کد خبر: 68997
علم بازاریابی - قسمت یک

تحولات بازاریابی در قرن 21 ام

عصر حاضر با ویژگی‌هایی هم‌چون فراوانی عرضه، گسترش رقابت، تحولات فناوری، جهانی شدن و... همراه است...

 تحولات بازاریابی در قرن 21 ام
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از مدیریت نوین، که بعضی ثمرات آن برای مشتریان انفجار انتخاب، افزایش قدرت چانه‌زنی و دست‌یابی به ارزش بیشتر است.
در ارتباط تعاملی بین صنعت به‌معنای “مجموعه‌ای از رقبا که در یک بازار هدف تعریف شده با هم رقابت می‌کنند” و بازار به‌معنای “مجموعه‌ای از مشتریان بالفعل و بالقوه بنگاه‌های اقتصادی”، آن‌چه به ظاهر داد و ستد می‌شود، کالا یا خدمتی است که بنگاه به مشتریان خود می‌دهد و در مقابل، پول یا شبه‌پول می‌گیرد، اما در حقیقت مشتریان، کالا یا خدمت نمی‌خرند، بلکه ارزش را از بنگاه‌های اقتصادی دریافت می‌کنند.
در دنیای رقابتی امروز شرکت‌هایی موفق هستند که بتوانند ارزش‌های بیشتری برای مشتریان به‌وجود آورند و بنا به گفته سرجیو زیمن دلایل بیشتری به مشتریان ارائه کنند تا آن‌ها را به خرید و ایجاد رابطه بلندمدت با شرکت ترغیب سازند.
مشتریان امروزه خواهان عرضه فرآورده با کیفیت برتر، خدمات بیشتر، سرعت بالاتر، هم‌خوان و متناسب با نیازهای خود، قیمت مناسب‌تر و ضمانت معتبر هستند، لذا بنگاه باید بررسی کند که ضمن سودآوری، کدام‌یک از خواست‌های گوناگون مشتریان را می‌تواند برآورده کند. شرکت‌هایی که فلسفه بازاریابی امروزی را پذیرفته‌اند، یعنی مشتری و جامعه را مدنظر داشته و محور عملیات قرار داده‌اند، در تلاش برای به‌وجود آوردن و افزایش مداوم ارزش مشتری هستند.
عوامل متعددی در ارتقای ارزش مشتری مؤثر هستند؛ مثل کیفیت، خدمات، سرعت و... یکی از عوامل بودجه‌ای در تولیدات محصول، رضایت مشتری است که با ارزش دریافتی از سوی مشتری ارتباط دارد. مشتریان ارزش‌هایی را که از شرکت‌های مختلف می‌توانند دریافت کنند با هم مقایسه کرده، شرکتی را انتخاب می‌کنند که ارزش بیشتری برایشان داشتهباشد.
شاید به‌ظاهر، مشتریان نتوانند فرآیند مقایسه‌ای فوق را به زبان بیاورند، ولی حتماً این مقایسه در ذهن آن‌ها صورت می‌گیرد و وقتی تصمیم به خرید از محصول شرکت خاصی می‌گیرند، به این نتیجه رسیده‌اند که ارزش محصول نسبت به سایر محصولات موجود بالاتر است.
انتظارات مشتری
مشتری قبل از خرید محصول انتظاراتی دارد که بر مبنای تصویر ذهنی او شکل گرفته و تصویر ذهنی را تجربه قبلی مشتری از خرید، تجربه کسانی که با مشتری نزدیک هستند (همکاران، بستگان، دوستان و...) و تبلیغات شرکت شکل می‌دهند.
مشتری راضی - ناراضی - خشنود
اگر میزان انتظارات قبل از خرید، با فایده‌ای که نصیب مشتری می‌شود برابر باشد، مشتری راضی است و در این صورت رضایت خود را طبق بررسی‌های انجام شده به 5 تا 9 نفر اعلام می‌کند. اگر میزان انتظارات، کم‌تر از فایده کسب شده باشد، مشتری به درجه خشنودی و شعف می‌رسد، در این حالت مشتری علاوه بر این که به شرکت وفادار می‌شود، مبلّغ مجانی شرکت هم خواهد شد، اما اگر میزان انتظار بیشتر از فایده باشد، مشتری ناراضی است و در چنین حالتی بنابر بعضی آمارها حداقل نارضایتی خود را به 11 تا 15 نفر اعلام می‌کند. نکته جالب این است که اگر نارضایتی مشتری از سوی بنگاه درست مدیریت و پاسخ‌گویی شود و بتوانیم مشتری ناراضی را به مشتری راضی تبدیل کنیم، درجه وفاداری او به شرکت بیش از مشتری است که از ابتدا راضی بوده است.
