صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

معاون سازمان بهزیستی

10 درصد زنان معتاد در پاتوق‌ها «زایمان» می‌کنند نوزاد معتاد

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور با بیان آنکه حدود 7 تا 10 درصد زنان معتاد در خارج از نظام سلامت (مراکز بهداشتی و درمانی) و عمدتا در پاتوق‌ها زایمان می کنند؛
از اجرای طرح «مراقبت‌های دوران بارداری ویژه زنان معتاد» در دولت دوازدهم توسط سازمان بهزیستی کشور خبر داد.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا،حبیب الله مسعودی فرید  با بیان آنکه طبق قانون حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان مصوب سال 81،کودک آزاری جرم عمومی است و نیاز به شاکی خصوصی ندارد گفت: هرچند قوه قضاییه در رسیدگی به این موارد نقش پر رنگ‌تری دارد، اما بهزیستی در خصوص کودکان دچار آسیب به ویژه کودکانی که به دلیل اعتیاد مادر یا پدر در معرض آسیب قرار می‌گیرند و همچنین در مورد زنان بارداری که دارای اعتیاد هستند و می‌خواهند زایمان کنند، وظایفی برعهده دارد.
 
معرفی مادران باردار معتاد به اورژانس اجتماعی توسط بیمارستانها
 
وی در ادامه تصریح کرد: از سال گذشته با وزارت بهداشت همکاری را جهت حمایت از زنان بارداری که دارای اعتیاد هستند و می‌خواهند زایمان کنند، آغاز کردیم تا به این ترتیب هر زن بارداری که برای زایمان به بیمارستان مراجعه می‌کند، بیمارستان در مرحله اول بررسی های مددکاری را انجام و در صورت تشخیص به اعتیاد مادر، نوزاد را ترخیص نکنند مگر آنکه بررسی‌های تفصیلی مددکاران اجتماعی سازمان بهزیستی انجام شده باشد.
 
معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: در همین راستا معاون بهداشت و درمان وزیر بهداشت نامه‌ای به دانشگاه‌های علوم پزشکی ارسال و اعلام کردند که چنانچه زن باردار معتادی برای زایمان به بیمارستان مراجعه کند، بیمارستان‌ها موظفند در کمترین زمان مورد را  به اورژانس اجتماعی اطلاع داده و اجازه ترخیص نوزاد را ندهند.
 
فرید افزود: پس از آن مراکز بهزیستی استان های سراسر کشور نیز جلساتی با دانشگاه‌های علوم پزشکی برگزار کردند، در حال حاضر این اطلاع رسانی از سوی بیمارستان ها به اورژانس اجتماعی در کمترین زمان صورت می‌گیرد و اورژانس اجتماعی نیز به محض اطلاع به محل اعزام می‌شود.
 
معرفی 1200 کودک به بهزیستی به علت اعتیاد والدین در سال گذشته
 
وی در ادامه با بیان آنکه تعدادی کودک هم از طریق قوه قضاییه و سایر دستگاه‌ها به علت بدسرپرستی و معتاد بودن والدین که عموما در سنین بالاتر از نوزادی هستند به بهزیستی سپرده می‌شوند افزود: تعداد کلی این کودکان در سال 95 به حدود 1200 کودک شامل نوزاد و خردسال می رسد که وارد سیستم بهزیستی شدند.
 
معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور در ادامه تصریح کرد: از این تعداد حدود نیمی‌شان پس از بررسی‌هایی که انجام دادیم، با حکم قاضی به اقوام سببی و نسبی شان سپرده شدند و نیمی دیگر از آنها همچنان در مراکز شبانه روزی سازمان بهزیستی نگهداری می‌شوند.
 
کاهش 80 درصدی زایمان زنان معتاد در پاتوق‌ها
 
7 تا 10 درصد مادران معتاد خارج از نظام سلامت زایمان می‌کنند
 
فرید در ادامه با بیان آنکه بررسی‌های محیطی ما نشان داده که از طریق اجرای برنامه های فوق  تعداد زنان بارداری که در پاتوق‌ها زایمان می‌کنند و نوزاد آنها در معرض آسیب قرار دارد حدود 80 درصد کاهش یافته و سازمان‌های مردم نهاد نیز این آمار کاهشی را تائید می‌کنند ادامه داد: فردی که دارای اعتیاد بوده و بی‌خانمان است، تنها خطر فروش کودک او مطرح نیست بلکه چنین فردی به دلیل آنکه در معرض عوارض و اثرات مواد مخدر مصرفی اش بوده، نمی‌تواند به تغذیه، بهداشت، امنیت و ... فرزند خود بپردازد و حتی در صورت عدم فروش ممکن است نوزاد به علت بیماری و مشکلات عدیده دچار سوء تغذیه شدید شده یا فوت شود.
 
وی در ادامه با بیان آنکه هم اکنون وضعیت تمام زنانی که در نظام سلامت زایمان می‌کنند توسط ما در حال رصد است تاکید کرد: در حال حاضر نگرانی ما در خصوص زنان بارداری است که زایمان‌هایی در خارج نظام سلامت انجام می‌دهند که نیاز است در این زمینه نیز با معاونت درمان وزارت بهداشت و سازمان‌های مردم نهاد فعال در این حوزه همکاری هایی داشته باشیم.
 
معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور تصریح کرد: در حال حاضر حدود حدود 7 تا 10 درصد زنان معتاد خارج از نظام سلامت مانند پاتوق‌ها زایمان می‌کنند که تحت رصد و پوشش ما نیستند و نگرانی ما در خصوص این زنان است.
 
پرداخت هزینه‌های زایمان مادران معتاد نیازمند از طریق «یاری برگ»
 
فرید افزود: در تلاشیم با NGOها و سمن‌ها در این زمینه همکاری کرده تا شکاف موجود را پوشش دهیم زیرا چنانچه  مادران معتاد باردار را زودتر شناسایی کنیم، می‌توانیم پیش از زایمان آنها را تحت پوشش خدمات دوران بارداری قرار دهیم و از طریق اجرای این طرح‌ها به «مادر» بودن این افراد نیز احترام بگذاریم.
 
وی در ادامه تاکید کرد: اجرای طرح «مراقبت‌های دوران بارداری ویژه زنان معتاد» با همکاری سمن ها در حال حاضر در دستور کار بهزیستی قرار گرفته؛ در این طرح هم مادر و هم کودک برای ما مهم است، هرچند به علت آنکه نوزاد بی‌دفاع تر بوده و توانایی دفاع ندارد، در صدر اهمیت قرار می گیرد.
 
معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور در پایان خاطر نشان کرد: هم اکنون بهزیستی و وزارت بهداشت برای حمایت از مادران معتاد باردار، همکاری می‌کنند؛ این درحالیست که سازمان بهزیستی حتی در صورت عدم توان مالی افراد هزینه‌های زایمان و ... را نیز از طریق «یاری برگ» پرداخت خواهد کرد.