کد خبر: 68783
«کسب‌وکار» از نمایشگاه تخصصی شرکت‌های دانش‌بنیان گزارش می‌دهد

لزوم هم افزایی بین شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت آپ ها

نخستین نمایشگاه تخصصی شرکت‌های دانش‌بنیان برق، الکترونیک و فناوری اطلاعات با عنوان «بزرگ‌ترین رویداد فناوری کشور» طی روز‌های 12 تا 16مرداد در بوستان گفتگوی تهران برگزار شد.

لزوم هم افزایی بین شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت آپ ها

   محمد جوادی‌قاضیانی

 این نمایشگاه به جز روز چهاردهم که به دلیل مراسم تحلیف ریاست‌جمهوری تعطیل بود، از ساعت‌ 9 صبح تا 19 هر روز به مخاطبان خود خدمات ارائه می‌داد. این نمایشگاه مورد حمایت معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزارت نیرو، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و شهرداری تهران بود که روز شانزدهم مرداد در سکوت خبری به کار خود پایان داد. در این نمایشگاه شرکت‌های تولیدکننده و واردکننده، شرکت‌های با فناوری بالا، با فناوری متوسط و با فناوری پایین به صورت ترکیبی حضور داشتند. 
در این نمایشگاه که به همت مرکز پژوهش‌های صنعت الکترونیک برگزار شده بود، از بین حدود ۱۵۰۰ شرکت مرتبط با حوزه‌های برق، الکترونیک و فناوری اطلاعات حدود ۱۰۰ شرکت برتر در این نمایشگاه حضور داشتند که به گفته مسئولان، برگزاری نمایشگاه گلچینی از بهترین شرکت‌های دانش‌بنیان کشور و نماد واقعی سطح علم و فناوری کشور بودند. 
 
