صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

عقب نشینی نفت در بازار جهانی

بهای معاملات برنت روز سه شنبه با ۰.۴ درصد کاهش بسته شده بود

بهای معاملات نفت خام روز چهارشنبه با وجود اعلام کاهش ذخایر نفت خام آمریکا در هفته گذشته، به دلیل تردیدها نسبت به توانایی اوپک برای پایبندی به توافق کاهش تولید، برای سومین روز متوالی کاهش یافت.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا، نفت برنت که قیمت پایه بازار بین المللی است، ۲۴ سنت یا ۰.۵ درصد کاهش یافت و به ۵۱.۹۰ دلار در هر بشکه رسید. بهای معاملات برنت روز سه شنبه با ۰.۴ درصد کاهش بسته شده بود.
نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۱۵ سنت یا ۰.۳ درصد کاهش، در ۴۹.۰۲ دلار در هر بشکه ایستاد و به کاهش ۰.۴ درصدی معاملات روز گذشته افزود.
موسسه امریکن پترولیوم روز سه شنبه اعلام کرد ذخایر نفت خام آمریکا هفته گذشته ۷.۸ میلیون بشکه کاهش یافته و به ۴۷۸.۴ میلیون بشکه کاهش یافته است که بالاتر از ۲.۷ میلیون بشکه کاهش مورد پیش بینی تحلیلگران بود. اداره اطلاعات انرژی آمریکا روز جاری آمار هفتگی ذخایر نفت خام و فرآورده‌های نفتی را منتشر خواهد کرد.
به گفته باب تاکی، رییس شرکت "سومیتومو کورپ گلوبال ریسرچ"، معاملات نفت وست تگزاس اینترمدیت و تا حدودی نفت برنت در محدوده ۴۵ تا ۵۰ دلار حبس شده است. نگاهی به آمار دکل‌های حفاری نشان می‌دهد روند رشد شیل آمریکا اندکی آهسته شده زیرا آنها نمی‌توانند با نفت پایین ۵۰ دلار درآمد بیشتری کسب کنند.
به نظر می‌رسد بازار تح تاثیر آمار مثبت از کاهش ذخایر نفت خام آمریکا قرار نگرفته زیرا اوپک و سایر تولیدکنندگان خارج از این سازمان برای حفظ پایبندی به توافق کاهش تولید به سختی تقلا می‌کنند.
بهبود تولید نفت لیبی و تولید بالاتر نیجریه، تلاش‌های اوپک برای محدود کردن عرضه را پیچیده کرده در حالی که شرکت‌های حفاری نفت شیل آمریکا تولیدشان را افزایش داده اند.
لیبی و نیجریه از اعضای اوپک هستند اما از مشارکت در توافق کاهش تولید که تا مارس سال ۲۰۱۸ ادامه خواهد داشت، معاف شده اند.
بر اساس گزارش رویترز، مقامات کمیته مشترک اوپک و غیراوپک روز سه شنبه اعلام کردند که انتظار دارند پایبندی بالاتری به توافق برای کاهش تولید ۱.۸ میلیون بشکه در روز وجود داشته باشد.