صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

برندسازی - قسمت هشتم

بهترین برندسازی مجدد

می دانید که انجام برندسازی کاری دشوار است با این حال بسیاری از کسب و کارها به خوبی این کار را انجام دادند.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از برندپارامونت،   بهترین برندسازی های مجدد را می توان در برندهای زیر دید:

Burberry
برندسازی لوگوی بربری

یک زمانی نماد بِربِری با دکه های فوتبال بریتانیا مترادف بود. کلاه های اصلی و تقلبی بِربِری، و شال ها همه جا مشخص بودند، و اراذل و اوباش فوتبالی تا حدودی مسئول این دگرگونی در میراث برند این کسب و کار بریتانیایی بودند. به سرعت پس از یک دهه و استخدام  مدیر عامل جدید و مدیر جدید طراحی جهانی، منشاء میراث این برند جان دوباره ای گرفت و مدل های محبوبی چون اِما واتسون (Emma Watson)، کیت موس (Kate Moss) و رُمِئو پسر دیوید بکهام (David Beckham) این برند را به جایگاه اصلی خود در صنعت مُد بازگرداندند. در حالی که تغییر محسوسی در آرم یا طرح رنگ به چشم نمی خورد، بِربِری با آغوشی باز بازاریابی دیجیتال را هر چند با همکاری گوگل پذیرفت. در حال حاضر بِربِری یک برند لوکس در صنعت خود بوده و به عنوان نمادی از طبقه ی بالا و ثروت شناخته می شود.
Harley Dividson
برندسازی لوگوی هارلی دیویدسون

شما حتی حدس نمی زنید که یکی از با پرستیژترین برندهای موتورسیکلت در دنیا یعنی هارلی دیویدسون، درست دو دهه پیش تا مرز ورشکستگی پیش رفت. آنها استراتژی برندسازی مجدد را با تمرکز بر بهبود کیفیت محصولات و ارتقاء سطح روابط مشتریان خود پیاده سازی کردند. آنها با استفاده از تکنیک های بازاریابی منحصر به فرد، نشان دادند که  مشتریان شان قادر خواهند بود که با پرداخت اقساط ماهیانه یکی از محصولات این برند را تهیه نمایند. این برندسازی مجدد جزء موفق ترین رویکردها در زمینه برندسازی بوده است.
McDolalds
برندسازی لوگوی مک دونالدز

مورد مک دونالدز یک کمپین برندسازی مجدد است که هنوز ادامه دارد. در دهه ی ۱۹۹۰ و اوایل سال ۲۰۰۰، این برند به جای یک مکان دوستانه تأمین غذا به مکانی ناسالم، ارزان و حتی کثیف که مواد غذایی ناسالم ارائه می کرد، شناخته می شد. مستند Super Size Me و گزارش های دقیق از بررسی این برند، مک دونالدز را در مرکز توجهات در زمینه اپیدمی چاقی قرار داد، و شهرت نامطلوبی برای آن ایجاد نموده بود. مک دونالدز به جای مقابله با این وضعیت تصمیم به رشد و تکامل گرفت، و با صرف هزینه و تلاش بسیار به تغییر این تصویر نامطلوب مصمم شد. مجموعه ای از اقدامات هماهنگ مانند گزینه های سالم تر، شامل سالاد، غذاهای تازه تر، و به طور چشمگیرتر بازسازی ظاهر فیزیکی مکان های ارائه با هدف ایجاد تصویری پاکیزه تر، مدرن تر و شیک صورت پذیرفت؛ و این اقدامات به طور مستمر ادامه یافت.
Old Spice
برندسازی لوگوی الد اسپایس

