صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

معاون سازمان فنی وحرفه ای:

رشته‌های فنی وحرفه‌ای توان ایجاد 100 هزار شغل را دارند

معاون سازمان آموزش فنی وحرفه ای گفت: رشته‌های فنی وحرفه‌ای موجود در آموزش وپرورش توان ایجاد 100 هزار شغل را دارند که به علت مشکلات...
 اعتباری و زیرساختی فقط 30 هزار شغل را می‌توانند تامین کنند.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایرنا، سید علی موسوی روز شنبه در آیین افتتاح دوره های ضمن خدمت کشوری مهارت افزایی هنرآموزان شاخه کاردانش در مرکز تربیت مربی کرج، افزود: فرآیند آموزش دوره های فنی وحرفه ای که اکنون توسط این سازمان و مراکز هنرستان و کاردانش های آموزش و پرورش به جامعه هدف ارائه می شود؛ نیاز به مهندسی دارد.
وی ادامه داد: نخستین ضرورت در آموزش فنی وحرفه‌ای، تغییر و تحول تکنولوژی است که مبدا این امر باید از آموزش و پرورش کلید زده شود.
موسوی با بیان اینکه در تمام کشورها، نظام آموزشی فنی وحرفه ای براساس 4 ضرورت برنامه ریزی شده است، اظهار کرد: در ایران نیز باید به این ضرورت ها که شامل تکنولوژی، اقتصادی، اجتماعی و آموزشی است، بیشتر توجه شود.
وی تصریح کرد: برای رسیدن به اقتصاد پایدار در جامعه باید به آموزش های فنی وحرفه ای و کاردانش که در همه استان ها از سوی فنی وحرفه ای و آموزش وپرورش درحال اجراست توجه شود تا افراد بر حسب علاقه و استعدادشان آموزش ببینند.
معاون سازمان فنی وحرفه ای با اشاره به اینکه فناوری خودرو در کشور بسیار با اهمیت است ، افزود: واحدهای تحقیق و توسعه کشور باید به سمت رونق بخشی به صنایع تجاری و درآمدزا البته با نگاه آموزش مهارت های متناسب با نیاز جامعه بروند.
موسوی در ادامه احیای اقتصاد دانش بنیان را در جامعه ضروری دانست و گفت: مهم‌ترین راهکار برای تحقق این امر پاسخگویی سریع آموزش وپرورش به بازار کار است که باید در درس‌های مقاطع راهنمایی و متوسطه ، پیش بینی و گنجانده شود.
وی اظهار داشت: اعتبارات مالی این اجازه را به آموزش و پرورش نمی‌دهد که تمام رشته‌های فنی و حرفه ای را در کشور آموزش دهد لذا برای گسترش دوره های آموزش بر حسب نیاز بازار در آموزش و پرورش نیاز به مشارکت همه دستگاه های اجرایی دارد.
وی تغییر و تحول در نظام هدایت تحصیلی و مشاوره آموزش وپرورش را ضروری دانست و بر استعدادیابی فردی اردوهای علمی با محوریت کارورزی و مهارت‌آموزی فنی وحرفه‌ای تاکید کرد.
وی بیان کرد: برای آشنایی بیشتر دانش آموزان با رشته های فنی حرفه ای و کاردانش باید برای برگزاری اردوهای علمی با محوریت کارورزی و مهارت‌آموزی فنی و حرفه‌ای از سوی آموزش و پرورش برنامه ریزی شود.
هنر آموزان کشور در 6 دوره آموزش عملی - تئوری در مرکز تربیت مربی کرج آموزش می بینند.