اهداف برگزاری نمایشگاه
از جمله اهداف مهمی که توسط مسئولان برگزاری نمایشگاه پیگیری می‌شد، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: 
۱) بازارسازی و ارتقای حجم فروش شرکت‌های دانش‌بنیان
۲) افزایش سهم اقتصاد دانش‌بنیان در کل اقتصاد کشور
۳) کمک به توسعه اقتصاد مقاومتی در کشور
۴) شبکه‌سازی و هم‌افزایی شرکت‌های دانش‌بنیان
۵) نمایش توانمندی‌های واقعی کشور
موضوعات نمایشگاه
این نمایشگاه به دسته‌بندی موضوعی شرکت‌های دانش‌بنیان در این حوزه پرداخته بود و بخش‌های موضوعی نمایشگاه را حوزه‌های برق؛ الکترونیک؛ مخابرات و ارتباطات؛ فناوری اطلاعات؛ اینترنت اشیا؛ تجهیزات پزشکی الکتریکی و الکترونیکی؛ کنترل، اتوماسیون صنعتی و ابزار دقیق؛ روباتیک؛ شهر هوشمند؛ حمل‌ونقل هوشمند؛ ساختمان هوشمند؛ کشاورزی، شیلات، باغداری و دامداری هوشمند؛ الکترونیک خودرو؛ کنترل و ابزار دقیق در نفت، گاز و پتروشیمی و تجهیزات آزمایشگاهی تشکیل می‌دادند که این سیاست و دسته‌بندی خوبی که صورت گرفته بود، بازدیدکنندگان نمایشگاه را به سمت شرکت‌های مورد نیاز خودشان راهنمایی می‌کرد. 
این نمایشگاه در کنار خود طیفی از شرکت‌های خدمات فناوری را نیز جهت خدمات‌دهی به شرکت‌های دانش‌بنیان پیش‌بینی کرده بود. به‌طور مثال می‌توان به شرکت‌‌های بازاریابی و تجاری‌سازی، شرکت‌های سرمایه‌گذاری، شرکت‌های مدیریت صادرات، صندوق‌های تسهیلات و ضمانت فناوری اشاره کرد. 
استقبال کمرنگ  از نمایشگاه
در این نمایشگاه شرکت‌های فعالی شرکت کرده بودند و اهداف خوبی هم برای نمایشگاه دنبال می‌شد، اما آنچنان که باید، نمایشگاه مورد استقبال قرار نگرفته بود و این عدم استقبال را می‌توانستید به خوبی حس کنید. 
شاید دلیل اصلی استقبال کم از نمایشگاه پوشش خبری ضعیف آن بود که به سختی می‌توانستیم اخباری از آن پیدا کنیم.
 البته ناگفته نماند که سایت خود نمایشگاه پوشش خوبی داده بود، ولی با یک جستجوی ساده هم می‌توانستید متوجه شوید که اخبار این نمایشگاه در رسانه‌های خبری به صورت مناسب و کافی کار نشده بود، ولی به هر حال از لحاظ کیفیت بازدید، نمایشگاه در وضعیت خوبی برگزار شد و اغلب بازدیدکنندگان تنها برای بازدید نیامده بودند و بسیاری از بازدید‌کنندگان برای همکاری و کسب اطلاعات تخصصی آمده بودند. 
مقایسه این نمایشگاه و الکام‌استارز
شاید مقایسه بین این دو نمایشگاه مقایسه درستی نباشد، ولی برخی از نقاط مقایسه بین آنها جالب به نظر می‌رسد. به این نکته اشاره کردیم که استقبال آنچنانی از این نمایشگاه صورت نگرفته بود و به اصطلاح تبی برای آن وجود نداشت. در صورتی که حدودا دو هفته قبل بود که الکامپ و الکام‌استارز برگزار شدند و تب گسترده‌ای را تشکیل داده بودند و خیلی دیده شدند. مقایسه ای که می‌خواهیم انجام دهیم، بین تعداد بازدیدکنندگان این دو نمایشگاه است. در این مقایسه به رسانه‌ها، بیلبورد‌ها، محل نمایشگاه و دیگر مسائل بدیهی که شاید دلایل استقبال کم از این نمایشگاه بوده باشند، کاری نداریم. بلکه به این نکته می‌خواهیم پی ببریم که چرا استارت‌آپ‌ها و نمایشگاه‌های استارت‌آپی مثل الکام‌استارز بیشتر دیده می‌شوند و جو پرشور‌تری نسبت به شرکت‌های دانش‌بنیان دارند. شاید دلیلی که می‌شود برای پاسخ به این سوال آورد، این باشد که استارت‌آپ‌ها تیم‌های پرانرژی‌تری دارند و به مسائل فروش، دیده شدن، آگاهی دادن و دیگر فنون معرفی و آگاهی دادن از محصول یا خدمت توجه بیشتری دارند و به همین دلیل جو بیشتری را به وجود می‌آورند و بیشتر دیده می‌شوند. در صورتی که با مشاهده و مقایسه بین این دو نمایشگاه به راحتی می‌توانستید حدس بزنید که احتمال ماندن و موفق شدن شرکت‌های دانش‌بنیان این نمایشگاه بیشتر از استارت‌آپ‌های الکامپ است که البته این تحلیل با ذات واژه استارت‌آپ نیز همپوشانی دارد. البته از این نکته هم نباید غافل شویم که پرسونا و بازار شرکت‌های این نمایشگاه‌ها با استارت‌آپ‌های الکامپ بسیار متفاوت بودند و مخاطب آنها اکثرا مخاطبان عام نبودند و اغلب مشتریان آنها را شرکت‌های دیگر تشکیل می‌دهند و مردم عادی و مصرف‌کنندگان عام مخاطبان آنها نبوده‌اند. به همین دلیل بود که گفتیم آنها با استارت‌آپ‌ها قابل مقایسه نیستند و این تفاوتی هم که عنوان شد، به اقتضای کسب‌وکار و مخاطبان کسب‌وکار آنهاست، ولی با این حال اگر باز هم یک هم‌افزایی بین این شرکت‌ها و استارت‌آپ‌ها صورت بگیرد، مطمئنا نتایج بهتری را برای کشور در پی خواهد داشت. 

