صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

شریعتمداری سکاندار وزارت صنعت، معدن و تجارت در دولت دوازدهم شد

«محمد شریعتمداری» با کسب 241 رای موافق از مجموع 288 رای ماخوذه نمایندگان مجلس شورای اسلامی، سکاندار وزارت صنعت، معدن و تجارت در کابینه دوازدهم شد.
به گزارش کس ایرنا، امروز و در جریان برگزاری جلسه علنی مجلس شورای اسلامی برای رای اعتماد به وزیران پیشنهادی رئیس جمهوری، محمد شریعتمداری با کسب 241 رای موافق و 5 رای مخالف؛ 20 رای ممتنع و 2 رای باطله از مجموع 288 رای نمایندگان مجلس، سکاندار وزارت صنعت، معدن و تجارت در کابینه دوازدهم شد.
محمد شریعتمداری که به عنوان گزینه پیشنهادی وزارت صنعت، معدن و تجارت معرفی شده است، در سال 1376 در دولت هفتم با اخذ 199 رای اعتماد از مجلس به کابینه پا گذاشت.
انحلال سازمان غله ایران، سازمان قند و شکر ایران، سازمان گسترش خدمات بازرگانی ایران و سازمان تعاون مصرف شهر و روستا و تجمیع وظایف آنها در شرکت بازرگانی دولتی ایران از اقدام های شریعتمداری در وزارت بازرگانی بود.
وی سال 1380 برای دوره دوم خدمت در وزارت بازرگانی با اخذ 215 رای موافق از وزیرانی بود که آرای بالایی از مجلس گرفت.
شریعتمداری در دوران وزارت خود سازمان بازرسی و نظارت را در سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان ادغام ، 51 درصد از سهام شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران را به بخش غیر دولتی واگذار کرد و در زمینه اقدام های تاسیسی و توسعه ای، مرکز توسعه صادرات ایران را با ادغام در معاونت بازرگانی خارجی، به سازمان توسعه تجارت ایران مبدل ساخت.
همچنین در این دوره، ایران به عضویت ناظر سازمان جهانی تجارت در آمد. 
قانون های جدید تجارت الکترونیک، گمرکی، حمایت از مصرف کنندگان، صدور گواهی امضای دیجیتالی و ... در دوره وزارت او در مجلس تصویب شد.
** همه وزرای صنعت پس از انقلاب
در دولت موقت «مهدی بازرگان» که از سال 1357 تا 9 ماه بعد زمان استعفای نخست‌ وزیر در سال 58 اداره کشور را در دوران خاص پس از استقرار نظام جمهوری اسلامی برعهده داشت، «محمود احمدزاده» وزیر صنایع و معادن و «رضا صدر»، وزیر بازرگانی بود.
پس از انحلال دولت موقت، کابینه نخست «محمدعلی رجایی» در مقام نخست‌وزیر در زمان ریاست‌جمهوری «ابوالحسن بنی‌صدر»، «حسین کاظم ‌پور اردبیلی» وزیر بازرگانی شد. در این کابینه «محمدرضا نعمت زاده» وزیر صنایع و معادن شد.
محمدرضا نعمت‌زاده که پس از انقلاب 10 ماه در سال 1358 وزیر کار بود، بین سال‌های 1359 تا 1360 وزیر صنایع و معادن شد. سمتی که در سال های 1368 تا 1376 در دو دولت «اکبر هاشمی رفسنجانی» تکرار شد. 
پس از برکناری ابوالحسن بنی‌صدر و پیروزی محمد‌علی رجایی در انتخابات، وی «محمد‌جواد باهنر» را به‌ عنوان نخست وزیر منصوب کرد. این ترکیب البته بیش از دو ماه عمر نکرد. در این کابینه، «مصطفی هاشمی‌طبا» وزیر صنایع شد که این سمت را در دولت «میرحسین موسوی» هم احراز کرد.
«حبیب‌الله بیطرف» هم در دولت محمدعلی رجایی، مسئولیت وزارت بازرگانی را برعهده داشت.
