقتصاد، ما آن را معادل development به کار می بریم که به هیچ وجه به معنای وسعت پیدا کردن و پهن شدن نیست. نزدیک ترین تعبیر به آن، «ظهور» است و البته ظهوری که در دنیای عکاسی به کار می رود.» در بخش دیگری از این یادداشت، می خوانیم: «حقیقت این است که جز از راه های جدید و مبتنی بر آی سی تی و فناوری اطلاعات نمی توانیم معضل بیکاری را حل کنیم و اشتغال و تولید ثروت را بالا ببریم. سرمایه گذاری روی نیروی انسانی خلاق و نوآور، اهمیت دادن به ایده های نو و فراهم کردن فضا و زیرساخت لازم برای عملی کردن ایده ها و حتی المقدور آماده سازی و مقاوم سازی جامعه و منتوری و راهنمایی جوانان در برابر ریسک های اقتصادی می تواند در این شیفت پارادایم کمک کمکمان کند.»
ضرورت توسعه فناوری
«دانش بنیان» در شماره ویژه مرداد 96، سراغ خانم سادینا آبائی رفته است تا درباره فضای کسب و کار فناورانه به تفصیل با او گفت وگو کند. این فعال فناور معتقد است: «حوزه فناوری اطلاعات نیاز به سرمایه دارد و این سرمایه به سرمایه مالی محدود نمی شود و سرمایه انسانی را هم در بر می گیرد. مدیران حوزه فناوری اطلاعات باید به بلوغ فکری رسیده باشند. اهمیت مدیریت انسانی در تکنولوژی به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات خلاصه نمی شود. مردم باید برای نیازهای خود مطالبه گری داشته باشند و نیازها و مطالبات خود را جدا از سیاست بدانند و پیگیر آنها باشند.»
رفع موانع تولید
شرکت های دانش بنیان در سال های اخیر رشدی چشمگیر و چندهزارتایی داشته اند. بر همین اساس، موضوعات و مسائل مربوط به این شرکت ها نیز فراوان و متنوع شده است. ماهنامه «دانش بنیان» در این شماره به سراغ چند شرکت دانش بنیان کشور رفته و با آنها درباره انتظارات شان از دولت دوازدهم پرسش کرده است. با این حال، این شرکت ها اذعان دارند که «نباید شرکت دانش بنیان صرفا چشم امیدش به اعتبارات دولتی باشد بلکه باید بیشترین نقطه اتکایش به توان خود در همه حوزه ها باشد که البته در این بین دولت هم باید با حمایت های قانونی از شرکت های دانش بنیان و رفع موانع پیش پای این شرکت ها در حوزه تولید و توزیع، در جهت توسعه اقتصاد دانش بنیان گام بردارد.»
گلایه دوطرفه
شغل و ایجاد اشتغال، از جمله دغدغه های اولیه امروز همه جوامع از جمله کشور ما است. دانشگاه صنعتی شریف، مدرسه ای در خود دارد به نام «مدرسه اشتغال شریف». خانم سحر احمدی مدیر این مدرسه، ضمن توضیح فعالیت های آن، نکته ای را می گوید که معضل امروز جامعه است و این مدرسه درصدد رفع آن است: «دانشجوها یا فارغ التحصیلان جوان ما از یک طرف گلایه می کنند که چرا کار نیست یا چرا نمی توانند کار مناسبی پیدا کنند و از طرف دیگر کارفرماها هم خیلی شاکی هستند، چون کارفرما فقط به دانش کسی که از دانشگاه وارد بازار کار شده نیاز ندارد.»
نیاز به گسترش بازار
علی معتمدزادگان رییس پارک علم و فناوری مازندران هم در گفت وگو با «دانش بنیان» بیستم، توسعه و گسترش بازار را جزو نیازهای اولیه امروز عرصه فناوری می داند. او می گوید: «در دنیا ساختارهای فراسازمانی وجود دارند که کمک می کنند شرکت کارآفرین شکل بگیرد و وارد بازار و مرحله سودآوری شود. از جمله نیازهای شرکت ها وارد بازار شدن آنها و سودآوریشان، وجود نظام گردش مالی در داخل کشور، بهبود روابط سیاسی و تجاری با سایر کشورها که بسترساز بازاریابی و فروش و انتقال فناوری است، بروکراتیک نبودن ثبت اختراع و ثبت برند و گسترده کردن بازار توسط دولت است.»
در بخش های دیگر شماره بیستم ماهنامه «دانش بنیان»، گفت وگوها، گزارش ها، یادداشت و مطالب متنوع و متعددی در حوزه کارآفرینی و فناوری آمده است که مخاطبان با داشتن نرم افزار کدخوان در موبایل های هوشمندشان، می توانند از فیلم ها، صداها، عکس ها و متن های تعبیه شدن در آن، بهره مند شوند.
بیستمین شماره ماهنامه «دانش بنیان» به صاحب امتیازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، مدیرمسوولی سورنا ستاری و سردبیری پرویز کرمی، ویژه مردادماه 1396 و در 132 صفحه منتشر شده است.
هفته دولت 1396 با شعار "تدبیر و امید برای تولید و اشتغال" از 2 الی 9 شهریورماه برپاست.