اُلد اسپایس یکی از برندهای بهداشتی شرکت پراکتر اند گمبل است که در سال ۱۹۳۷ عرضه شد، و قبل از سال ۲۰۱۰ به عنوان برندی برای نسل های پیرتر، که نه خیلی جذاب و نه خیلی بد به نظر می رسید. در یک شاهکار عظیم برندسازی مجدد، آنها با یک آگهی جدید (و دنباله دار) با استفاده از بازیگر و بازیکن ورزشی NFL آمریکا یعنی Isaiah Mustafa ویدئویی سرگرم کننده، و جذاب و القاء حس جوانی با اشاره ای ضمنی به محصول دئودرانت ارائه کردند. این برندسازی مجدد تلاشی موفق بود، چرا که باعث شد فروش در ماه اول ۱۰۷% افزایش یافته و مهم تر از همه اینکه گروه های جمعتی جدید به محصولی سنتی دسترسی یابند.
UPS
برندسازی لوگوی یو پی اس
در جنگ بین یو پی اِس و فدِکس (FedEx) در اواخر دهه ی ۹۰، یو پی اِس به شدت از رقیب خود شکست خورد. این فدِکس بوده که همواره خود را به عنوان تحویل دهنده ی سریعتر و توانایی پیگیری کامپیوتری بسته های ارسالی معرفی کرده است. یو پی اِس شعار خود را از « Moving at the speed of business» به « What can brown do for you?» تغییر داد و آگهی تبلیغاتی با دوشخصیت به نام های Mailroom Guy  و CEO برای نشان دادن اینکه موضوع این نیست که در کجای نردبان مدیریتی قرار دارید، در هر صورت یو پی اِس می تواند به شما کند. با آغاز این رویکرد جدید نتایج ملموسی بدست آمد. حاشیه سود این برند در سال ۲۰۰۱ دو برابر حاشیه سود فدِکس شد تا آنجا که شرکت بلومبرگ (Bloomberg) اعلام کرد که : “در بسیاری از جبهه ها، یو پی اِس پیروز میدان بوده است.”
Target
برندسازی لوگوی تارگت
در اواخر دهه ی ۹۰، تارگت یک خرده فروش کم تخفیف بود و در برابر رقبایی چون وال مارت (Wal-Mart) و کی. مارت (K-Mart) غیر قابل تشخیص بود. آنها با ارائه نسخه های جدید از طراحی ها و چیدمان های جذاب  و طراحی برچسب های شناخته شده برای جلب اعتماد مشتریان و قیمت های مناسب تر همراه با کیفیت قابل قبول مجدداً توانستند در کنار رقبای بزرگ خود قرار گیرند. تارگت در حال حاضر پس از وال مارت دومین خرده فروش بزرگ ایالات متحده است.
Starbucks
برندسازی لوگوی استارباکس

سال ۲۰۱۱ در استارباکس با یک حرکت انقلابی آغاز شد، هنگامی که این برند یک لوگوی جدید را در ژانویه به بازار ارائه کرد. در لوگوی جدید کلمات STARBUCKS و COFFEE حذف شده بودند. همین تغییر اوج موفقیت یک فرآیند برندسازی را نشان می داد. زمانی که لوگوی یک برند می تواند بدون نام برند بدرخشد، در واقع عنصر برند به سطحی از شناخت رسیده که دلالت بر عمق وفاداری به برند و ارزش ویژه آن دارد. برندهایی اندکی مانند اَپل (Apple)، و نایکی (Nike) وجود دارند که به دلیل ارزش عمیق این برندها به نام برند در لوگو نیازی ندارند، و استارباکس با این حرکت این موضوع را خاطر نشان می سازد.
Microsoft
برندسازی لوگوی مایکروسافت 2

تا قبل از سال ۲۰۱۱ این برند بدون هیچ تلاشی در برندسازی مجدد به حرکت خود ادامه داده بود. اما با افزایش رقابت در نهایت مایکروسافت برای انجام این کار تصمیم گرفت. لوگوی آنها مجدداً ایجاد شد و محصولاتشان همگی به روز شدند. این تغییرات باعث شد تا مایکروسافت مجدداً به جایگاه ویژه خود بازگردد.