صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

تأکید دوباره آنکتاد بر لزوم توجه به صنعت گردشگری در کشورهای درحال‌توسعه

در اجلاس گردشگری جهان چه می‌گذرد؟

گزارش‌های سازمان‌های بین‌المللی ازجمله آنکتاد نشان می‌دهد که صنعت گردشگری می‌تواند فرصت‌های چشمگیری را برای اشتغال شایسته، رشد اقتصادی پایدار و ریشه‌کن‌سازی فقر در کشورهای درحال‌توسعه فراهم سازد.
صنعت گردشگری اکنون 10 درصد از تولید ناخالص جهان را تشکیل می‌دهد. از هر 10 شغل موجود در جهان امروز، یک شغل متعلق به صنعت گردشگری است و 30 درصد از تجارت جهانی در حوزه خدمات نیز به این صنعت اختصاص دارد. در بسیاری از کشورها این صنعت نقشی حیاتی در اقتصاد ایفا می‌کند و حتی امرار معاش مردم به آن وابسته است.
 
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل ازپایگاه خبری اتاق ایران,  مجمع عمومی سازمان ملل متحد، سال 2017 را به‌عنوان «سال جهانی گردشگری پایدار برای توسعه» معرفی کرده و بر ظرفیت‌های این صنعت برای کمک به ریشه‌کن‌سازی فقر تأکید کرده است.
 
از بین 17 هدفی که در سال 2015 از سوی جامعه بین‌الملل به‌منظور دستیابی به توسعه پایدار در افق 2030 تعیین شد، سه هدف مستقیماً به صنعت گردشگری مربوط می‌شود. گردشگری همچنین با اهداف راهبردی دیگری از قبیل رشد اقتصادی پایدار و اشتغال شایسته، تولید و مصرف پایدار و نیز حفاظت از اقیانوس‌ها و استفاده پایدار از آنها گره خورده است.
 
در چهل و یکمین اجلاس سالانه گردشگری جهان که در کشور روآندا –از مهم‌ترین مقاصد گردشگری آفریقا- در حال برگزاری است، مقوله ارتباط بین صنعت گردشگری و توسعه پایدار، موضوع اصلی بحث محسوب می‌شود.
 
در این اجلاس که سازماندهی آن بر عهده انجمن تجاری موسوم به شورای صنفی آفریقا و انجمن سفر و گردشگری آفریقا بوده و هیئت توسعه روآندا در برگزاری آن همکاری داشته است، مقامات ارشد کشورهای آفریقایی، متخصصان صنعت گردشگری و سرمایه‌گذاران بین‌المللی فعال در این حوزه گرد هم آمده‌اند تا چگونگی ایجاد اشتغال و سرعت بخشیدن به رشد اقتصادی آفریقا با تکیه بر صنعت گردشگری را بررسی کنند.
 
شرکت‌کنندگان در این اجلاس به الگوهای نوآورانه در کسب‌وکار، فناوری‌های جدید و همکاری‌های تجاری راهبردی در حوزه گردشگری در سطح قاره‌ای و جهانی نیز خواهند پرداخت. همچنین قرار است در این اجلاس، چهارچوبی برای شبکه‌سازی و کشف محصولات و بازارهای جدید گردشگری و نیز حفظ و ارتقای حیات‌وحش و میراث فرهنگی غنی آفریقا تدوین شود.
 
موکیسا کیتویی، دبیرکل کنفرانس بین‌المللی تجارت و توسعه سازمان ملل متحد (آنکتاد) در مراسم افتتاحیه چهل و یکمین اجلاس سالانه گردشگری جهان خطاب به حاضران گفت: «این یک فرصت بزرگ برای شناخت و بررسی وضعیت صنعت گردشگری در آفریقا است. رشد این صنعت، فرصت‌های اقتصادی عظیمی را برای همه جوامع فراهم خواهد آورد. صنعت گردشگری آفریقا کماکان به رشد خود ادامه خواهد داد و از بیش از 21 میلیون شغل محافظت خواهد کرد. گردشگری یک ابزار فوق‌العاده در راه رسیدن به توسعه پایدار است».
 
دکتر کیتویی در ادامه خاطرنشان ساخت: «تأثیرات صنعت گردشگری بر توسعه اقتصادی و اجتماعی کشورهای آفریقایی می‌تواند فراتر از حد تصور باشد. ما باید این صنعت را به‌گونه‌ای مدیریت کنیم که همه از ثمرات آن بهره‌مند شوند و کسی در این میان جا نماند. ما برای موفقیت در این مسیر باید سیاست‌گذاری مناسبی داشته باشیم، همکاری بین دولت و بخش خصوصی را تقویت کنیم، جنبش‌های مردمی را موردحمایت قرار دهیم و صلح و امنیت را برقرار نماییم».
 
دبیرکل آنکتاد در پایان تصریح کرد: «گردشگری پایدار باید فضای مناسبی را برای گسترش فعالیت‌های اقتصادی پایدار و بلندمدت فراهم نماید و مزایا و درآمدهای آن باید به‌گونه‌ای عادلانه بین فعالان و ذی‌نفعان تقسیم گردد».
 
در حاشیه چهل و یکمین اجلاس سالانه گردشگری جهان در روآندا، اداره‌کنندگان اجلاس با همکاری شرکت فیس‌بوک و سازمان مردم‌نهاد «جنبش تکریم آفریقا» چندین کارگاه آموزشی را در مورد نحوه استفاده از ابزارهای دیجیتال به‌منظور توسعه کسب‌وکار برای بنگاه‌های اقتصادی کوچک و متوسط برگزار خواهند کرد.
 
بر اساس گزارش سال 2017 آنکتاد در مورد روند توسعه اقتصادی در آفریقا، صنعت گردشگری می‌تواند محرکی برای رشد اقتصادی فراگیر و مکملی برای استراتژی‌های توسعه اقتصادی در کشورهای آفریقایی باشد؛ استراتژی‌هایی که با هدف کمک به متنوع‌سازی و تغییر ساختار اقتصادی این کشورها تدوین شده‌اند.