صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

تا قبل از ۲۰ شهریور به ایران بازگردانده خواهند شد

۴۴۶ شیء تاریخی، در راه بازگشت به کشور

«با پایان نمایشگاه "ایران، فرهنگ کهن بین آب و بیابان" در شهر بُن آلمان، سناریوی بازگشت ۴۴۶ شیء تاریخی به کشور نوشته شده و این آثار قطعا تا قبل از ۲۰ شهریور به ایران بازگردانده خواهند شد.»
 چهار ماه تمام شد و به گفته مدیر کل موزه‌ ملی ایران، ۴۴۶ شیء تاریخی که در روزهای نخست امسال برای نمایشگاه «ایران، فرهنگ‌های کهن بین آب و بیابان» به شهر بُن آلمان برده شده بودند، تا کمتر از ۱۴ روز دیگر به ایران برگردانده می‌شوند.
 
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل ازایسنا،جبرئیل نوکنده، مدیرکل موزه‌ی ملی ایران با بیان این‌که نمایشگاه «ایران، فرهنگ‌های کهن بین آب و بیابان» تا سی‌ام مرداد در  تالار هنر و نمایش جمهوری فدرال آلمان در شهر بنُ برپا بود، میزان استقبال از این نمایشگاه از زمان افتتاح یعنی ۲۵ فروردین امسال و تا آخرین روز برپایی را بیش از یک‌صد هزار نفر دانست.
 
او گفت: به جز روزهای دوشنبه که این تالار تعطیل است، در ۱۰۸ روز بازدید از نمایشگاه و باغ ایرانی ۱۱۸ هزار و ۱۴۰ نفر از آثار ایرانی متعلق به هزاره هفتم پیش از میلاد تا دوره هخامنشی بازدید کردند و بیش از ۵ هزار جلد کاتالوگ نمایشگاه به فروش رسیده است که در فروش کاتالوگ نمایشگاهی رکورد قابل توجهی است.
 
وی زمان بازگشت ۴۴۶ شیء تاریخی به کشور را بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته تا قبل از ۲۰ شهریور امسال دانست و تاکید کرد: آثاری که برای شرکت در این نمایشگاه از استان‌های اصفهان، آذربایجان غربی، خوزستان و کرمان به امانت گرفته شده بودند، با بازگشت به ایران به استان‌های خود برگشت داده می‌شوند.
 
مدیر کل موزه‌ی ملی ایران با بیان این‌که در حال حاضر برای نحوه‌ی بازگشت آثار به کشور نمایندگان موزه‌ی ملی ایران در بُن در حال مذاکره هستند، اضافه کرد: این اثار تا پایان هفته‌ی آینده (قبل از ۲۰ شهریور) قطعا به کشور برگردانده می‌شود.
 
آثار جوبجی در نمایشگاه آلمان که با عنوان شاهزاده ایرانی معرفی شد
برای بسته‌بندی و بازگشت آثار براساس عرف موزه‌داری عمل می‌کنیم
 
او درباره‌ی نحوه‌ی بسته‌بندی و چگونگی بازگرداندن آثار تاریخی ایران به کشور نیز تاکید کرد: همیشه برای ورود و خروج آثار تاریخی از هر کشور به کشور دیگر نمایندگانی از دو کشور در نقطه‌ی مبدا حضور دارند، برای این نمایشگاه نیز همین وضعیت است. این یک عرف موزه‌داری است، زمانی که آثار را بسته‌بندی می‌کنیم امین‌اموال و کارشناسان هر دو موزه در آلمان حضور دارند و به صورت یک تیم کار خود را انجام می‌دهند.
 
نوکنده با تاکید بر این‌که در زمان بسته‌بندی اولیه تعداد کارشناسان موزه‌ای زیادتر هستند، افزود: با عودت آثار به کشور نیز سناریوی تحویل آثار نوشته شده و نمایندگان موزه‌ای و امین‌اموال و کادر حفاظت وظیفه‌ی خود را تا زمان استقرار آثار درجای اصلی خود بر عهده دارند.
 
