صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

روابط عمومی فرابورس ایران:

آیفکس با جامه بهاری قدم به شهریورماه گذاشت

فرابورس ایران در حالی به ماه شهریور قدم گذاشت که نخستین روز مبادلات این ماه با سبزپوشی شاخص کل فرابورس ایران و قرار گرفتن این نماگر در مرز 940 واحدی کلید خورد.
به  گزارش کسب و کار نیوز به نقل از روابط عمومی فرابورس ایران، مبادلات شهریور 95 در حالی آغاز شد که در اولین روز کاری این ماه شاهد رشد 3 پله‌ای آیفکس و قرار گرفتن آن در سطح 939.9 واحدی بودیم. شاخص کل این رشد را مدیون مبادلات مثبت در نماد «میدکو» و تا حدی نماد «زاگرس» بود.
در جریان بازار 182 میلیون ورقه بهادار به ارزش بالغ بر 883 میلیارد ریال در بازارهای نه‌گانه فرابورس دست به دست شد که بیش از 60 درصد از حجم و حدود 40 درصد از ارزش کل مبادلات در اختیار بازارهای اول و دوم قرار گرفت. بدین ترتیب این بازارها میزبان نقل‌وانتقال افزون بر 122 میلیون سهم به ارزش بیش از 341 میلیارد ریال بودند.
در این میان مبادلات سهامداران در نماد «ذوب» منجر به جابه‌جایی بیش از 57 میلیون سهم به ارزش بالغ بر 47 میلیارد ریال در این نماد شد تا بیشترین حجم و ارزش دادوستدی را در بین بازارهای اول و دوم به دست آورد.
نمادهای مبادلاتی «لکما» و «حرهشا» نیز به ترتیب بیشترین حجم و ارزش مبادلاتی را در میان بازارهای پایه الف، پایه ب و پایه ج به دست آوردند.
در مجموع حاصل دادوستدهای انجام شده در بازار پایه جابه‌جایی بیش از 57 میلیون سهم به ارزش افزون بر 135 میلیارد ریال بود.
نگاهی به دادوستدهای تابلو اوراق با درآمد ثابت نیز نشان می‌دهد که بیش از 331 هزار ورقه بهادار به ارزش 329 میلیارد و 870 میلیون ریال در این تابلو دست به دست شده است.
همچنین در تابلو تسهیلات مسکن بالغ بر 65 هزار ورقه تسه خریدوفروش شد که ارزش آن به بیش از 51‌ میلیارد ریال رسید. امتیاز تسهیلات مسکن تیر96 با بیشترین قیمت و تسه 9312 با کمترین قیمت مبادله شدند. قیمت این اوراق از 767 تا 800 هزار ریال در نوسان بود.
در همین حال نماد معاملاتی اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن مردادماه 1396«تسه96051»، در بازار عادی با محدودیت دامنه نوسان 5 درصدی قیمت گشایش یافت.
رصد تابلو ETFها نیز حاکی از مبادله یک میلیون و 690 هزار ورقه به ارزش افزون بر 25 میلیارد ریال در این تابلو است که نماد «آکورد» نخستین رتبه را به لحاظ میزان حجم و ارزش معاملاتی در میان صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله به دست آورد.
روز جاری نمادهایی از قبیل «کوثر»، «اوان» و «میدکو» بیشترین رشد قیمتی را به همراه داشتند و نمادهای «بهپاک»، «سدبیر» و «قچار» تا سقف 4.9 درصدی با بیشترین افت قیمتی در میان نمادهای فرابورسی مواجه شدند.
در نهایت در جریان بازار امروز یکم شهریورماه در حالی شاهد متوقف شدن دو نماد مبادلاتی «صغرب» و «ثالوند» بودیم که نمادهای «کوثر» و «تفیرو» و همچنین نماد معاملاتی اوراق مشارکت کرج971 بازگشایی شدند.