تمام اجزای یک شرکت باید به‌عنوان یک سیستم مشتری‌گرا عمل کنند تا بتوانند خدمات بیشتری به مشتری ارائه دهند و در مقابل پاداش بیشتری بگیرند. نقص در هر قسمت از سیستم، سبب لطمه زدن به نظام ارائه خدمت مطلوب به مشتری می‌گردد. مشتری در مقابل سیستم قضاوت می‌کند، نه در مقابل تک‌تک اجزای آن
chapta
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
قیمت طلا ، ارز و سکه
  • همایش عاملیت‌های فروش قطعات سایپایدک برگزار شد
  • افتتاح نمایشگاه هفته دفاع مقدس و گرامیداشت هفته احیای امر به معروف و نهی از منکر
  • سود قطعی اوراق مشارکت پالایش نفت بندرعباس در بانک ملت پرداخت می شود
  • نتیجه ورود بانک‌ها به عرصه بنگاه‌داری، تضعیف است
  • توجه به تعادل جنسیتی در تحقق عدالت موثر است
  • انتصاب جدید در بیمه تجارت نو
  • پس از 80 سال موزه ایران باستان بازسازی می شود
  • برای تولید انواع تسلیحات موشکی، زمینی، دریایی و پدافندی از هیچ کشوری اجازه نمی‌گیریم
  • حادثه معدن «دندی» حاصل بی‌احتیاطی بود
  • اوراق گواهی سپرده مدت‌دار ویژه سرمایه‌گذاری (عام) توسط بانک اقتصادنوین منتشر می شود
  • کاهش ۲۰ سانتی‌متری تراز دریاچه ارومیه
  • رونمایی از لپ تاپ جدید لنووو
  • مذاکرات سفارت ایران در کرواسی با بانک مرکزی این کشور برای برقراری روابط بانکی با ایران
  • ادامه روند کاهشی نرخ مرغ در بازار
  • جزئیات حکم فیفا علیه طارمی و پرسپولیس
  • سامانه سهام عدالت از دسترس خارج شد
  • پیام مدیرعامل بانک صنعت و معدن به مناسبت هفته دفاع مقدس
  • نخستین همایش «مدیران آینده صنعت برق کشور» در تهران برگزار می شود
  • چین با تحریم نفتی ضد کره شمالی همراه می‌شود
  • جذب سرمایه‌ خارجی می‌تواند بر روند توسعه ملی تاثیرگذار باشد
  • تولید زامیاد طی دو ماه از مرز 8000 دستگاه گذشت
  • کتابهای درسی ما، دانش آموزان را برای دیروز تربیت می کند
  • اسپیکر تمام شیشه ای دو تیکه VENZO از فروشگاه تاچ ورلد با 56درصد تخفیف
  • آموزشگاه کاژه با آموزش #C با 90درصد تخفیف
  • منتخب تصاویر نخست روزنامه های شنبه اول مهر ماه
  • فرصت های تکنولوژیک و توسعه
  • ناتوانی تولید داخل در تامین بازار چادر مشکی
  • ضربه خام‌فروشی ‌به اشتغال‌
  • موافقت بازیگران اصلی نفتی با تمدید کاهش تولید
  • روحانی: موشک‌های‌مان را تقویت می‌کنیم
  • ظریف: اگر آمریکا خواهان امتیاز جدید است ایران هم امتیاز می‌خواهد
  • دیدار سفیر ایران در روسیه با رییس دانشگاه دولتی مسکو
  • اشتغال پایدار با اجرای سه طرح اشتغالی
  • نیکی هیلی: خروج از برجام آمریکا را بی‌اعتبار نمی‌کند
  • فعلا نگران تشعشعات موبایلی نباشید
  • نوبت پنجمین پرسش مهر رئیس‌جمهور
  • پرداخت‌های آفلاین؛ راهکار حل مشکل پول خرد
  • واکنش جوادی به وضعیت نامشخص تیم ملی کشتی آزاد زیر ۲۳ سال
  • کارلوس توس: فوتبال چین ۵۰ سال دیگر هم پیشرفت نمی‌کند
  • هوودس داربی تورین را از دست داد
  • تظاهرات نمازگزاران جمعه در اعتراض به سخنان ترامپ
  • رایزنی وزیران امور خارجه ایران و چین درباره برجام
  • ظریف: ایران به همکاری و گفت‌وگوی آسیایی باور دارد
  • اول مهرماه؛ عرضه اولیه 10 درصد از سهام «ریشمک» در فرابورس ایران
  • جلالی: همیشه می گویند من مقابل پرسپولیس دفاعی بازی کردم
  • منع استفاده از پیام رسان ها در عربستان سعودی برداشته شد
  • مورینیو: برداشتن جام اتحادیه به سود ما خواهد شد
  • فروش بلبرینگ‌های چینی با بسته‌بندی برند معتبر بلبرینگ‌سازی تبریز
  • ابزار و وسایل کیمیاگری "رازی" در کرمانشاه به نمایش درمی‌آید
  • دخترانی که بر یک رشته ورزشی تمرکز می‌کنند، استرس بیشتری دارند