صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

«کسب‌وکار» شکاف تکنولوژیک تولید داخلی با خارجی را بررسی می‌کند

3 گام ارتقای تکنولوژی تولید

رئیس اتاق تهران شکاف تکنولوژیکی محصولات داخلی با نمونه مشابه خارجی را مشکل کنونی تولید برشمرد و گفت: برای رقابت با دنیا نخستین اقدام رفع این مشکل است.
ثمانه نادری
 متقاضیان معمولا به سراغ کالایی می‌روند که از کیفیت بالایی برخوردار باشد. از آنجایی که تکنولوژی نقش تعیین‌کننده در تعیین میزان کیفیت محصولات دارد، گام ابتدایی برای بالا بردن سطح کیفی محصولات به‌روز کردن فناوری و تکنولوژی است که البته کارشناسان با نظر به این مساله اهمیت کسب‌وکارهای نوپا را تشریح می‌کنند. 
طبق بررسی‌های موجود درصد کمی از کسب‌وکارهای ما مجهز به تکنولوژی هستند. برخی نیز تکنولوژی فرسوده دارند و درصد تکنولوژی در برخی نیز تقریبا نزدیک به صفر است. 
به گفته کارشناسان، دستیابی به تکنولوژی روز در گرو چندین موضوع است؛ اول اینکه باب مناسبات اقتصادی و سیاسی با کشورهای توسعه‌یافته فراهم باشد. دومین نکته این است که تولیدکنندگان داخلی به بالا بردن کیفیت محصولات خود راغب بوده و نسبت به آن هوشیار باشند و سوم اینکه برای محصولات تولید داخل بستر حضور در بازارهای جهانی فراهم باشد.
در همین رابطه رئیس پارلمان بخش خصوصی کشور در نشست کمیسیون ICT اتاق ایران گفت: شکاف تکنولوژیکی بین تولیدات ما و تولیدات کشورهای دیگر یک مشکل اساسی در کشور است که باعث می‌شود تولیدات ما از نظر قیمت و کیفیت با تولیدات کشورهای دیگر قابل‌ رقابت نباشند. 
وی گفت: باید برای حضور در پروژه جاده ابریشم و تغییر شرایط اقتصادی به ابزار فناوری اطلاعات مجهز شویم؛ فعالان حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات نباید از مشکلات کاری خود ناامید شوند؛ باید موانع کاری خود را اولویت‌بندی کرده و آنها را در شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی و کمیته ماده 12 مطرح کنید. 
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با اشاره به ائتلاف اتاق ایران و اتاق اصناف برای تشکیل کارگروه پیگیری مشکلات کسب‌وکارهای نوپا و نوآور گفت: این اقدام مبارک مایه امیدواری است، همچنین شما می‌دانید که سه اتاق غیردولتی اصناف و تعاون و اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران دبیرخانه سه اتاق تشکیل داده‌اند و تلاش می‌کنند مسائل‌شان را با یکدیگر حل کنند. غلامحسین شافعی در ادامه صحبت‌هایش موضوع مقاومت در برابر تغییرات تکنولوژیکی را مورد توجه قرار داد و گفت: اگر شرایط گذشته را بررسی کنیم، می‌بینیم که همیشه در برابر تغییرات مقاومت بوده است و نباید از این موضوع ناامید شد. 
شافعی افزود: مقاومت در برابر تغییر در کشور ما ریشه تاریخی دارد و در حال حاضر هم در مورد بعضی استارت‌آپ‌ها این مقاومت وجود دارد، اما به نظر بنده توفیق خیلی سریع‌تر حاصل می‌شود. نباید این مقاومت‌ها را خیلی بزرگ فرض کرد و باید تلاش کنیم که رفع شوند. رئیس اتاق ایران در بخش دیگری از سخنانش موضوع اعتماد به افراد جوان‌تر در جامعه را مورد توجه قرار داد و گفت: اعتماد ما به جوان‌ها در کشور کم است و ما شاهد هستیم که به جوانی با تحصیلات و ابتکارات عالی به‌گونه‌ای نگاه و برخورد می‌شود که گویی نمی‌تواند از پس ‌کاری برآید. در صورتی ‌که در سایر کشورها می‌بینیم بسیاری از افراد کم سن و سال در سنین 32-30 سال به مدارج بالا رسیده‌اند اما در ذهن ما اصلا چنین مواردی قابل ‌قبول نیست. 
شافعی که پس از شنیدن سخنان چند تن از فعالان حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات سخن می‌گفت، تصریح کرد: ممکن است مشکلات زیادی وجود داشته باشد، اما باید بدانیم که ما نمی‌توانیم همه آن مسائل را با هم حل کنیم، بهتر است چند اولویت را انتخاب و روی آنها تمرکز کنیم؛ اگر بتوانیم سالی پنج مشکل را حل کنیم، پیشرفت بسیار خوبی است و نمی‌توان ۵۰ مشکل را با هم حل کرد. 
او افزود: همه ظرفیت‌های اتاق مانند شورای گفتگو و کمیته ماده ۱۲ هم برای رفع مشکلات در اختیار فعالان اقتصادی است و می‌توانند مسائل خود را از این طریق پیگیری کنند. رئیس اتاق ایران همچنین با تاکید بر نقش فضای کسب‌وکار در کسب‌وکارهای نوپا گفت: محیط کسب‌وکار مانند زمینی است که باید در آن دانه بکاریم و اگر این دانه‌ها خوب و مرغوب نباشند، حاصل خوبی هم نخواهد داد. 
شافعی افزود: بهبود فضای کسب‌وکار به عنوان یک اولویت باید مورد توجه قرار گیرد و تا زمانی که فضای کسب‌وکار آماده نباشد، نمی‌توان نتیجه خوبی گرفت. 
شافعی همچنین با اشاره به سخنان برخی حاضران در مورد لزوم اصلاح بعضی قوانین و مقررات در حوزه کسب‌وکار گفت: من فکر نمی‌کنم کشوری از نظر تورم و تناقض مقررات مانند ایران باشد. همچنین گاهی قوانین با شرایط خاصی وضع می‌شوند، اما آن شرایط تغییر می‌کند و بر این اساس باید آن قانون هم تغییر کند. 
او افزود: فعالان اقتصادی می‌توانند مشکلات قانونی خود را از شورای گفتگو و کمیته ماده 12 در اتاق ایران پیگیری کنند؛ همچنین مصوبات این دو نهاد از ابتدای سال 96 و با شروع برنامه ششم ضمانت اجرایی پیدا می‌کنند و باید ظرف مدت یک ماه در هیات دولت مطرح شوند. 
رئیس پارلمان بخش خصوصی کشور در بخش دیگری از سخنانش لزوم تغییر کسب‌وکار متناسب با تغییرات جهانی را مورد توجه قرار داد و گفت: جاده ابریشم هم با پیوستن 67 کشور در حال تشکیل است و ما باید برای این تغییر و همچنین تغییر شرایط اقتصادی دنیا با ابزار فناوری اطلاعات آماده شویم. 
شافعی همچنین با تاکید بر نقش آموزشی اتاق‌های بازرگانی در سراسر دنیا گفت: موضوع آموزش همیشه در اتاق ایران هم مطرح بوده و تلاش می‌کنیم این موضوع را پیگیری کنیم؛ چنانچه در هفته‌های گذشته در فرانسه تفاهمنامه‌ای آموزشی را امضا کردیم. رئیس اتاق ایران همچنین بر لزوم توسعه منطقه‌ای و توجه برنامه‌های توسعه به ویژگی‌های مناطق هم تاکید کرد. 
 