 

chapta
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
قیمت طلا ، ارز و سکه
  • تحولات بازاریابی در قرن 21 ام
  • ثبات برنامه‌ها در کابینه جدید
  • ارجاع امور سرمایه‌گذاری خارجی به بخش خصوصی‌
  • ورود تجهیزات تقلبی سیستم‌های حفاظتی با مارک چینی
  • رقابت در قیمت به نفع مصرف‌کننده
  • محمد فرح: شرایط برایم آرام‌تر شده است
  • زیدان: رئال مادرید تیم A و B ندارد/ تیم فوق العاده‌ای دارم
  • زندگینامه ارنستو برتارلی؛ ورزشکار کارآفرین
  • ترویج و گسترش فرهنگ اصلاح الگوی مصرف در تمامی بخش‌های مجتمع بندری امام خمینی (ره)
  • تهدید به محرومیت‌های طولانی برای ووشوکارانی که به MMA بروند
  • اتفاق بی سابقه در افتتاحیه یونیورسیاد
  • استقلال، غرق در مشکلات
  • علت تاکید بر ورود رمز کارت بانکی چیست؟
  • مخالفت با ایجاد مجوزهای جدید در حوزه کسب‌وکارهای اینترنت
  • کیلدال؛ نابغه ای که می توانست سرنوشت مایکروسافت را تغییر دهد
  • فقط از مراکز معتبر سیم‌کارت بخرید
  • راههای راضی نگه داشتن مشتری
  • بررسی بازنگری طرح تفصیلی شهر رودان در هرمزگان
  • در ۵۰ سال اخیر پروژه‌ای به اهمیت راه‌آهن در استان اجرا نشده است
  • ورود نظامیان سعودی به شهر «عدن» در یمن
  • کشف ۹۱ درصد از جرایم آدم ربایی
  • پرداخت سود سهامداران شرکت پتروشیمی جم درشعب بانک پارسیان
  • اعطای تندیس زرین سرآمدی روابط عمومی به روابط عمومی بانک ملت
  • بانک مسکن 14 هزار تسهیلات ازدواج پرداخت کرد
  • خانه قدیمی سپهبد امیراحمدی درتهران تخریب شد
  • فاز سوم «لیسانسه‌ها» ساخته می‌شود
  • خطری که ۴۰۰ میلیون کارت بانکی را تهدید می‌کند
  • صرورت نوسازی صنایع تبدیلی کشاورزی برای جذب بازارهای صادراتی
  • جزئیات نشست تخصصی مدیران و متخصصان شهری و اداره عمران و بهسازی راه و شهرسازی جنوب استان کرمان
  • نمادهای پالایشگاهی و فلزی، شاخص بورس را به آستانه کانال 82 هزار واحد بردند
  • ۹۰ ایده ایرانی به رویداد بین المللی ایده‌پردازی ارسال شده است
  • تزریق هیجان و حس جوانی واقعیبه مشتریان وفادار MVM
  • پایش طولانی‌مدت مناطق وسیع با پهپاد دانش‌بنیان
  • خطری که ۴۰۰ میلیون کارت بانکی را تهدید می‌کند
  • رفع تصرف از یک میلیون و ۲۳۰ هزار مترمربع زمین ملی در سبزوار
  • بازاریابی عصبی و تاثیر آن در قیمت‌گذاری
  • بزرگترین واحد معدنی طلای کشور در تکاب تعطیل نیست
  • جزئیات دهمین جلسه کمیسیون ماده پنج استان همدان و دومین جلسه کمیسیون ماده پنج شهر ملایر
  • ضرورت تحکیم انضباط حرفه‌ای مهندسان
  • ۵هزار واحد صنعتی و معدنی تسهیلات می‌گیرند
  • روابط عمومی بانک شهر در جمع سرآمدان روابط عمومی ایران
  • «مهر آسمانی» بانک کشاورزی ، تیزر رادیویی برتر شد
  • افزایش ارزش یورو، چالش تازه اقتصاد اروپا است
  • خدمات حمل‌ونقل جاده‌ای با آموزش مدیران شرکت‌ها استانداردسازی می‌شود
  • قطعه سوم راه آهن خواف - هرات تا مهرماه بهره برداری می شود
  • امیدواریم چهار سال آرامی را برای شهر تهران رقم بزنیم
  • پیش فروش مواد مخدر در اصفهان
  • ضرورت تشکیل اتحادیه کسب وکارهای مجازی
  • انجام یک میلیون فقره بازرسی استاندارد از واحدهای صنفی
  • بازدید استاندار ایلام از پروژه‌های راهسازی استان