او همچنین درباره‌ی امکان برگزاری نمایشگاهی از سوی آلمان در ایران، به عنوان یک رابطه‌ی دو طرفه و بعد از برگزاری نمایشگاه ایران در شهر بن آلمان؛ اظهار کرد: هنوز از طرف ایران هیچ پیشنهادی به طرف آلمانی نشده است، چون نخست ما باید اعتبار مورد نظر را بگیریم و در حال حاضر نیز در حال مذاکره برای تعریف یک طرح محتوایی مناسب با هدف برگزاری چنین نمایشگاهی از سوی طرف آلمانی هستیم.
 
به گفته‌ نوکنده، کاتالوگ این نمایشگاه قرار است به فارسی ترجمه و به زودی توسط موزه ملی ایران در تهران منتشر شود، همچنین باغ ایرانی که همزمان با افتتاح نمایشگاه «ایران، فرهنگ‌های کهن بین آب و بیابان» در فضای باز تالار هنر و نمایش جمهوری فدرال آلمان افتتاح شده بود، تا ۲۳ مهرماه قابل است.
 
نمایشگاه باغ ایرانی در شهر بن آلمان
با وجود درخواست‌های خارجی برای برپایی نمایشگاه، آثار به کشور برمی‌گردند
 
مدیرکل موزه‌ی ملی ایران درباره‌ی میزان استقبال کشورهای دیگر از این نمایشگاه و درخواست برای برپایی این نمونه نمایشگاه‌ها از سوی ایران در کشورهای دیگر نیز توضیح داد: هر چند پیشنهادهایی مطرح شد اما تا زمانی که پیشنهاد رسمی از سوی یک کشور داده نشود و جوانب کار و شرایط موزه و کشور مقابل را بررسی نکنیم، چنین مواردی به رسمیت شناخته نمی‌شوند. مسئولان ایرانی این نمایشگاه در طول برگزاری نمایشگاه، درخواست‌های برای برپایی نمایشگاه‌های مشابهی در کشورهای مختلف داشتند، آن درخواست‌ها نیز بررسی شدند، اما در نهایت تصمیم گرفتیم آثار در زمان مشخص خود به کشور برگردانده شود.
 
او اضافه کرد: نمایندگان کشور هلند و برخی کشورهای اروپایی دیگر و حتی برخی کشورهای آسیایی این درخواست را از ایران داشتند،اما چون آن درخواست‌ها قطعی نشد، ما بحث را تمام شده دانستیم.
 
امکان نمایش مجموعه نمایش آلمان در ایران مهیا نیست
 
او همچنین درباره‌ی امکان برگزاری نمایشگاهی از مجموعه آثار نمایشگاه «ایران، فرهنگ کهن بین آب و بیابان» در تهران پس از بازگشت آثار به ایران اظهار کرد: بیشتر این آثار در نمایشگاه‌های انفرادی و در طول‌های گذشته به نمایش درآمده‌اند، اما این‌که بخواهیم مجموعه ۴۴۶ شئی تاریخی را در سالنی نمایش دهیم در حال حاضر امکان آن نیست. چون تقویم نمایشگاهی موزه‌ی ملی ایران تا پایان اردیبهشت ماه سال آینده با برگزاری نمایشگاه‌های مشخص به طور کامل بسته شده است.
 
نوکنده ظرفیت سالن نمایشگاهی موزه‌ی ملی ایران را  هشتصد متر دانست و بیان کرد: معمولا ۵۰۰ متر از این ظرفیت به سالن نمایشگاهی و ۳۰۰ متر دیگر برای برگزاری موارد جانبی نمایشگاه استفاده می‌شود.
 
به گزارش ایسنا، در اخرین اعلام رسمی از تعداد بازدیدکنندگان از این نمایشگاه ایرانی در آلمان؛ با گذشت ۸۵ روز از برگزاری این نمایشگاه «از ۱۴ آوریل تا۲۳ جولای (۱ مرداد) بازدید کننده از نمایشگاه به ۷۷ هزار و ۳۴۵ نفر و تعداد بازدید از باغ ایرانی به ۷۱ هزار و ۸۰۰ نفر رسیده است. در واقع براساس این آمار به طور متوسط روزانه ۹۰۰ نفر از این نمایشگاه بازدید کرده بودند.»