کد خبر: 68781
«کسب‌وکار» گزارش می‌دهد

افتتاح مترو بدون اجازه بهره‌برداری

عصر دوشنبه 16 مردادماه خط 8 متروی تهران در مسیر شهر آفتاب تا فرودگاه امام خمینی با حضور مسئولان بلندپایه‌ای مثل محمدباقر قالیباف شهردار تهران و علی لاریجانی رئیس مجلس افتتاح شد،

افتتاح مترو بدون اجازه بهره‌برداری
مجتبی کاوه
 اما نکته اینجاست که این خط به دلیل شکایت وزارت راه‌وشهرسازی به دلیل تامین نشدن ایمنی، اجازه بهره‌برداری ندارد. پاسخ به این سوال که چرا خط متروی مذکور بدون اجازه بهره‌برداری افتتاح می‌شود، چندان ساده نیست و حتی شائبه مسائل سیاسی در این اتفاق وجود دارد. مدیریت مترو در اختیار جناحی سیاسی و مدیریت وزارت راه و شهرسازی بر عهده جناح رقیب است و هر یک از این دو، طرف مقابل را به سیاسی‌کاری در این اتفاق متهم می‌کنند. کارشناسان معتقدند احداث خط متروی فرودگاه امام خمینی یک ضرورت اساسی بوده که هم غفلت طولانی‌مدت در احداث آن سوال‌برانگیز است و هم احداث بسیار سریع آن بعد از انفعالی طولانی. 
جزئیات خط متروی مناقشه‌برانگیز
طرح احداث متروی خط 8 (شاهد - پرند) براساس موافقتنامه‌ای بین وزارت راه و شهرسازی و شرکت راه‌آهن شهری تهران و حومه (مترو) در حد فاصل ایستگاه شاهد، فرودگاه حضرت امام خمینی (ره) و شهر پرند به طول 50 کیلومتر و برای تامین دسترسی و اتصال به شبکه متروی تهران، نمایشگاه بین‌المللی شهر آفتاب، شهر واوان، فرودگاه حضرت امام خمینی (ره) و شهر جدید پرند از ابتدای سال 91 آغاز شد. فاز اول این خط حد فاصل ایستگاه شاهد تا نمایشگاه بین‌المللی شهر آفتاب در اردیبهشت 95 همزمان با افتتاح نمایشگاه بین‌المللی کتاب به بهره‌برداری رسید و فاز دوم شامل حد فاصل ایستگاه نمایشگاه بین‌المللی شهر آفتاب تا فرودگاه امام خمینی (ره) روز دوشنبه گذشته افتتاح شد. 700 متر از این خط در زیر زمین احداث شده که در محله کهریزک از زیر زمین خارج و مابقی مسیر تا فرودگاه به صورت روگذر احداث شده است. 
تعداد 18 زیرگذر برای تسهیل تردد ساکنان شهرک‌ها و روستاییان احداث شده است. خط 8 مترو نخستین خط سریع‌السیر با سرعت 120 کیلومتر بر ساعت است که با افتتاح فاز بعدی این خط از فرودگاه امام خمینی (ره) تا شهر پرند، مسیر 50 کیلومتری بین تهران و پرند در زمان 34 دقیقه‌ای طی می‌شود. برای این خط 10 رام قطار در نظر گرفته شده است. مراسم افتتاح خط 8 متروی تهران با حضور علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی، محمدباقر قالیباف شهردار تهران، رئیس و جمعی از اعضای شورای شهر و برخی از مدیران شهری تهران برگزار شد. 
معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی قبل از این افتتاح اعلام کرد که شهرداری با مراجعه به دادگاه، موفق به اخذ حکمی فقط برای افتتاح خط متروی فرودگاه امام خمینی (ره) شده و طبق حکم صادره تا زمان تایید شورایعالی فنی امور زیربنایی شرکت متروی تهران حق بهره‌برداری از این خط را ندارد. 
یک کارشناس حمل و نقل با بیان اینکه برچسب سیاسی‌کاری زدن به اجرا یا توقف طرحی که ابعاد ملی دارد و ذی‌نفعان فراوانی در انتظار بهره‌برداری از آن هستند، برازنده مدیران اجرایی کشور نیست، به «کسب‌وکار» می‌گوید: مدیران اجرایی مرتبط با این طرح فارغ از جناح سیاسی که به آن تعلق دارند، باید هرچه سریع‌تر نسبت به رفع موانع اجرای طرح اقدام کنند. 
علی رجبی با بیان اینکه وزارت راه و شهرسازی درباره ایمنی این طرح نکاتی مطرح کرده که رسیدگی به آن در صلاحیت کارشناسان همین وزارتخانه است، چراکه تایید ایمنی این طرح قانونا در اختیار آنها قرار دارد، تصریح کرد: تعلل در احداث این طرح و همچنین احداث پرشتاب آن نیز سوال‌برانگیز است و لازم است درباره ایمنی آن دقت لازم به کار گرفته شود. 

