صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

«کسب‌وکار» گزارش می‌دهد

اعضای اتحادیه کسب‌وکار‌های مجازی انتخاب شدند

کسب‌وکارهای اینترنتی و مجازی در کشور ما اتحادیه مخصوص خودشان را نداشتند و مرجع واحدی برای تصمیم‌گیری درباره آنها وجود نداشت.
محمد جوادی‌قاضیانی
به دلیل وجود مشکلاتی که برای کسب‌وکار‌های اینترنتی درچند وقت اخیر با رونق این کسب و کارها به وجود آمد، نیاز به وجود این اتحادیه بیشتر احساس می‌شد. از همین رو از چندی پیش بحث تشکیل اتحادیه در کشور مطرح بود و افراد بسیار زیادی از تشکیل آن حمایت می‌کردند. روز گذشته  بعد از کش و قوس‌های فراوان انتخابات نخستین دوره‌ اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی در اتاق اصناف ایران برگزار شد. در این انتخابات از مجموع 236 نفری که حائز شرایط رای دادن بودند، 98 نفر در انتخابات شرکت کردند و با توجه به اینکه تعداد اعضای شرکت‌کننده به میزان یک سوم اعضا رسیده بود، از نظر هیات اجرایی انتخابات مورد تایید بود. با محاسبه دو رای سفید، 96 رای سالم در این انتخابات وجود داشت که به ترتیب افراد زیر بیشترین آرا را کسب کردند. 
- حمید محمدی از موسسان دیجی‌کالا با 41 رای
- محمد کرمی، رسانه‌ تعاملی همراه اول با 40 رای
- شهرام شاهکار، مدیرعامل اسنپ با 36 رای
- رضا الفت‌نسب، دبیر انجمن صنفی کسب‌وکارهای اینترنتی با 31 رای
- فرشاد وکیل‌زاده، مدیرعامل زنبیل با 31 رای
- بازرس: مصطفی سعیدنژاد، سایت شبکه‌ مترجمین
 - حمیدرضا اعتدال‌مهر، رئیس انجمن صنفی کسب‌وکار‌های اینترنتی با 28 رای
 - منصور حقانی 20 رای
5 نفر اول به عنوان اعضای اصلی و مصطفی سعیدنژاد بازرس این اتحادیه، برای مدت 3 سال انتخاب شدند. در ضمن نفر پنجم و ششم اعضای علی‌البدل این اتحادیه شدند. از بین نفر چهارم و پنجم یک نفر دبیر و یک نفر خزانه‌دار می‌شود که یا به صورت توافقی یکی از این دو پست را انتخاب می‌کنند و یا اینکه به قید قرعه این دو پست بین آنها تقسیم می‌شود. 
حمیدرضا اعتدال‌مهر، رئیس هیات‌مدیره انجمن کسب‌وکار‌های اینترنتی و منتخب علی‌البدل اتحادیه:
لزوم حمایت اتحادیه از کسب‌وکار‌های مجازی  
شاید اتحادیه‌ کسب‌وکارهای مجازی را بتوان پرحاشیه‌ترین اتحادیه‌ تاریخ اصناف در کشور نامید. این اتحادیه به صورت کشوری است و شاید هم‌اکنون ظرفیت صدور بیش از 10.000 پروانه‌ کسب در 3 سال ابتدایی تاسیس خود را داشته باشد. 
پرواضح است در آینده‌ نزدیک شاهد بسیاری از همپوشانی‌های مسئولیتی و قانونی مابین اتحادیه‌ تازه‌تاسیس و 8.000 اتحادیه‌ای که شاید عمر برخی از آنها به بیش از 50 سال می‌رسد، باشیم که حل و فصل دعواها و ادعاهای مطروحه، خود نیاز به سازمان‌ها و تشکیلات عریض و طویلی دارد. 
