صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

بنگاه‌های کوچک و متوسط در سنگاپور به سمت نوآوری سوق داده می‌شوند

سنگاپور چگونه از شرکت‌های نوپا حمایت می‌کند؟

گزارش بلومبرگ نشان می‌دهد که دولت سنگاپور در حال حمایت از استارتاپ‌ها و شرکت‌های کوچک و متوسط است تا ایده اقتصاد یکپارچه دیجیتال را اجرایی کند.
 
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل ازپایگاه خبری اتاق ایران،دولت سنگاپور قصد دارد به‌جای اعطای کمک‌های بلاعوض به شرکت‌های نوپای فعال در حوزه فناوری‌های پیشرفته، این شرکت‌ها را از طریق انجام تجارت با آن‌ها مورد حمایت قرار دهد.
 
ویوین بالاکریشنان، وزیر امور خارجه سنگاپور که مسئولیت اجرای طرح «ملت هوشمند» را نیز در این کشور بر عهده دارد روز سه‌شنبه در مصاحبه‌ای با خبرنگار شبکه تلویزیونی بلومبرگ در سنگاپور اعلام کرد دولت متبوعش قصد دارد در راستای شکل‌دهی یک اقتصاد یکپارچه دیجیتال، بخش خصوصی و به‌ویژه شرکت‌های کوچک و متوسط را بیش‌ازپیش به سمت نوآوری سوق دهد.
 
این مقام سنگاپوری تصریح کرد: «ما می‌خواهیم بخش خصوصی را نه از طریق اعطای کمک‌های بلاعوض، بلکه با خرید خدمات، حمایت و تقویت کنیم. این یک مدل تقاضامحور است و من هیچ اعتقادی به اعطای کمک‌های بلاعوض ندارم».
 
سنگاپور که کشوری قدرتمند در حوزه تجارت محسوب می‌شود در تلاش است تا با تغییر ساختار اقتصاد خود، به یک مرکز جهانی نوآوری و فناوری‌های پیشرفته تبدیل شود. در همین راستا تاکنون میلیاردها دلار در این کشور صرف تحقیق و توسعه، آموزش مهارت‌های جدید به شهروندان و ایجاد یک جامعه بدون پول نقد شده است.
 
 بالاکریشنان می‌گوید تحقق هدف اقتصاد دیجیتال، برای حفظ سطح درآمد و اشتغال در بین طبقه متوسط سنگاپور بسیار حیاتی است. وی می‌افزاید: «اگر ما به این مسئله نپردازیم، در آینده شاهد از دست رفتن شغل‌ها و تحت فشار قرار گرفتن طبقه متوسط خواهیم بود. ما باید جامعه را با ابزارها و مهارت‌های جدید تجهیز کنیم و البته این کار را به‌گونه‌ای انجام دهیم که کسی جا نماند».
 
نگرانی‌های تجاری
 
اگرچه مخالفان و منتقدان جهانی‌شدن ازجمله دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا معتقدند این فرآیند موجب کاهش اشتغال و درآمد طبقه متوسط خواهد شد، اما ویوین بالاکریشنان که خود رئیس دستگاه دیپلماسی سنگاپور است، در این مورد نظر دیگری دارد. وی خاطرنشان می‌سازد: «برخلاف کشورهایی که برای حفظ مشاغل منسوخ و بلااستفاده تلاش می‌کنند، ما باید به حوزه‌هایی که در آن‌ها مشاغل جدید ایجاد می‌شود و نیز به روش‌های نوین توزیع ارزش و فرصت‌های شغلی توجه نموده و شهروندان خود را برای این امر آماده کنیم».
 
به گفته بالاکریشنان، دولت سنگاپور در سال 2016 بودجه‌ای معادل 19 میلیارد دلار این کشور (14 میلیارد دلار آمریکا) را برای تحقیق و توسعه طی یک دوره پنج‌ساله تخصیص داده است. از طرفی به‌منظور تسریع روند خلق محصولات و خدمات جدید، دسترسی به پایگاه‌های داده باز نیز برای بخش خصوصی میسر خواهد شد.
 
بالا بودن ضریب نفوذ اینترنت و تلفن همراه هوشمند در سنگاپور، تلاش‌های این دولت-شهر برای تبدیل شدن به یک اقتصاد دیجیتال را با موفقیت بیشتری همراه کرده و می‌تواند در ادامه موجب افزایش نرخ رشد اقتصادی آن شود. لی هسین لونگ نخست‌وزیر سنگاپور چندی پیش طی سخنرانی خود در تجمع  مردمی روز ملی این کشور از هم‌وطنان خود خواست  که فناوری را با آغوش باز بپذیرند. وی اذعان داشت کشورش هنوز هم راه درازی برای ساده‌سازی سامانه‌های پرداخت الکترونیک خود و تبدیل شدن به یک جامعه بدون پول نقد پیش رو دارد.