صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

سیستم بازار خدمات انرژی و محیط‌زیست در کشور چه جایگاهی دارد؟

با توجه به اینکه ایران در مصرف انرژی از استانداردهای ملی و بین‌المللی تجاوز می‌کند، نیازمند شناخت بازاری هدفمند در زمینه خدمات انرژی و محیط‌زیست در کشور هستیم تا بتوانیم دستاوردهای علمی را در این بخش افزایش دهیم.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا، با توجه به اینکه ایران ازلحاظ مصرف انرژی بیشتر از استانداردهای جهانی انرژی مصرف می‌کند، شناسایی راهکارها و تدوین خطمشی مناسب برای گسترش فعالیت‌ها در حوزه بهینه‌سازی انرژی و محیط‌زیست امری ضروری است که باید به آن پرداخته شود. ستاد بهینه‌سازی انرژی و محیط‌زیست معاونت علمی، با شناخت از وضعیت سیستم بازارهای خدمات انرژی و محیط‌زیست در کشور، شناسایی راهکارها و تدوین خط‌مشی مناسب برای گسترش فعالیت‌ها در حوزه بهینه‌سازی انرژی و محیط‌زیست را در اولویت کار خود قرار داده است. 
یدالله سبوحی، دبیر ستاد بهینه‌سازی انرژی و محیط‌زیست معاونت علمی ریاست‌جمهوری، با اشاره به اهمیت ایجاد سیستم بازارهای خدمات انرژی و محیط‌زیست در کشور گفت: توسعه بازار خدمات انرژی از مهم‌ترین مسائلی است که ستاد بهینه‌سازی انرژی و محیط‌زیست معاونت علمی، از طریق هماهنگی و هم‌افزایی‌های توانایی‌ها به انجام خواهد رساند و مساله بعدی ایجاد بازار هماهنگی است، به این صورت که اگر تقاضای خدمات انرژی شکل نگیرد، تنها هزینه خواهیم کرد و دستاوردی را شاهد نخواهیم بود. 
سبوحی تصریح کرد:‌ ازاین‌رو توسعه بازار خدمات انرژی از مهم‌ترین مسائلی است که ستاد از طریق هماهنگی و هم‌افزایی‌های توانایی‌ها به انجام خواهد رساند و مساله بعدی ایجاد بازار هماهنگی است، به این صورت که اگر تقاضای خدمات انرژی شکل نگیرد، تنها هزینه خواهیم کرد و دستاوردی را شاهد نخواهیم بود.
سبوحی با اشاره به ایجاد 3 بازار مهم در حوزه خدمات انرژی و محیط‌زیست، گفت: ایجاد سه بازار مهم مبنی بر بازارهای خدمات انرژی و محیط‌زیست، فناوری کارآمد انرژی، دانش فنی زیرساخت دستگاهی و نظام‌بند، برای توسعه امر بهینه‌سازی انرژی و محیط‌زیست ضروری است. 
وی با اشاره به اینکه هر سه بازار مذکور به‌درستی در کشور شکل نگرفته است، تصریح کرد: در یک دهه گذشته در مورد برخی از این بازارها (خدمات انرژی و فناوری) بحث‌های اجتماعی شکل‌گرفته و برای راه‌اندازی آن‌ها اقدامات اولیه و جزئی صورت پذیرفته است. 
دبیر ستاد بهینه‌سازی انرژی و محیط‌زیست معاونت علمی افزود: علی‌رغم تلاش‌های انجام‌گرفته موانع در راه فعالیت عوامل و چالش‌های اساسی در هر سه بازار وجود دارد. تداوم موانع و چالش‌ها در بازارهای موردبحث سبب خواهد شد حجم وسیعی از نیروها و منابع که به امر بهینه‌سازی و ارتقای بهره‌وری اختصاص داده می‌شود کمترین دستاورد را داشته باشد.
بر اساس اعلام روابط عمومی معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری، سبوحی با تأکید بر ارزیابی، چالش‌ها، شناسایی راهکارهای اساسی و دستگاهی، در بازارهای خدمات انرژی گفت:  توسعه بستری برای به هم پیوندی سه بازار مذکور، ایجاد نظام تنظیم‌گر و تصمیم سازی برای تقویت نقش حاکمیتی دولت برای شفاف‌سازی و گسترش عملیات رقابتی کنشگرها در سه بازار پیش‌گفته و نیز کنترل و کاهش هزینه‌های اجتماعی فعالیت‌ها به همراه توسعه زیرساخت‌ها بنا بر اصول توسعه پایدار ازجمله اقدامات ملی است که باید در صدر فعالیت‌های ستاد بهینه‌سازی قرار گیرد.