تشکیل کارگروه مشترک با هدف حل چالش‌های شرکت‌های نوپا و نوآور
در ادامه نشست، محمدرضا طلایی، رئیس کمیسیون فناوری اطلاعات، ارتباطات و اقتصاد رسانه اتاق ایران از تشکیل کارگروه مشترک میان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و اتاق اصناف ایران با هدف پیگیری و حل چالش‌ها و مشکلات شرکت‌های نوپا و نوآور خبر داد. 
طلایی گفت: بخش خصوصی ما توان و ظرفیت فراوانی در حوزه فاوا دارد، اما متاسفانه مشکلات زیادی در حوزه قوانین و مقررات این حوزه وجود دارد و ما نتوانسته‌ایم رشد قابل ملاحظه‌ای داشته باشیم. 
طلایی ابراز امیدواری کرد با تشکیل این کمیته مشترک میان دو اتاق غیردولتی، بتوان این مشکلات قانونی را جمع‌آوری، پیگیری و برای رفع آنها تلاش کرد. 
طلایی افزود: فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشور باعث تسهیل رشد و توسعه می‌شود و دولت‌های منطقه فعالیت‌های زیادی برای توسعه فاوا داشته و سعی کرده‌اند محیط مناسبی را برای این امر به وجود آورند چراکه حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات باعث رشد سایر بخش‌ها هم می‌شود. 
 
محمدرضا نجفی‌منش، رئیس کمیسیون تسهیل کسب‌وکار اتاق تهران:
مشکل ضعف تکنولوژی نیست
ما در بسیاری از موارد نه تنها عقب نیستیم، بلکه در حد جهانی هم حرکت کرده ایم و اصلا نمی‌شود با توضیحاتی چند یا مواردی ناچیز این روحیه یأس‌آور را به کشور تلقین کرد که تکنولوژی ما نسبت به دنیا عقب افتاده است. علت این چیزی که مطرح می‌کنم نیز صادرات کالای ما به کل دنیاست، در حالی که اگر تولیدات ما به روز نبود چنین صادراتی رخ نمی‌داد. البته این صحبت درست است که برخی از ماشین‌آلات ما فرسوده شده است و زمان زیادی می‌خواهد تا نوسازی شود. بر این اساس البته دولت وامی به اسم نوسازی صنایع به آنها داده و مسئولان در بانک‌ها نیز در حال انجام آن هستند و سعی می‌کنند تمام صنایع نوآوری شود. اما اینکه ما از دنیا عقب افتاده‌ایم به چنین موضوعی اعتقاد ندارم. بسیاری از کالاهای ما مثل خودرو، فولاد و... به دنیا صادر می‌شود. نمی‌شود یک کالا صادراتی باشد اما مشخصات بین‌المللی را نداشته باشد. اینکه رقابت ما با دنیا ضعیف است به دلیل شرایط محیطی است و همچنین به دلیل قوانین حاکم است مثلا نرخ ارز در کشورهای دیگر به صورت شناور است، اما نرخ ارز در کشور ما ثابت نگه داشته شده است. نرخ سود در آن کشورها پایین است، اما نرخ سود در کشور ما بالاست. اینها عواملی است که مانع تولید رقابتی شده و اگر اینها حل شود، به  لحاظ تکنولوژی آن توانایی لازم را داریم.