صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

نمادهای پالایشگاهی و فلزی، شاخص بورس را به آستانه کانال 82 هزار واحد بردند

شاخص بورس امروز (شنبه) با جهش 213 پله ای در مرز ورود به کانال 82 هزار واحدی قرار گرفت که این رشد در سایه تاثیر مثبت نمادهای پالایشی و فلزی تحقق یافت.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایرنا، شاخص بورس در معاملات امروز، در آستانه ثبت رکوردی جدید قرار گرفت و حتی برای دقایقی وارد کانال 82 هزار واحدی شد، اما ماندگار نبود و در نهایت در رقم 81 هزار و 954 واحدی به کار خود پایان داد.
افزایش حجم و معاملات امروز، نشاندهنده بازگشت تدریجی رونق به بازار سرمایه و ورود سرمایه های جدید به این بازار است که البته تا رسیدن به رونق کامل، فاصله زیادی وجود دارد.
بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص امروز، نمادهای پالایشگاهی و فلزی و معدنی داشتند؛ به طوری که نمادهای شتران (پالایشگاه تهران)، شبندر (پالایش نفت بندرعباس)، شپنا (پالایش نفت اصفهان) و شبریز (پالایش نفت تبریز) به همراه نمادهای فولاد (فولاد مبارکه) و فملی (ملی صنایع مس) شاخص را تقویت کردند.
در معاملات امروز بیش از 878 میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش 2 هزار و 733 میلیارد ریال در 52 هزار و 793 نوبت خرید و فروش شد.
همه شاخص های اصلی بازار سرمایه نیز امروز رشد کردند؛ به طوری که شاخص قیمت (وزنی- ارزشی) که در آن ارزش سهام شرکت های بزرگ اثر بیشتری بر شاخص می گذارد، 69 واحد و شاخص کل (هم وزن) که در آن ارزش و وزن همه شرکت های بزرگ و کوچک در محاسبه شاخص کل، یکسان در نظر گرفته می شود، 10 واحد بالا رفت.
شاخص قیمت (هم وزن) که بیانگر سطح عمومی قیمت سهام شرکت های پذیرفته شده در بورس است، هشت واحد و شاخص آزاد شناور که بیانگر آن بخش از سهام شرکت هاست که قابل معامله در بورس باشد، 218 واحد رشد کرد.
شاخص بازار اول که به شرکت هایی اختصاص دارد که از نظر سرمایه، سودآوری و درصد سهام آزاد شناور شرایط بهتری دارند، 186 واحد و شاخص بازار دوم بورس 261 واحد افزایش یافت.
بیشترین ارزش معاملات امروز به گروه فلزات اساسی با معامله 263 میلیون سهم به ارزش 436 میلیارد ریال اختصاص داشت.
گروه فرآورده نفتی به ارزش 279 میلیارد ریال و کانی های فلزی به ارزش 130 میلیارد ریال نیز در رده های بعدی قرار گرفتند.
**رشد یک واحدی فرابورس
بازار فرابورس ایران در نخستین روز معاملاتی در هفته جدید میزبان دادوستد 157 میلیون ورقه بهادار به ارزش 776 میلیارد ریال قرار گرفت و شاخص کل نیز با افزایش یک واحدی در ارتفاع 920 واحدی ایستاد.
در معاملات امروز سهامداران 110 میلیون سهم را به ارزش بیش از 339 میلیارد ریال دست به دست کردند و نماد شرکت سهامی ذوب آهن اصفهان با نقل و انتقال نزدیک به 48 میلیون سهم به ارزش 39 میلیارد ریال بیشترین حجم و ارزش معاملاتی را در مجموع این دو بازار به خود اختصاص داد.
شاخص کل فرابورس نیز معاملات امروز را با افزایش یک واحدی پایان داد که بیشترین تاثیر مثبت ناشی از معاملات مثبت نماد پالایشگاه لاوان بود.
سرمایه‌گذاران بازار اوراق با درآمد ثابت نیز اقدام به دادوستد 250 هزار ورقه بهادار به ارزش بیش از 246 میلیارد ریال کردند. 
اسناد خزانه اسلامی مرحله دهم با خرید و فروش بیش از 76 هزار ورقه «اخزا10» به ارزش 69 میلیارد ریال در صدر این بازار ایستاد.