صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

«کسب‌وکار»‌ از تعطیلی 2500 واحد صنفی پارچه‌فروشی گزارش می‌دهد

خواب بازار پارچه با چک‌های برگشتی

پارچه‌فروشی از اصنافی است که این روزها کسادی بازار را تجربه می‌کند.
شایلی قرایی
به عبارتی صنف پارچه‌فروش اکنون به یکی از راکد‌ترین و کسادترین صنف‌ها تبدیل شده است.
 پارچه‌های چینی بخش عظیمی از بازار را در دست گرفته‌اند، چراکه با قیمت ارزان‌تری خریداری می‌شوند. همچنین از سوی دیگر افزایش چک‌های برگشتی در این بازار موجب شده که رکود شکل شدیدتری به خود بگیرد و بیشتر از بقیه اصناف در این صنف خود را نشان  دهد. 
فعالان بازار بر این عقیده‌اند که در حال حاضر قاچاق پدیده آسیب‌رسانی که در بیشتر بخش‌ها گریبان بازار و کالاهای موجود در آن را گرفته، بازار پارچه را هم بی‌نصیب نگذاشته است. 
بسیاری از پارچه‌های ارزان از طریق قاچاق وارد کشور می‌شوند، اما این رویه نیز مانند پارچه واردشده به کشور به صورت قانونی، دردسرها و مشکلات خود را دارد. 
به این معنا که بسیاری از پارچه‌های قاچاق لابه‌لای پارچه‌های دیگر وارد شده و بدون اطلاع واردکننده به‌دست او می‌رسد. 
آسیب‌های وجود پارچه قاچاق در بازار بیشتر از بعد اقتصادی است. کالای قاچاق بر قیمت‌ها در بازار تاثیرگذار است، چراکه با افزایش خرید این پارچه‌ها، تولیدکننده داخل هر اندازه هم که قیمت‌های خود را کاهش دهد، به دلیل گران بودن مراحل تولید، قدرت رقابت نداشته و متضرر  می‌شود.
 از سوی دیگر پارچه‌های موجود در بازار، اکنون بیشتر چینی است و در صورتی که به تولید داخل توجه نشود و واردات پارچه‌های چینی روز به‌روز بیشتر شود، نمی‌توان امیدوار بود که فعالان این حوزه بتوانند فعالیت خود را ادامه دهند. 
در حال حاضر بازار پارچه به اندازه‌ای در رکود است که بسیاری از فروشندگان پارچه نیز به دلیل اجاره‌بهای زیاد و هزینه‌های بالای قبض برق مغازه‌های‌شان، به‌ویژه در فصل تابستان فروشگاه خود را تعطیل کرده و خانه‌نشین 
شده‌اند. برای بهبود وضعیت کارخانه‌های تولید پارچه در کشور، باید به کارخانه‌ها بیشتر رسیدگی کنند و وام‌های با بهره کمتر بدهند.
 همچنین بهتر است این کمک‌ها از سوی  دولت باشد. 
کمک‌ها باید به گونه‌ای باشد که سرمایه‌دار از به‌کار انداختن سرمایه‌اش در بازار احساس خطر نکرده و به عبارتی با خیال راحت و برنامه‌ریزی مشخص به این کار بپردازد. شرایط بازار پارچه را باید به گونه‌ای تغییر داد که کارخانه‌ها به رقابت با یکدیگر  بپردازند. 
داد و ستد‌ها به صورت غیر نقدی و با چک صورت می‌گیرد
امیر قدیمی‌نژاد، رئیس اتحادیه صنف بنکداران و طاقه‌فروشان پارچه
بازار پارچه در رکود کامل به سر می‌برد و خرید و فروش کاهش یافته است. با توجه به قاچاق پوشاک میزان مصرف پارچه‌های داخلی کاهش یافته است و برخی از پارچه‌های داخلی باید به پوشاک تبدیل ‌شود و این در حالیست که به دلیل قاچاق پوشاک، طبیعی است که میزان مصرف پارچه نیز کاهش یابد. 
در حال حاضر به دلیل رکود بازار چیزی در حدود 50 درصد چک‌ها برگشت می‌خورد. بدون‌شک با افزایش واردات مشکلات این صنف بیشتر هم می‌شود. به عبارتی عدم وصول به‌موقع چک‌های دریافتی تداوم داشته و باعث تعطیلی 2 هزار و 200 واحد صنفی این اتحادیه شده است. با توجه به اینکه طبق عرف جاری بازار بیشتر داد و ستد‌ها به صورت غیر نقدی و با چک صورت می‌گیرد، ازاین‌رو وصول نشدن به‌موقع مطالبات اعضا از بدهکاران و قابل وصول نشدن چک‌ها در موعد مقرر باعث ایجاد مشکلات عدیده و زیانباری شده که یکی از اصلی‌ترین دلایل ریزش اعضای صنف از 7 هزار نفر به 4 هزار و 500 نفر است. متاسفانه با ادامه وضعیت موجود صنف پارچه‌فروش بازار تهران و نساجی