صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

«کسب‌وکار» در آستانه عید قربان بازار مرتبط را بررسی می‌کند

یکه‌تازی دلالان در بازار دام زنده

عید قربان بره‌کشان بازار چوب‌داران و پرواربندان و رمه‌داران است.
مجتبی کاوه
ذهنیت و تصویری که اکثر ما از دامداران (دام سبک) در ذهن داریم، بیشتر متعلق به حرفه چوپانی است، اما فعالان بازار دام زنده چوپان نیستند.به گزارش کسب و کار نیوز  آنها سرمایه‌گذارانی هستند که چرخ تولید را در بخش گوشت می‌چرخانند و البته مثل تمام بازارها افرادی نیز در این بازار حضور دارند که با در اختیار داشتن نقدینگی و روابط، بدون آنکه رنج تولید بکشند، سودش را به یغما می‌برند. 
تعداد مراکز مجاز عرضه دام نسبت به تقاضا پایین است
یک فعال بازار دام در توضیح وضعیت بازار امسال دام زنده به «کسب‌وکار» می‌گوید: بازار نسبتا متعادل است، یعنی با وجود افزایش تقاضا به مناسبت عید قربان جهش قیمت نداشتیم. سعید اصغری با بیان اینکه تعادل در بازار به معنی رشد 7 تا 10 درصدی قیمت است، افزود: با توجه به افزایش قابل توجه قیمت گوشت قرمز، انتظار می‌رفت بازار دام زنده نیز افزایش را تجربه کند که این اتفاق نیفتاد. وی قیمت بره را در مراکز تحت نظارت دامپزشکی و وزارت جهاد کشاورزی 16 تا 17 هزار تومان اعلام کرد و افزود: تعداد مراکز مجاز عرضه دام نسبت به تقاضا پایین است، بازرسان دامپزشکی در این مراکز حضور دارند و دامی که در این اماکن به فروش گذاشته می‌شود، از نظر بیماری و سلامت کاملا بررسی و تایید می‌شود. وی در پاسخ به این پرسش که آیا این مراکز به تعداد کافی دام برای تامین نیاز عید قربان عرضه می‌کنند، گفت: عرضه دام در این مراکز به صورت انبوه است، ولی به اندازه‌ای که تمام تقاضا را پوشش دهد، نیست. همچنین دسترسی مردم برخی مناطق به این مراکز خوب نیست، بعضی از مردم هم به دلیل ارزان بودن دام در مراکزی که تحت نظارت نیستند، ترجیح می‌دهند از آنجا خرید کنند. 
اگر دلالان نبودند، قیمت کاهش پیدا می‌کرد
یک فعال دیگر بازار دام با بیان اینکه دلالان بنا به اقتضای بازار قیمت دام زنده را جابه‌جا می‌کنند، به «کسب‌وکار» گفت: امسال زاد و ولد گله‌ها بالا بود و پرواربندی‌ها هم 20 تا 30 درصد بیشتر از سال پیش دام پرواربندی کردند، اما قیمت گوشت قرمز تحت‌تاثیر واسطه‌گری دلالان 30 درصد بیشتر از نرخ عادلانه است. مهدی زمانی افزود: دیروز (سه‌شنبه) در پرواربندی‌های اطراف احمد‌آباد مستوفی قیمت دام زنده تا 18 هزار تومان هم رسید و احتمال اینکه تا روز جمعه قیمت باز هم افزایش داشته باشد، وجود دارد، چراکه روی این پرواربندی‌ها و گله‌هایی که به صورت پراکنده در مناطق حاشیه‌ای تهران عرضه می‌شوند، هیچ نظارتی وجود ندارد. وی تصریح کرد: اگر یکه‌تازی دلالان در بازار دام زنده نبود، قیمت بره امسال با این حجم تولید نه تنها افزایش نداشت، بلکه کاهش هم پیدا می‌کرد. مهدی خلج، رئیس سازمان دامپزشکی نیز درباره وضعیت عرضه دام اظهار داشت: سعی می‌کنیم تا مردم از میادین تحت‌نظر سازمان دامپزشکی یا کشتارگاه‌های سراسر کشور و اماکنی که برای این کار تدارک دیده شده، ذبح دام‌شان را انجام دهند. وی افزود: ‌برای ایام عید قربان 1933 اکیپ ثابت و 948 اکیپ سیار در کشور خواهیم داشت و مجموعا 3 هزار و 318 نفر اعم از دامپزشک، بازرس بهداشت گوشت و روحانی ناظر بر ذبح شرعی نظارت خواهند کرد. رئیس سازمان دامپزشکی با اشاره به اینکه همه کشتارگاه‌های سراسر کشور روز عید قربان به امر ذبح قربانی تحت وزارت دامپزشکی فعالیت خواهند کرد، افزود: کشتارگاه‌ها از ساعت 7 صبح تا 7 بعدازظهر فعال هستند و سامانه 1512 دامپزشکی فعال است تا هر یک از شهروندان که تقاضای حضور اکیپ برای ذبح دام خود را داشته باشند، تیم برای آنها اعزام شود.