صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

«کسب‌وکار» درخواست خصوصی‌ها از کابینه جدید را بررسی می‌کند

حضور بخش خصوصی واقعی در اقتصاد

مهم‌ترین خواسته‌های بخش خصوصی در چندین بخش متفاوت طی مدتی که بحث انتخاب وزرا در میان بود، مطرح شد.
ثمانه نادری
از جمله این خواسته‌ها خصوصی‌سازی، چابک کردن دولت و همچنین هماهنگی بین اعضای کابینه در اجرای اقدامات اقتصادی
 است. 
اینک در یک طرف کابینه است و توانایی‌ها و برنامه‌هایی که دارد و در سویی دیگر انتظاراتی که بخش خصوصی از کابینه جدید در سر 
دارد. 
از جمله مهم‌ترین این خواسته‌ها و انتظارات به گفته رئیس اتاق بازرگانی ایران خصوصی‌سازی است. براساس سخنان شافعی، خصوصی‌ها در رابطه با اقتصاد کشور دچار نگرانی‌هایی هستند که از جمله آن نگرانی‌های اجتماعی و شغلی و همین طور افزایش هزینه‌های تولید در داخل و کاهش نسبی قیمت واردات
 است. 
البته رئیس کل بانک مرکزی وعده داد که تک‌نرخی کردن ارز را در ماه‌های آتی برآورده سازد که این بخش مهمی از خواسته خصوصی‌ها را پوشش می‌دهد. با این حال باید دید کابینه جدید چه توانمندی‌هایی دارد و در راستای تحقق  آرمان‌هایبخش خصوصی چه تصمیمی خواهد  گرفت.
احقاق حق اقتصادی خصوصی‌ها
علاء میرمحمدصادقی، نایب‌رئیس اتاق بازرگانی تهران در این رابطه با تاکید بر اهمیت تصمیمات وزرا در اقتصاد کشور می‌گوید: وزرایی که برای بخش اقتصاد انتخاب شده و رای آورده‌اند، چند حسن دارند؛ یکی اینکه با هم هماهنگ هستند، چون با هم سابقه همکاری دارند. مثلا وزیر اقتصاد با وزیر صنعت و تجارت با هم همکاری کرده‌اند، جای خوشحالی است. به همین دلیل مزیت مهم اینها این است که با هم هماهنگ عمل می‌کنند. اما بخش خصوصی نیز از این وزرا انتظاراتی دارد و مهم‌ترین آن این است که این وزرا علاوه بر ادامه همکاری و هماهنگی با بخش خصوصی به‌ویژه با اتاق‌های اصناف، تعاون و اتاق بازرگانی ارتباط مستقیم داشته باشند و از تجربیات بخش خصوصی برای رفع مشکلات بهره ببرند و از آن در جهت رفع رکود استفاده کنند. اگر این امر محقق شود گشایشی در کار ایجاد می‌شود و مشکلات حل خواهد شد. با پشتکاری که در این دو نفر هم شریعتمداری که قبلا وزیر بازرگانی بوده است و هم کرباسیان که مدتی عضو نمایندگان و هیات رئیس اتاق ایران بوده، می‌بینیم جای امیدواری است که دولت و کابینه جدید در جهت احقاق حق خصوصی‌ها در اقتصاد گام بردارد. 
ایجاد باب توسعه مراودات سیاسی با دنیا
حسن مرادی، استاد دانشگاه در این رابطه به «کسب‌وکار» می‌گوید: انتظار داشتن از یک مجموعه‌ای باید مقابل امکانات و تجهیزات آن مجموعه و توانمندی آن قرار بگیرد. در این مقایسه کابینه جدید از نظر توانمندی آمادگی لازم را دارد و باید تاسف خورد که نیروی ارزشمندی چون بیطرف رای نیاورد. اندک نگاه اجمالی به ویژگی‌های اعضای کابینه و سوابق آنها روشن می‌کند که کابینه قوی است اما ما از نظر امکانات ضعیف هستیم و مشخصا این ضعف نمی‌تواند به آرمان‌ها و انتظارات ما جامه عمل بپوشاند. وقتی وزیر ورزش به صراحت اعلام می‌کند که در کشور ما چند هزار پروژه ناتمام در بخش وزارت ورزش وجود دارد و سایر وزارتخانه‌ها نیز همینطور، یعنی نقدینگی و سرمایه در گردش به اندازه کافی نیست. 
وی توضیح می‌دهد: مشخصا این سرمایه کم توانمندی‌ها را کاهش می‌دهد و نمی‌شود با این سرمایه محدود چرخ این طرح‌ها را چرخاند. به نظر می‌رسد وزرای جدید یک گام ویژه را باید در اولویت قرار دهند و آن مبادلات بازرگانی و توریسم با دنیاست. این ارتباطات باید توسعه پیدا کند تا بر توان ما در حقیقت افزوده شود و بتوانیم این خواسته‌ها را محقق کنیم. تا زمانی که منابع تزریق نشود، قدرت پاسخگویی به نیازها را نخواهیم داشت. گام دوم این است که اجازه دهیم یک فضای باز سیاسی ایجاد شود و مراودات اقتصادی ما با دنیا توسعه پیدا کند تا بر اساس آن منابع ما افزایش یابد به‌ویژه در فروش نفت که از جمله مهم‌ترین پارامتر‌های درآمدزایی ماست. ما امیدواریم که با تعامل قوای سه‌گانه دولت در فضای بهتری کار کند و ما برگردیم به زمانی که مراودات اقتصادی ما با دنیا به صورت سیال بوده و رشد داشته است.