پس از ریاست‌جمهوری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای و انتخاب میرحسین موسوی به‌عنوان نخست‌وزیر، با وجود حفظ «حبیب الله عسگراولادی» به‌عنوان وزیر بازرگانی، «بهزاد نبوی» وزیر صنایع سنگین و «حسین نیلی» وزیر معادن و فلزات شد.
در کابینه دوم موسوی اما «حسن عابدی‌ جعفری» برای وزارت بازرگانی انتخاب شد.
در دولت دوم موسوی که نیلی در همان مقام وزارت معادن و فلزات باقی ماند، وزارت صنایع سنگین اما به دو وزارتخانه تبدیل شد که بهزاد نبوی مسئولیت وزارت صنایع سنگین را برعهده گرفت و مسئولیت وزارت صنایع هم به «غلامرضا شافعی» رسید. 
شافعی مجددا در دولت اصلاحات به وزارت صنایع بازگشت و به مدت بیش از سه سال تا زمان ادغام آن با وزارت معادن و فلزات، وزیر صنایع باقی ماند. 
** دوره سازندگی
در دولت نخست علی‌اکبر هاشمی‌رفسنجانی، «عبدالحسین وهاجی» وزیر بازرگانی شد و‌ «هادی نژادحسینیان» به وزارت صنایع سنگین رسید که در دولت دوم هاشمی‌رفسنجانی هم همین سمت را حفظ کرد. 
همچنین «حسین محلوجی» به‌ عنوان وزیر معادن و فلزات مشغول شد که این اشتغال تا پایان دولت دوم‌ هاشمی‌ رفسنجانی ادامه یافت. محمدرضا نعمت‌زاده هم در هر دو دولت هاشمی‌رفسنجانی، مسئولیت وزارت صنایع را برعهده داشت. از این میان محلوجی، نژادحسینیان و نعمت‌زاده در دولت دوم هاشمی هم ابقا شدند اما وهاجی جای خود را به «یحیی آل ‌اسحاق» داد. 
** دوره اصلاحات
در این دوره محمد شریعتمداری وزارت بازرگانی را برعهده گرفت که این سمت را تا پایان دولت دوم وی حفظ کرد. «حسین کاظمیانی »نیز وزیر معادن و فلزات در دولت نخست خاتمی بود.
در دوران ریاست‌جمهوری خاتمی، دو وزارت صنایع سنگین و صنایع مجددا ادغام شدند و در هر دو دوره هم «اسحاق جهانگیری» به‌عنوان وزیر فعالیت کرد. 
** دولت‌های نهم و دهم:
رئیس جمهوری دولت نهم، «علیرضا طهماسبی» را هم برای وزارت صنایع و معادن معرفی کرد اما پس از برکناری وی، «علی‌‌اکبر محرابیان»به این سمت رسید. دوره وزارت وی با ادغام دو وزارتخانه بازرگانی و صنایع و معادن پایان یافت.
همچنین «مهدی غضنفری» به‌عنوان معاون وزیر بازرگانی و رئیس سازمان توسعه تجارت به دولت نهم وارد شد. سپس در دولت دهم وزیر بازرگانی شد و پس از ادغام دو وزارتخانه و شکل ‌گیری وزارت صنعت، معدن و تجارت هم به‌عنوان وزیر وزارتخانه جدید انتخاب شد.
** دولت تدبیر و امید
در دولت یازدهم محمدرضا نعمت زاده سکاندار وزارت صنعت، معدن و تجارت بود. وی که در سوابق کاری اش سمت هایی همچون معاون اجرایی نخست وزیر در سال 1360، وزیر صنایع در دو دوره بین سال های 68 تا 76، معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران در سال های 76 تا 84 و مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران بین سال های 84 تا 87 به چشم می خورد، در سال 88 پس از 30 سال خدمت بازنشسته شد، اما مجددا در دولت یازدهم به عنوان وزیر صنعت، معدن و تجارت منصوب شد.