اما فارغ از جنبه‌های غیر واضح و نامعلوم این موضوع، بسیاری از دست‌اندرکاران کسب‌وکارهای مجازی، پس از رایزنی، تحقیق و مطالعه روی ظرفیت‌های فعلی دستگاه‌های ذی‌ربط، با علم و آگاهی، اتحادیه را تنها امکان موجود در راه ترفیع وضعیت نامطلوب فعلی مشاغل خود می‌دانند. 
با نگاهی گذرا به منتخبان، مشاهده می‌شود تعداد زیادی از این افراد به دور از هیاهو و عطش برای کسب موقعیت، با اصرار همکاران خود انتخاب شده‌اند. 
وجود چهره‌هایی مانند اسنپ و دیجی‌کالا که مطمئنا در حال حاضر موفق‌ترین پروژه‌های مبتنی بر خلاقیت در کشور هستند، موید هوشمندی رای‌دهندگان و همچنین تواضع و حس مسئولیت‌پذیری این  عزیزان است. 
همچنین وجود نمایندگانی از انجمن صنفی، نشانگر اقبال سازمان‌های مردم‌نهاد توسط اعضای خانواده‌ بزرگ تجارت الکترونیک  است. 
در صورت عدم وجود شکایت موثر، تا 3 روز آینده، اعتبارنامه‌ منتخبان توسط اتاق اصناف صادر خواهد شد. با توجه به اولویت آرای ماخوذه، حمید محمدی رئیس اتحادیه، محمد کرمی و شهرام شاهکار مشترکا نایب‌رئیس و با توجه به آرای مساوی رضا الفت‌نسب و فرشاد وکیل‌زاده، سمت خزانه‌داری و دبیر اتحادیه، به‌صورت توافقی بین این دو نفر تقسیم خواهد شد. 
در آخر اینکه وظیفه‌ تک‌تک اعضای صنف ایجاب می‌کند با دقت و نگاه منتفذ و منتقد، تمام اتفاقات از این پس را زیرنظر داشته باشند و اتحادیه‌ به‌وجودآمده را خانه و امن‌ترین پشتیبان کسب‌وکار خود تلقی کنند. 
عادل طالبی، کارشناس کسب‌وکار‌های اینترنتی: 
لزوم وجود یک مرجع واحد
ماده 87 قانون نظام صنفی می‌گوید  فعالیت افراد صنفی در فضای مجازی مستلزم اخذ پروانه کسب از اتحادیه مربوطه است. این اتحادیه کسب‌وکار‌های مجازی یا اینترنتی هم در راستای همین ماده تشکیل شده است. البته من ترجیح می‌دادم که اسم آن اتحادیه کسب‌وکار‌های دیجیتال باشد، چراکه محیطی که به آن مجازی می‌گوییم، واقعی‌تر از دنیای فیزیکی شده است. قاعدتا اگر همه‌چیز درست باشد، باید کسب‌وکار‌های اینترنتی که سازوکار قانونی پیدا می‌کنند، از شکل‌گیری این اتحادیه نفع ببرند.
 اگر کسی به کسب‌وکار صنفی اعتقاد داشته باشد، می‌داند که فقط صدای صنفی است که شنیده می‌شود و یکدست صدا ندارد. نگاه کنید و ببینید که با قوانین دست و پاگیری که موجود است و این چندگانگی در مراجع تصمیم‌گیری، این اتحادیه است که می‌تواند  تعامل کند و صدای مطالبات اعضا را به گوش مسئولان برساند و سهم‌خواهی کند و در برابر ایرادات و اشکالات ایستادگی کند. از آن طرف هم اعضا با گرفتن جواز کسب اعتبار پیدا می‌کنند و برخورد‌های سلیقه‌ای با آنها کاهش پیدا می‌کند. اتحادیه به دلیل قدرت صنفی می‌تواند وارد مذاکره با سازمان‌ها و نهاد‌های مختلف شود و به کسب‌وکار‌های مجازی کمک کند.