صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

کمیل طیبی، اقتصاددان

راه استراتژیک کابینه

با توجه به رای اعتماد مجلس به کابینه دوازدهم باید توجه داشت که رویکردی که وزرا باید در آینده داشته باشند، بسیار مهم است.

 کابینه دوازدهم باید پاسخگویی به خواسته‌های مردم قدرت برخورد با چالش‌ها و همچنین استفاده صحیح از فرصت‌ها را مدنظر قرار دهد، چراکه این سه عامل می‌تواند تامین‌کننده راه استراتژیک کابینه باشد. توجه به خواسته‌های مردم در انتخابات که بر اساس آن شعارهای رئیس‌جمهوری محترم نیز شکل گرفت و بر آنها منطبق شد، فرصت‌هایی را خلق خواهد کرد که راه‌گشای اقتصاد خواهد بود. 

کابینه باید آمادگی رویارویی با چالش‌ها و فرصت‌ها را به‌طور کامل داشته باشد زیرا چالش‌ها شامل جنبه اقتصادی می‌شوند. خروج از بیکاری، تثبیت رشد فراگیر اقتصادی و مداوم که به خروج از رکود کمک می‌کند و مهم‌تر از همه ایجاد اصلاحات در ساختارهای مالی، اداری و پولی باید مورد توجه قرار گیرد و در اولویت‌های کابینه دوازدهم باشد. اصلاح سیستم نظام مالیاتی نیز از چالش‌های پیش‌رو است که توجه به آن ضرورت دارد. 
ادامه و پیگیری برجام نیز از فرصت‌هایی است که کابینه دوازدهم باید از آن استفاده کند. درست است که در ادامه برجام و برای تحقق اهداف آن تنش‌های بین‌المللی را شاهد هستیم اما وجود برجام یک فرصت است و باید از آن بهره‌برداری کرد. به موجب برجام باید روابط تجاری بیش از آن چیزی که شاهد هستیم، گسترش یابد و به دنبال آن همچنین سرمایه‌گذاری خارجی تقویت شود. تحقق سرمایه‌گذاری خارجی شاید یکی از مهم‌ترین مسائل پیش‌روی کابینه دوازدهم باشد که انتظار می‌رود دولت بیش از گذشته بدان توجه نشان دهد. سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی بر متغیرهای اقتصاد کلان نظیر اشتغال، صادرات، مصرف و پس‌انداز اثرات مثبت ایجاد می‌کند که اینها در حقیقت رشد اقتصادی را افزایش می‌دهند. از این‌رو، در صورت عدم ورود مستمر سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در طول سال‌های رکود و بحران در کشور میزبان، بر شدت افت رشد اقتصادی این کشور افزوده می‌شود.