صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

آخوندی

470 میلیارد دلار در خانه های خالی و دوم انباشته شده است

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی دولت دوازدهم گفت: حدود 470 میلیارد دلار ثروت این مملکت بدون استفاده در خانه های خالی و خانه های دوم انباشته شده است.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایرنا، «عباس آخوندی» امروز شنبه در جلسه بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی دولت دوازدهم در صحن علنی مجلس شورای اسلامی گفت: بخش مسکن دستکاری شده ترین بخش در حوزه اقتصاد ملی ایران است.
وی به ذکر چند آمار پرداخت و گفت: تعداد خانوار موجود در ایران 24 میلیون و 190هزار خانوار است؛ تعداد خانه در ایران 25 میلیون و 400 دستگاه است؛ یعنی به ظاهر بیشتر از خانوار، خانه داریم؛ یعنی باید اوضاع خیلی خوب باشد؛ اما آیا واقعا اینطور است؟ آیا وضع مسکن به این خوبی است؟ قطعا خوب نیست.
آخوندی ادامه داد: آمار سال 1395 نشان می دهد 2 میلیون و 587 هزار خانه خالی در کشور داریم؛ این تعداد در سال 1390به میزان 630 هزار دستگاه بوده ؛ یعنی ظرف پنج سال 2 میلیون خانه خالی اضافه شده است.
وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی دولت دوازدهم افزود: 2 میلیون و 100 هزار خانه دوم در ایران وجود دارد؛ جمع خانه های خالی و خانه های دوم حدود چهار میلیون و 700 هزار دستگاه است. مفهوم این عدد چیست؟ اگر هر خانه را 100 هزار دلار در نظر بگیریم، حدود 470 میلیارد دلار ثروت این مملکت بدون استفاده در خانه های خالی و خانه های دوم انباشته شده است.
آخوندی افزود: این رقم بیش از چهار برابر کل ارزش بازار بورس ایران است؛ این وضعیتِ بازار دستکاری شده ایران است.
وی در ابتدای سخنان خود گفت: برنامه عمل وزیران همان برنامه پنج ساله ششم است که در مجلس به تصویب رسیده و وزیران باید برای اجرای آنها تدابیر روشنی داشته باشند.
آخوندی افزود: جهانبخش محبی نیا نماینده میاندوآب و شاهین دژ در مجلس تذکری داد که در این فرصت کوتاه فقط چند محور اساسی که می خواهید در چهار سال آینده پیگیری کنید را بیان کنید؛ این به مفهوم بی توجهی به سایر موارد نیست؛ بقیه موارد مطابق برنامه عمل خواهد شد. 
در این جلسه به دو بخش مسکن و انتقال از خودرو محوری به ریل پایه شدن حمل و نقل کشور اشاره می کنم.
وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی گفت: از سال 1384 تا 1392 قیمت زمین در تهران 9 برابر و قیمت مسکن 6 برابر شده است و در حال حاضر بیش از 19 میلیون نفر در بد مسکنی مطلق زندگی می کنند.
آخوندی با بیان اینکه در بخش مسکن منابع مالی زیادی را اتلاف کرده ایم، گفت: هم اکنون در منطقه یک تهران 31 هزار خانه خالی وجود دارد و این نشان می دهد با دو قطبی شدن شمال و جنوب شهر تهران تفاوت قیمت مسکن در این مناطق به 12 برابر رسیده، آیا این عدالت اجتماعی است که ما می گفتیم؟
وی گفت: بانک مرکزی هم اکنون 22 هزار میلیارد تومان یارانه در بخش مسکن پرداخت کرده و این نتیجه سوادگری و فساد در بازار مسکن و ساختمان در ایران بوده است ، آیا این روند برای ما قابل ادامه است؟
وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی یادآورشد: ما در 4 سال گذشته از شهر فروشی و تراکم فروشی در ایران جلوگیری کردیم و اکنون تورم قیمت مسکن در ایران کمتر از میانیگن نرخ تورم است.
آخوندی افزود: اگر قیمت زمین در ایران رشد ندارد، دلیل آن جلوگیری از فساد در شهر فروشی است و وضعیت گذشته برای ما در حوزه مسکن قابل ادامه دادن نیست و آیا تداوم این وضعیت برای ما افتخار آمیز است؟
وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی با بیان اینکه ما در ایران 4 گروه داریم که باید وضعیت مسکن آنها سروسامان پیدا کند، گفت: خانه اولی های کسانی هستند که برای تشکیل خانواده نیازمند مسکن هستند و رفع حاشیه نشینی 11 میلیون ایرانی که بد مسکن هستند برای ما اهمیت زیادی دارد.
وی یادآورشد : احیای بافت های فرسوده شهری که هم اکنون 8 میلیون نفر در این بافت در شرایط بد زندگی می کنند و تامین مسکن گروه های کم درآمد 4 گروه اصلی مخاطبان ما در حوزه تامین مسکن هستند که باید با برنامه ریزی مناسب نسبت به تامین مسکن برای این گروه ها اقدام کنیم.
آخوندی انتقاد از مسکن مهر گفت: با بیش از 100 هزار میلیارد تومان هزینه در مسکن مهر آیا توانستیم مشکلات مسکن را در کشور حل کنیم ؟ آیا ادامه این روند به نفع کشور است؟
وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی بیان کرد: در 4 سال گذشته توانستیم 900 هزار واحد مسکن مهر را تحویل متقاضیان دهیم ، در حالی که پیش از این بسیاری از واحدهای مکسن مهر ناقص به مردم تحویل شده بود.
 
به گزارش ایرنا، حسن روحانی رییس جمهوری، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی دولت یازدهم را به عنوان وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی در دولت دوازدهم به مجلس شورای اسلامی معرفی کرده است.
آخوندی وزیر راه و شهرسازی دولت یازدهم، دارای دکترای اقتصاد سیاسی از کالج رویال هالووی لندن است؛ وی تصدی معاونت سیاسی وزیر کشور در دوره وزارت حجت‌الاسلام‌والمسلمین ناطق‌ نوری و وزیر مسکن و شهرسازی دولت دوم آیت‌الله هاشمی‌ رفسنجانی را در کارنامه دارد.
عضویت در شورای مرکزی جهاد سازندگی، مسئولیت پشتیبانی از جبهه های جنگ حق علیه باطل، دبیر شورای عالی امنیت ملی، ریاست ستاد مرزها، ریاست ستاد مبارزه با مواد مخدر و رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی از دیگر سوابق اجرایی عباس آخوندی در دولت های گذشته است.
افزایش سهم ترانزیت و ارتقای نقش بین المللی سیستم حمل‌ونقل کشور و دستیابی به 10.5 میلیون تن جابجایی بار ترانزیت غیر نفتی (مجموعا حدود 17.7 میلیون تن) در جهت تحقق سیاست های ابلاغی اقتصاد مقاومتی مشروط به رفع موانع فراسازمانی از برنامه های عباس آخوندی در وزارت راه وشهرسازی در دولت دوازدهم است.
بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی دولت دوازدهم در مجلس شورای اسلامی از سه شنبه هفته گذشته آغاز شده است.
ادامه دارد...