 

chapta
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
قیمت طلا ، ارز و سکه
  • تحولات بازاریابی در قرن 21 ام
  • ثبات برنامه‌ها در کابینه جدید
  • ارجاع امور سرمایه‌گذاری خارجی به بخش خصوصی‌
  • ورود تجهیزات تقلبی سیستم‌های حفاظتی با مارک چینی
  • رقابت در قیمت به نفع مصرف‌کننده
  • محمد فرح: شرایط برایم آرام‌تر شده است
  • زیدان: رئال مادرید تیم A و B ندارد/ تیم فوق العاده‌ای دارم
  • زندگینامه ارنستو برتارلی؛ ورزشکار کارآفرین
  • ترویج و گسترش فرهنگ اصلاح الگوی مصرف در تمامی بخش‌های مجتمع بندری امام خمینی (ره)
  • تهدید به محرومیت‌های طولانی برای ووشوکارانی که به MMA بروند
  • اتفاق بی سابقه در افتتاحیه یونیورسیاد
  • استقلال، غرق در مشکلات
  • علت تاکید بر ورود رمز کارت بانکی چیست؟
  • مخالفت با ایجاد مجوزهای جدید در حوزه کسب‌وکارهای اینترنت
  • کیلدال؛ نابغه ای که می توانست سرنوشت مایکروسافت را تغییر دهد
  • فقط از مراکز معتبر سیم‌کارت بخرید
  • راههای راضی نگه داشتن مشتری
  • بررسی بازنگری طرح تفصیلی شهر رودان در هرمزگان
  • در ۵۰ سال اخیر پروژه‌ای به اهمیت راه‌آهن در استان اجرا نشده است
  • ورود نظامیان سعودی به شهر «عدن» در یمن
  • کشف ۹۱ درصد از جرایم آدم ربایی
  • پرداخت سود سهامداران شرکت پتروشیمی جم درشعب بانک پارسیان
  • اعطای تندیس زرین سرآمدی روابط عمومی به روابط عمومی بانک ملت
  • بانک مسکن 14 هزار تسهیلات ازدواج پرداخت کرد
  • خانه قدیمی سپهبد امیراحمدی درتهران تخریب شد
  • فاز سوم «لیسانسه‌ها» ساخته می‌شود
  • خطری که ۴۰۰ میلیون کارت بانکی را تهدید می‌کند
  • صرورت نوسازی صنایع تبدیلی کشاورزی برای جذب بازارهای صادراتی
  • جزئیات نشست تخصصی مدیران و متخصصان شهری و اداره عمران و بهسازی راه و شهرسازی جنوب استان کرمان
  • نمادهای پالایشگاهی و فلزی، شاخص بورس را به آستانه کانال 82 هزار واحد بردند
  • ۹۰ ایده ایرانی به رویداد بین المللی ایده‌پردازی ارسال شده است
  • تزریق هیجان و حس جوانی واقعیبه مشتریان وفادار MVM
  • پایش طولانی‌مدت مناطق وسیع با پهپاد دانش‌بنیان
  • خطری که ۴۰۰ میلیون کارت بانکی را تهدید می‌کند
  • رفع تصرف از یک میلیون و ۲۳۰ هزار مترمربع زمین ملی در سبزوار
  • بازاریابی عصبی و تاثیر آن در قیمت‌گذاری
  • بزرگترین واحد معدنی طلای کشور در تکاب تعطیل نیست
  • جزئیات دهمین جلسه کمیسیون ماده پنج استان همدان و دومین جلسه کمیسیون ماده پنج شهر ملایر
  • ضرورت تحکیم انضباط حرفه‌ای مهندسان
  • ۵هزار واحد صنعتی و معدنی تسهیلات می‌گیرند
  • روابط عمومی بانک شهر در جمع سرآمدان روابط عمومی ایران
  • «مهر آسمانی» بانک کشاورزی ، تیزر رادیویی برتر شد
  • افزایش ارزش یورو، چالش تازه اقتصاد اروپا است
  • خدمات حمل‌ونقل جاده‌ای با آموزش مدیران شرکت‌ها استانداردسازی می‌شود
  • قطعه سوم راه آهن خواف - هرات تا مهرماه بهره برداری می شود
  • امیدواریم چهار سال آرامی را برای شهر تهران رقم بزنیم
  • پیش فروش مواد مخدر در اصفهان
  • ضرورت تشکیل اتحادیه کسب وکارهای مجازی
  • انجام یک میلیون فقره بازرسی استاندارد از واحدهای صنفی
  • بازدید استاندار ایلام از پروژه‌های راهسازی استان