بانک مرکزی اعلام کرد: شاخص بهای تولیدکننده در ایران (تورم تولید) در دوازده ماه منتهی به مردادماه 1396 نسبت به دوازده ماه منتهی به مردادماه 1395 بهمیزان 7.6 درصد افزایش یافته است.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایرنا خلاصه نتایج بهدست آمده از شاخص بهای تولیدکننده در ایران براساس سال پایه 100=1390 نشان می دهد شاخص بهای تولیدکننده در ایران در مرداد ماه 1396 به عدد 243.8 رسید که نسبت به ماه قبل 1.7 درصد افزایش داشته است.
این شاخص در مرداد ماه 1396 نسبت به ماه مشابه سال قبل معادل 10 درصد افزایش نشان میدهد.
تورم تولید در گروه «کشاورزی، جنگلداری و ماهیگیری» 3.2 درصد، «ساخت (صنعت)» 1.9 درصد، «حمل و نقل و انبارداری» 0.1 درصد، «هتل و رستوران» 1 درصد، «اطلاعات و ارتباطات» 0.1 درصد، «آموزش» 0.3 درصد، «بهداشت و مددکاری اجتماعی» 1.8 درصد، «سایر فعالیت های خدمات عمومی، اجتماعی و شخصی» 1.5 درصد و گروه «خدمات» 0.6 درصد در مرداد ماه نسبت به ماه قبل رشد داشته است.
نگاهی به رشد سالیانه نرخ تورم تولید یک سال منتهی به پایان مرداد نیز بیانگر آن است که این شاخص در گروه «کشاورزی، جنگلداری و ماهیگیری» 13.2 درصد، «ساخت (صنعت)» 10.1 درصد، «حمل و نقل و انبارداری» 6.5 درصد، «هتل و رستوران» 11.9 درصد، «اطلاعات و ارتباطات» 6.9 درصد، «آموزش» 11.3 درصد، «بهداشت و مددکاری اجتماعی» 8.9 درصد، «سایر فعالیت های خدمات عمومی، اجتماعی و شخصی» 12.4 درصد و گروه «خدمات» 7.9 درصد این شاخص افزایش یافته است.
شاخص بهای تولیدکننده و تاثیر آن بر اقتصاد، تفسیر متفاوتی از «تورم مصرف کننده» را دارد؛ در حالی که تورم مصرف کننده به معنی افزایش سطح عمومی قیمت ها تعبیر می شود، رشد تورم تولید به معنی خروج واحدهای تولیدی از شرایط رکودی است.
به طور کلی در علم اقتصاد شاخص بهای تولیدکننده (Producer Price Index-PPI) یک شاخص پیش نگرانه به شمار می رود که روند تغییرات قیمت ها را از دیدگاه تولیدکننده و خریدار در بخش های مختلف اقتصادی (کشاورزی، صنعت و خدمات) نشان می دهد؛ این شاخص می تواند به عنوان یک شاخص پیش نگر برای اطلاع زود هنگام از روند تورم به کار برده شود.
از آنجا که به زبان عام، تورم تولید قیمت محصول صنعتی در درب کارخانه و قیمت محصول کشاورزی از مزرعه تعبیر می شود، اینکه شاخص بهای تولید کننده منفی نشود، به این معنی است که بازار برای کالای تولیدی وجود دارد و تولیدکننده مجبور نیست آن را با قیمت پایین تر بفروشد.
البته در بخش خدمات به دلیل آنکه واسطه چندانی بین فروشنده و خریدار خدمت وجود ندارد، به طور عموم تورم تولید و مصرف اغلب یکسانند.