صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

آیفکس به رکوردشکنی ادامه می‌دهد

معامله بیش از 283 میلیون سهم در بازارهای اول و دوم فرابورس

بازار فرابورس ایران در آخرین روز معاملاتی این هفته میزبان دادوستد بالغ بر 367 میلیون ورقه بهادار به ارزش بیش از 2 هزار و 978 میلیارد ریال قرار گرفت
 که نسبت به سه‌شنبه از کاهش حجم و افزایش ارزش معاملات حکایت داشت.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از روابط عمومی فرابورس ایران، چهارشنبه هشتم شهریورماه شاخص کل نیز در حالی که تا دقایق پایانی معاملات نزدیک به 5 واحد رشد کرده بود در پایان بازار به رشد 1.7 واحدی بسنده کرد تا با قرارگیری در ارتفاع 953 واحدی کماکان در قله تاریخی خود بایستد.
نگاهی به نمادهای اثرگذار بر آیفکس کماکان حاکی از تاثیرات مثبت بر این نماگر از جانب نمادهای فلزی و شیمیایی است. به این ترتیب نمادهای «ذوب»، «مارون»، «میدکو» و «شراز» تا نزدیکی 2 واحد تاثیر مثبت بر شاخص کل فرابورس داشتند، اگرچه در سمت مقابل نمادهای «زاگرس»، «هرمز» و «ارفع» با بیشترین اثرگذاری منفی مانع از پیشروی بیشتر شاخص شدند.
در جریان بازار امروز همچنین شاهد بازگشایی نمادهای  آ س پ، شرکت بانک حکمت ایرانیان و حق تقدم نماد مذکور و شرکت سرمایه‌گذاری مسکن الوند بودیم. ضمن آنکه نمادهای «اوان»، «ذوب» و «شلیا» نیز به عنوان پربازدیدترین نمادهای معاملاتی شناخته شدند.
نماد معاملاتی شرکت مبین وان کیش که روز جاری دو هفته از زمان عرضه اولیه آن می‌گذشت در صدر نمادهایی با بیشترین افزایش قیمت نیز قرار گرفت و 5 درصد رشد کرد. در مجموع بازارهای اول و دوم هم نماد ذوب‌آهن اصفهان با معامله چشمگیر 204 میلیون سهم به ارزش نزدیک به 190 میلیارد ریال بالاترین رقم حجم و ارزش معاملاتی را به خود اختصاص داد.
امروز سهامداران در مجموع بازارهای اول و دوم میزبان جابه‌جایی افزون بر 283 میلیون سهم به ارزش 520 میلیارد ریال قرار گرفتند. 
در سوی دیگر بازار، سرمایه‌گذاران بازار اوراق با درآمد ثابت نیز به خرید و فروش 2.2 میلیون ورقه بهادار به ارزش 2 هزار و 196 میلیارد ریال پرداختند که اسناد خزانه اسلامی مرحله دهم بیشترین حجم و ارزش معاملات را در اختیار گرفت.
نگاهی به تابلو اوراق تسهیلات مسکن نیز نشان می‌دهد در اغلب تسه‌ها ریزش قیمتی رخ داده و قیمت‌ها در دامنه 753 هزار تا 791 هزار ریال است. امتیاز تسهیلات مسکن مردادماه 96 با خرید و فروش نزدیک به 38 هزار ورقه به ارزش 29 میلیارد ریال با بالاترین رقم حجم و ارزش معامله در صدر این تابلو ایستاد.