صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

جهانگیری:

شخصی که برای وزارت علوم انتخاب شد در لحظات آخر انصراف داد

معاون اول رئیس جمهور گفت: کابینه دوازدهم قادر خواهد بود در مواجهه با چالشها و تحقق وعده‌هایی که رئیس‌جمهوری داده، به خوبی عمل کند.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا،  اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور صبح امروز (چهارشنبه) در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران با بیان اینکه کابینه پیشنهادی رئیس‌جمهوری کابینه خوب و کارآمدی است، اظهار کرد:  این کابینه شامل ترکیبی از مدیران با تجربه است که اندوخته بسیار خوبی به همراه خود دارد و به واسطه حضور در دولتهای گذشته از تجربیاتی در مواجهه با چالشها برخوردار هستند.
وی با بیان اینکه افراد جوانی در کابینه حضور دارند که می توانند در تصمیم گیریهای دولت کمک کننده باشند ، خاطر نشان کرد: در ترکیب کابینه علاوه بر وزرا، معاونان رئیس‌جمهور نیز حضور دارند و در مجموع حدود 34 نفر به عنوان تصمیم گیرنده دور میز هیئت دولت می نشینند.
معاون اول رئیس‌جمهور تاکید کرد: در مجموع دولت دوازدهم دولت کارآمدی خواهد بود که قادر است در مواجهه با چالشها و تحقق وعده‌هایی که رئیس‌جمهوری داده، به خوبی عمل کند.
جهانگیری درباره وضعیت معرفی وزیر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اظهار کرد: برای این وزارتخانه با یکی از برادران توافق شده بود اما در لحظات آخر ایشان اعلام انصراف کردند در این شرایط آقای رئیس‌جمهور باید یا کابینه رانگه می داشت تا فرد دیگری انتخاب شود یا اینکه کابینه و سرنوشت دولت را سریعتر تعیین می کرد.
وی با بیان اینکه تصمیم رئیس‌جمهوری براین بود که مانند دور قبل در روز تحلیف کابینه را معرفی کند، ادامه داد: معرفی کامل اعضای کابینه در روز تحلیف به دلایلی به تعویق افتاد. اما در نهایت ایشان تصمیم گرفتند که کابینه جدید را سریعتر تشکیل دهند. وزیر پیشنهادی علوم نیز در اولین فرصت مشخص خواهد شد.
 معاون اول رئیس‌جمهور در ادامه صحبتهای خود درباره برخی انتقادات نسبت به سن کابینه پیشنهادی دولت دوازدهم و وضعیت حضور زنان در این کابینه تصریح کرد: در حال حاضر سه عضو کابینه خانم هستند وبا توجه به اینکه براساس قانون حدود هزار مدیر اعم از استانداران و معاونان وزرا جزو مقامات کشور محسوب می شوند به زنان اطمینان می دهم که دولت دوازدهم به حضور آنها در جمع میقامات کشور مصمم است.
وی خاطر نشان کرد: آقای رئیس‌جمهور در نخستین جلسه پیش از معرفی وزرا تاکید داشتند که پذیرفته نیست در بین وزرا وزیری معاون زن در حوزه های مختلف نداشته باشد.
جهانگیری تاکید کرد: اطمینان می دهم که حتما تعداد قابل توجهی از زنان با تجربه و تحصیلکرده در جمع مقامات دولت دوازدهم خواهند بود.
معاون اول رئیس‌جمهور همچنین با تاکید بر لزوم حضور مدیران قومیتهای مختلف در جمع مقامات کشور گفت: همان تاکیدی که بر حضور در دولت وجود دارد نسبت به قومیتها نیز مطرح است وهم رئیس‌جمهوری در این موضوع جدی هستند و هم من پیگیر تحقق این اقدام هستم.  ما اصرار داریم که حتما از قومیتها و افراد در استانهای مختلف در معاونان وزرا و استانداران و سفرا حضور داشته باشند.
وی درباره میانگین سنی اعضای کابینه نیز خاطر نشان کرد: اصرار ما بر این است که حتی الامکان از افرادی که به سن بازنشستگی رسیده اند، مگر در استثناها در رده های معاونان کمتر استفاده شود.
اسحاق جهانگیری در ادامه درباره حضور صالحی امیری در هیئت دولت و تیم اطلاع رسانی دولت دوازدهم تصریح کرد: تصمیماتی که گرفته می شود زمانی عملیاتی می شوند که ابلاغ گردند در همین راستا آقای روحانی با آقای صالحی امیری مذاکرتی داشته اند واین مذاکرات خیلی پیش رفته است و چنانچه که رئیس‌جمهوری به نتیجه قطعی برسد و آقای صالحی امیری نیز موافقت کنند حتما ابلاغ مورد نظر انجام خواهد شد.
وی ادامه داد: آقای صالحی امیری قطعا به دولت علاقه مند هستند و دوست دارند که به دولت در هر جایی که رئیس‌جمهوری اعلام کند کمک نمایند.
معاون اول رئیس‌جمهور در ادامه درباره اظهارات اخیر خود نسبت به  لزوم اعطای اختیارات ویژه به ستاد اقتصاد مقاومتی گفت: تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی توقعی فراتر از تعهدات دولت است که رهبری از مجموعه کشور خواسته‌اند تا برای تحقق آن به صحنه بیایند و تلاش کنند. متناسب با این مطالبات نیز باید اختیاراتی در اختیار این ستاد قرار بگیرد.
جهانگیری با بیان اینکه این اختیارات میتواند هم در حوزه دولت وهم در حوزه فعالیت قوای دیگر باشد تاکید کرد: پیش نیاز سرمایه گذاری ایجاد شغل و کار جدی در اقتصاد کشور، امنیت سرمایه گذاری است که باید این مسئله طی قوانینی که مجلس تصویب می کند و همچنین در اقدامات قوه‌قضائیه و حرکت نهادهای بازرسی و نیروهای اطلاعاتی مورد توجه قرار بگیرد.
وی تصریح کرد: این نهادها هر حرکتی که می خواهند انجام دهد باید محاسباتشان این باشد که این حرکت چقدر می تواند امنیت سرمایه گذاری را تحت تاثییر خود قرار دهد.
رئیس ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی گفت: ستاد اقتصاد مقاومتی باید دارای اختیاراتی باشد که طی آن از قوای دیگر بخواهد تصمیمات انها در راستای تصمیمات این ستاد قرار بگیرد.
  معاون اول رئیس‌جمهور در پایان صحبت‌های خود به خبرنگاران به مناسبت فرا رسیدن روز خبرنگار تبریک گفت و از آنها تشکر کرد.