صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

برای دومین بار

حسن قاضی زاده هاشمی سکاندار وزارت بهداشت شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با 253 رای موافق، حسن قاضی زاده هاشمی را برای دومین بار به عنوان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی انتخاب کردند.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایرنا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز -یکشنبه- مجلس با 253 رای موافق 18 رای مخالف، 14 رای ممتنع و 3 رای باطله از 288 نماینده حاضر، حسن قاضی زاده هاشمی را به عنوان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در دولت دوازدهم انتخاب کردند.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی دولت دوازدهم را از سه شنبه گذشته در مجلس شورای اسلامی آغاز کردند و در پنج روز و هشت جلسه کاری این بررسی را به اتمام رساندند.
**زندگینامه و کارنامه قاضی زاده هاشمی
سید حسن قاضی زاده هاشمی، فروردین 1338در فریمان دیده به جهان گشود. وزیر بهداشت دولت یازدهم در کودکی قرآن را نزد مرحوم آقای شیخ حسین مطهری پدر شهید بزرگوار مرتضی مطهری فرا گرفت. در سال 1356 وارد دانشکده پزشکی دانشگاه مشهد شد. ضمن تحصیل و همزمان با گسترش موج انقلاب اسلامی با مشارکتی فعال، در رخدادهای سیاسی - اجتماعی شهر مشهد تأثیرگذار بود.
وزیر بهداشت دولت یازدهم بعد از پیروزی انقلاب به عنوان یکی از مؤسسان جهاد سازندگی در عرصه‌های گوناگون نقشی مؤثر ایفا کرد و با شروع جنگ تحمیلی، 33 ماه به عنوان یکی از مسئولان مهندسی رزمی جهاد به صورت داوطلبانه در جبهه‌ها حضور داشت.
سید حسن قاضی زاده هاشمی پس از بازگشت به دانشگاه و ادامه تحصیل، حضور در جبهه را در قالب تیم‌های اضطراری ادامه داد و پیش از هر عملیات راهی منطقه می‌شد و دوره پزشکی عمومی را در سال 1365 به پایان رساند و در سال 1368 موفق به گذراندن دوره دکتری تخصصی چشم پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی مشهد شد، او فلوشیپ قرنیه و سگمان قدامی را در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ـ بیمارستان لبافی نژاد ـ طی کرد و استاد تمامی دانشگاه علوم پزشکی تهران را در کارنامه خود دارد.
10 کتاب تألیفی و بیش از 350 مقاله‌ از سید حسن قاضی زاده هاشمی در مجلات بین‌المللی چاپ شده و از این نظر در میان چشم پزشکان ایران، رتبه اول را داراست و حدود دو هزار و 500 نفر از پژوهشگران برتر جهان در مقالات علمی‌شان به مقالات او ارجاع داده‌اند که از این لحاظ نیز حسن قاضی زاده هاشمی رتبه اول را در میان چشم پزشکان ایرانی دارد. از افتخارات ملی هاشمی می‌توان به راه‌اندازی 31 روش عمل جراحی چشم در ایران اشاره کرد که برای نخستین بار توسط او در کشور صورت پذیرفته است همچنین وی رکورددار جراحی لیزیک چشم در کشور است.
سید حسن قاضی زاده هاشمی مرداد سال 1392 به عنوان گزینه دولت یازدهم برای تصدی وزارت بهداشت به مجلس شورای اسلامی معرفی شد و با کسب اکثریت آرا (اخذ شده 284/ موافق: 260 رای؛ مخالف: 18 رأی؛ ممتنع: 6 رأی) از مجلس رای اعتماد گرفت و به عنوان وزیر بهداشت دولت یازدهم به فعالیت مشغول شد.
او پیش از این در سمت هایی از جمله دبیرکلی انجمن چشم پزشکی ایران، عضو فرهنگستان علوم پزشکی، دبیر شورای سیاست گزاری رشته چشم پزشکی، دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی، مشاور وزیر بهداشت در زمان وزارت محمد فرهادی، رئیس بخش قرنیه بیمارستان فارابی، کارشناس رشته چشم پزشکی در هیات انتظامی نظام پزشکی، مدیر گروه چشم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران، مؤسس و عضو هیات مدیره انجمن پزشکی لیزری ایران و عضو هیات امنای ارزی وزارت بهداشت بوده است.
سید حسن هاشمی در دولت مسئولیت وزارت بهداشت در دولت یازدهم طرح تحول سلامت در چهار فاز درمانی، بهداشتی،اصلاح تعرفه های پزشکی و تحول در آموزش پزشکی اجرا کرد. با اجرای این طرح دریافت زیرمیزی پزشکان در کشور تقریبا به صفر رسید، میزان پرداخت از جیب مردم برای در بخش بستری دولتی به زیر 10درصد رسید، حدود 24 هزار تخت بیمارستانی در کشور اضافه شد، حقوق پرستاران افزایش یافت، مراکز جامع سلامت ایجاد و شبکه بهداشتی کشور نوسازی شد و با همکاری سازمان بیمه سلامت، حدود 10میلیون فرد بدون بیمه زیر پوشش بیمه قرار گرفتند، ضمن اینکه برای اولین بار حاشیه نشینان نیز از خدمات اولیه بهداشتی برخوردار شدند.
سید حسن هاشمی با کسب رأی اعتماد از نمایندگان مجلس اولین وزیری است که دو دوره پیامی وزیر بهداشت می شود و اگر این دوره با پایان برساند اولین وزیر بهداشت هشت ساله جمهوری اسلامی ایران خواهد بود.
اجرای نظام ارجاع و سطح بندی خدمات سلامت، اجرای راهنماهای بالینی خدمات درمانی، ایجاد و تکمیل پرونده الکترونیک سلامت برای همه ایرانیان، ایجاد منابع مالی پایدار در نظام سلامت،افزایش مطالبه گری برای ارتقای سطح سلامت روانی و اجتماعی مردم و کاهش آسیب های اجتماعی از برنامه های سید حسن هاشمی برای دومین دوره تصدی وزارت بهداشت اعلام شده است.