کشور نابود خواهد شد و از طرفی درباره مطالبات این صنف از بدهکاران که منجر به اقامه دعوی می‌شود، به علت کثرت پرونده‌های مشابه در دادگاه‌ها زمان رسیدگی و نهایتا صدور حکم و اجرای آن سال‌ها زمان می‌برد. قوانین ناتوان و پر از اشکال چک و بحث حقوقی و یا کیفری بودن آن باعث شده تا این نقیصه هر چه بیشتر آشکار و نمایان شود. در قانون چک باید همانند اسکناس وسیله پرداخت نقدی باشد و بنابراین اگر به فرض مثال امروز چکی برای تاریخ فردا یا هفته و ماه آینده صادر شود، صادرکننده چک مجازات کیفری نخواهد شد و چک وصول‌نشده از حالت کیفری به حقوقی تبدیل می‌شود و همانطور که واضح و مبرهن است، صدور چک بدون وعده و تاریخ بسیار نادر و بعید است و در این حالت دیگر صادرکننده چک قابل تعقیب و مجازات کیفری نبوده و شاکی با توجه به حقوقی شدن چک فقط می‌تواند تقاضای توقیف اموال و دارایی صادرکننده را از دادگاه کند که این امر نیاز به پوشیدن کفش آهنین دارد. با توجه به این شرایط نیاز به بازخوانی، تجدید نظر و تغییر اساسی مربوط به چک اعم از صدور و مطالبه ضرورت دارد. با توجه به نیاز‌های اقتصادی امروز جامعه این تغییر بیش از پیش احساس می‌شود و البته این مشکلات را طی مکاتباتی با قوه قضائیه در میان گذاشته‌ایم، ولی هنوز پاسخی دریافت نکرده‌ایم و کماکان اکثر صنوف درگیر این مشکلات هستند. 
بازار پارچه‌فروشی از رونق افتاده است
آرمین افراسیابی، فعال بازار 
این روزها رکود شدید بر بازار پارچه حاکم است. به عبارتی رکود عمومی موجود در تمامی اصناف بر بازار منسوجات به ویژه پارچه‌فروشان نیز تاثیر گذاشته است. البته به دلیل تغییر نگاه مصرفی و گرایش بیشتر مردم به سمت استفاده و خرید لباس‌های آماده، بازار پارچه‌فروشی از رونق افتاده است. این در حالیست که این بازار از دو تا سه سال گذشته تاکنون رو به سراشیبی قرار گرفته که اصلی‌ترین دلیل آن تغییر نگاه مصرفی مردم است. 
به عنوان مثال تا چند سال پیش خرید پارچه برای دوخت کت و شلوار رونق داشت، اما الان بیشتر به صورت آماده خریداری می‌شود. ضمن اینکه واحدهای دوخت لباس‌ها و کت و شلوار نیز پارچه را مستقیما از کارخانجات خریداری می‌کنند و کمتر به سراغ پارچه‌فروشان که پارچه را به صورت عمده عرضه می‌کنند، می‌روند. 
به‌طور کلی در گذشته بیشتر افراد خانواده به‌ویژه خانم‌ها در خانه خیاطی می‌کردند یا به خیاطی می‌رفتند و لباس مورد نیاز خود و فرزندان‌شان را با خرید پارچه تامین می‌کردند. اما امروز با وجود لباس‌های آماده و سری‌دوزی‌شده بیشتر مشتریان به خرید این اجناس که قیمت کمتری نیز دارند، تمایل بیشتری نشان می‌دهند. امروزه تنها افرادی که خودشان خیاط هستند، تمایل به خرید پارچه دارند زیرا دستمزد خیاط‌ها بالا رفته و دوخت لباس برای سایر متقاضیان مقرون‌به صرفه نیست. البته وضع اقتصادی مردم ضعیف شده و بسیاری از مشاغل و اصناف دیگر نیز با این مشکل مواجه شده‌اند. بنابراین نمی‌توان مردم را مجبور به خرید کرد. باید یا قیمت پارچه و یا دستمزد خیاط‌ها در حد امکان کاهش یابد تا تمایل و قدرت خرید به سمت خرید پارچه سوق داده شود. 
از سوی دیگر، درباره پارچه مصرفی برای دوخت لباس نیز باید اشاره شود که در این زمینه نیز هر چند پارچه‌های چینی نسبت به تولید داخلی کیفیت پایین‌تری دارند، اما به دلیل تنوع شکلی و قیمت پایین در این بازار رقابتی، برنده هستند. البته مقصر اصلی وارد‌کنندگان هستند که جنس‌های درجه دو و سه چینی را به اسم پارچه درجه یک عرضه می‌کنند که همین مساله باعث نگرانی در بازار شده است. این امر نیاز به کنترل از طرف مسئولان دارد که جنس‌های وارده از چین باید درجه یک و جنس خوب باشد، چراکه این کشور جنس خوب و درجه یک هم دارد.