صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

صدرا امامی متخصص بازاریابی دیجیتال

فرآیندهای کاری: آخرین قدم برای شروع فروش موفق (2)

در مقاله قبل، فرآیندهای کاری را تعریف کردیم. در این مقاله با یک مثال سعی می‌کنیم توضیحات بیشتری را ارائه دهیم:
مثال
گفتیم برای یک فرآیند باید 4 موضوع مشخص شود:
هدف از فرآیندی که تعریف می‌کنیم
مخاطبانی که با آن رو‌به‌رو هستیم
تعداد ایمیل‌ها و نوع آن
زمان‌بندی
بگذارید با یک مثال این موضوع را باز کنم:
هدف از فرآیند
ما می‌خواهیم لیدهایی که می‌توانند مشتری ما باشند را مشخص کنیم و شاخصمان برای این که بدانیم چه کسانی می‌توانند مشتریان ما باشند درخواست ارائه دمو محصول است چون معمولا آن‌هایی که درخواست ارائه دمو می‌دهند احتمال مشتری شدن بیشتری دارند. پس ما باید در هر مرحله محتوای مناسب یا پیشنهادهایی را به لیدها بدهیم تا آن‌ها مرحله به مرحله با ما پیش بیایند و در نهایت تعدادی از آن‌ها درخواست ارائه دمو کنند.
مخاطبانی که با آن‌ها رو‌به‌رو هستیم:
طبق خصوصیاتی که از مخاطبان در پایگاه داده داریم و لیستی که تعریف کرده‌ایم، مخاطبان به چک لیست‌های اجرایی و کتاب‌های الکترونیکی که بحث‌های اجرایی را پوشش می‎‌دهند علاقه دارند، همچنین در فاصله 3 تا 5 روز ایمیل‌های به‌روز رسانی وبلاگ را که ما برای آن‌ها ارسال کرده‌ایم را باز می‌کنند.
تعداد و نوع ایمیل‌ها
در ابتدا چند مورد کوتاه در ارتباط با ایمیل را همیشه مدنظر داشته باشید:
آن‌ها را کوتاه، ساده و مربوط به موضوع نگه دارید
عنوان ایمیل مربوط به اتفاقی باشد که مخاطب در جریان فرآیند تا به حال انجام داده است
حتما با نام مخاطب شخصی‌سازی شده باشد
اما برای این دسته از مخاطبان ما 4 نوع ایمیل را برای ارسال در نظر گرفته‌ایم:
1- ارسال ایمیل با هدف ایجاد اعتماد و ارتباط آینده
در این ایمیل‌ها ما می‌خواهیم اعتماد مخاطب را بالا ببریم، برای همین با استفاده از مطالب وبلاگ که به علاقه‌مندی‌های مخاطب نزدیک است سعی می‌کنیم اعتمادش را به دست بیاوریم؛ همچنین ما در این ایمیل‌ها علتی که که این ارتباط برقرار شده است و این که چرا فکر می‌کنیم این مطالب می‌تواند برای مخاطب مفید باشد و همچنین راه قطع این ارتباط را پیشنهاد می‌دهیم تا اعتماد بیشتری جلب کنیم.
2- دانلود محتوای مناسب
در این مرحله، با توجه به علاقه‌مندی مخاطب و پیشنهاد نهایی که می‌خواهیم به مخاطب ارائه کنیم؛ محتوایی را برای دانلود ارسال می‌کنیم.
3- پیشنهاد نهایی در راستای هدف فرآیند
در این مرحله، پیشنهاد نهاییخود را به مخاطب ارائه می‌دهیم.
4- ایمیل اعلام اتمام فرآیند
در صورت پاسخ ندادن مخاطب، ایمیل نهایی را برای مخاطب ارسال می‌کنیم. در این ایمیل بر آخرین ایمیل و پیشنهاد خود تاکید می‌کنیم. در صورت عدم پاسخ مخاطب این فرایند کاری قطع می‌شود.
زمان بندی
با توجه به بازه سنی مخاطبان و رفتارهای پیشین در باز کردن ایمیل‌ها فاصله زمانی 3 تا 5 روز را باید در نظر بگیریم.
مثال نهایی
هدف: درخواست دمو
وضعیت: مخاطب فرمی برای دریافت یک چک لیست را پر کرده‌ و چک لیست را دریافت کرده است.
گام اول: 3 روز بعد از اولین ایمیل، ایمیلی با هدف ایجاد اعتماد برایش ارسال می‌کنیم
گام دوم: 4 روز بعد یک ایمیل دیگر برای ایجاد اعتماد بیشتر ارسال می‌کنیم
گام سوم: 4 روز بعد از آن یک محتوای مناسب را برای دانلود ارسال می‌کنیم
گام چهارم: 3 روز بعد دوباره ایمیلی با اشاره غیر مستقیم به تواناییتان برای ارائه دمو ارسال می‌کنیم
گام پنجم: 3 روز بعد مستقیما این پیشنهاد را می‌دهیم
گام ششم: 4 روز بعد در آخرین ایمیل پیشنهاد می‌دهیم که می‌توانیم این کار را انجام دهیم و تاکید می‌کنیم این آخرین ایمیل ما در این موضوع خاص است
این نکته را هم از یاد نمی‌بریم در هر مرحله که مخاطب درخواست ارائه دمو را داد فرآیند را قطع می‌کنیم.
در مقاله‌های بعد، بازاریابی ایمیلی، ساماندهی تیم فروش و بازاریابی و فروش درونگرا بیشتر بررسی می‌کنیم.برای مشاهده بخش های گذشته سلسله مقالات درباره بازاریابی درونگرا می توانید بر روی برچسب بازاریابی درونگرا کلیک نمایید.در ضمن در قسمت نظرات می توانید سوالات و نظرات خود را با ما در میان بگذارید.