صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

«کسب‌وکار» گزارش می‌دهد

کند شدن حرکت صنعتی‌سازی ساختمان

ساخت‌و‌ساز یکی از بخش‌های اقتصاد کشور است که فعالان خرد بخش خصوصی، قسمت اعظم بازار آن را در دست دارند،
مجتبی کاوه
 اما این سیاست‌گذاری‌های دولت است که بازار ساخت‌و‌ساز را هدایت می‌کند. طی چند سال اخیر سیاست‌گذاری‌های دولت در این راستا بوده که ساختمان‌سازی از وضعیت آشفته که غیرمتخصص‌ها به شرط داشتن سرمایه در آن حرف اول را می‌زنند، خارج شود و کار به دست افراد متخصص بیفتد. سوال اینجاست که آیا این سیاست‌گذاری نتیجه‌بخش بوده است؟ به گفته کارشناسان، آمارها نشان می‌دهد روند صنعتی‌سازی به عنوان یکی از معیارهای ساماندهی ساخت‌وساز، تغییر مثبتی نداشته و حتی حرکت صنعتی‌سازی کند شده است. 
 
سهم صنعتی‌سازی در صنعت ساختمان کمتر از 5 درصد است
سهم صنعتی‌سازی ساختمان در بازار ساخت‌و‌ساز کمتر از 5 درصد بوده و این نسبت طی 4 سال دولت یازدهم تغییر مثبتی نداشته است. یک کارشناس صنعت ساختمان با بیان این مطلب به «کسب‌وکار» می‌گوید: صنعتی‌سازی برخلاف آنچه تصور می‌شود، در به‌کارگیری مصالح جدید و حرکت به سوی پیش‌ساخته‌سازی خلاصه نمی‌شود، بلکه صنعتی‌سازی بر اصلاح فرایندهای ساخت‌و‌ساز متمرکز است. عباس صمدبین با اشاره به وابستگی صنعتی‌سازی به رونق بازار ساخت‌و‌ساز می‌افزاید: صنعتی‌سازی نیازمند ایجاد ساختارها و پیاده‌سازی الگوهای نوین مدیریتی است که شرط سرمایه‌گذاری در این زمینه‌ها، رونق و سودآوری بازار مسکن است، اما بازار مسکن ایران طی سال‌های اخیر چنین ظرفیتی نداشته است. وی با بیان اینکه صنعتی‌سازی با انبوه‌سازی معنای اصلی خود را پیدا می‌کند، تصریح کرد: انبوه‌سازی نیز در کشور ما طی 4 سال اخیر دوران سخت و زوال خود را طی کرده و پروژه‌های انبوه‌سازی با مشکلات و موانع شدیدی دست و پنجه نرم می‌کنند. به صورتی که مسئولان تشکل‌های انبوه‌سازی، از مرگ تدریجی این رشته سخن می‌گویند. بنابراین طبیعی است که در چنین شرایطی شاهد کند شدن نبض صنعتی‌سازی ساختمان در کشور باشیم و از این نظر نسبت به دیگر کشورهای منطقه هم پسرفت کنیم. 
دوران ایده‌آلی در صنعت ساختمان طی نمی‌شود
یک مقام مسئول نیز با بیان اینکه دوران ایده‌آلی در صنعت ساختمان طی نمی‌شود اما وضعیت فعلی، تضمینی برای یک دوره پایدار برای  یک دهه پیش‌رو است، درباره برنامه‌های دولت برای صنعتی‌سازی صنعت ساختمان گفت: صنعت ساختمان در کشور ما یک صنعت خصوصی است و به غیر از یک دوره تاریخی که دخالت دولت، بازار را به هم زد، خوشبختانه همواره مبتنی بر نظام بازار و دخالت بخشی خصوصی بوده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر این مطلب که همواره عرضه و تقاضا، تعیین‌کننده بازار صنعت ‌ساختمان است، گفت: اگر محصولات ارائه‌شده، باکیفیت باشند، به راحتی می‌تواند در بازار، مصرف‌کنندگان خود را پیدا کند. اهداف صنعتی‌سازی کاهش هزینه و سرعت بیشتر است و محصولاتی که با این ویژگی‌ها ساخته می‌شوند، طرفداران خود را دارند و در بازار مورد توجه مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان قرار می‌گیرد. به گفته مظاهریان، صنعتی‌سازی مزیت نسبی را برای سازنده ایجاد می‌کند تا بتواند با سرعت بیشتری ساخت‌و‌ساز را انجام دهد و زودتر بتواند سرمایه را به گردش بیندازد و درعین‌حال، ایمنی بیشتری نیز دارد. همچنین، صنعتی‌سازی واقعی حتی هزینه‌های پس از ساخت را نیز کاهش می‌دهد.