کد خبر: 68781
«کسب‌وکار» گزارش می‌دهد

افتتاح مترو بدون اجازه بهره‌برداری

عصر دوشنبه 16 مردادماه خط 8 متروی تهران در مسیر شهر آفتاب تا فرودگاه امام خمینی با حضور مسئولان بلندپایه‌ای مثل محمدباقر قالیباف شهردار تهران و علی لاریجانی رئیس مجلس افتتاح شد،

افتتاح مترو بدون اجازه بهره‌برداری
مجتبی کاوه
 اما نکته اینجاست که این خط به دلیل شکایت وزارت راه‌وشهرسازی به دلیل تامین نشدن ایمنی، اجازه بهره‌برداری ندارد. پاسخ به این سوال که چرا خط متروی مذکور بدون اجازه بهره‌برداری افتتاح می‌شود، چندان ساده نیست و حتی شائبه مسائل سیاسی در این اتفاق وجود دارد. مدیریت مترو در اختیار جناحی سیاسی و مدیریت وزارت راه و شهرسازی بر عهده جناح رقیب است و هر یک از این دو، طرف مقابل را به سیاسی‌کاری در این اتفاق متهم می‌کنند. کارشناسان معتقدند احداث خط متروی فرودگاه امام خمینی یک ضرورت اساسی بوده که هم غفلت طولانی‌مدت در احداث آن سوال‌برانگیز است و هم احداث بسیار سریع آن بعد از انفعالی طولانی. 
جزئیات خط متروی مناقشه‌برانگیز
طرح احداث متروی خط 8 (شاهد - پرند) براساس موافقتنامه‌ای بین وزارت راه و شهرسازی و شرکت راه‌آهن شهری تهران و حومه (مترو) در حد فاصل ایستگاه شاهد، فرودگاه حضرت امام خمینی (ره) و شهر پرند به طول 50 کیلومتر و برای تامین دسترسی و اتصال به شبکه متروی تهران، نمایشگاه بین‌المللی شهر آفتاب، شهر واوان، فرودگاه حضرت امام خمینی (ره) و شهر جدید پرند از ابتدای سال 91 آغاز شد. فاز اول این خط حد فاصل ایستگاه شاهد تا نمایشگاه بین‌المللی شهر آفتاب در اردیبهشت 95 همزمان با افتتاح نمایشگاه بین‌المللی کتاب به بهره‌برداری رسید و فاز دوم شامل حد فاصل ایستگاه نمایشگاه بین‌المللی شهر آفتاب تا فرودگاه امام خمینی (ره) روز دوشنبه گذشته افتتاح شد. 700 متر از این خط در زیر زمین احداث شده که در محله کهریزک از زیر زمین خارج و مابقی مسیر تا فرودگاه به صورت روگذر احداث شده است. 
تعداد 18 زیرگذر برای تسهیل تردد ساکنان شهرک‌ها و روستاییان احداث شده است. خط 8 مترو نخستین خط سریع‌السیر با سرعت 120 کیلومتر بر ساعت است که با افتتاح فاز بعدی این خط از فرودگاه امام خمینی (ره) تا شهر پرند، مسیر 50 کیلومتری بین تهران و پرند در زمان 34 دقیقه‌ای طی می‌شود. برای این خط 10 رام قطار در نظر گرفته شده است. مراسم افتتاح خط 8 متروی تهران با حضور علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی، محمدباقر قالیباف شهردار تهران، رئیس و جمعی از اعضای شورای شهر و برخی از مدیران شهری تهران برگزار شد. 
معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی قبل از این افتتاح اعلام کرد که شهرداری با مراجعه به دادگاه، موفق به اخذ حکمی فقط برای افتتاح خط متروی فرودگاه امام خمینی (ره) شده و طبق حکم صادره تا زمان تایید شورایعالی فنی امور زیربنایی شرکت متروی تهران حق بهره‌برداری از این خط را ندارد. 
یک کارشناس حمل و نقل با بیان اینکه برچسب سیاسی‌کاری زدن به اجرا یا توقف طرحی که ابعاد ملی دارد و ذی‌نفعان فراوانی در انتظار بهره‌برداری از آن هستند، برازنده مدیران اجرایی کشور نیست، به «کسب‌وکار» می‌گوید: مدیران اجرایی مرتبط با این طرح فارغ از جناح سیاسی که به آن تعلق دارند، باید هرچه سریع‌تر نسبت به رفع موانع اجرای طرح اقدام کنند. 
علی رجبی با بیان اینکه وزارت راه و شهرسازی درباره ایمنی این طرح نکاتی مطرح کرده که رسیدگی به آن در صلاحیت کارشناسان همین وزارتخانه است، چراکه تایید ایمنی این طرح قانونا در اختیار آنها قرار دارد، تصریح کرد: تعلل در احداث این طرح و همچنین احداث پرشتاب آن نیز سوال‌برانگیز است و لازم است درباره ایمنی آن دقت لازم به کار گرفته شود. 

 

chapta
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
قیمت طلا ، ارز و سکه
  • آزمون تعیین صلاحیت کارشناسان فنی شرکت رنا
  • مشاور رییس جمهور جانباختگان حادثه سقوط هواپیما تسلیت گفت
  • حمایت همه جانبه دولت سوئد از گسترش همکاری های سایپادیزل و ولوو تراکس
  • تحقق علم و عمل از ویژگی‌های بارز دانشجویان کارآفرین است
  • تدوین مصوبه جدید برای کنترل تبلیغات مزاحم / برخی خطوط بدون شکایت مسدود می‌شوند!
  • تدوین لوایح پنجگانه حوزه ICT برای ارائه به مجلس
  • اجرای طرح پدافندی مراقبت سندرومیک بیماری‌های واگیر در گیلان
  • مشکل اصلی جوانان از نگاه معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش
  • برگ جدیدی از روابط نفتی ایران و هند
  • خروج ۱۰۰ هزار نفر از پوشش کمیته امداد با تسهیلات بانک ملت
  • قیمت نفت افزایش یافت
  • مشاهده لکه سیاه توسط بالگردهای امدادی در ارتفاعات روستای بیده
  • نمایشگاه نوروزی شاهرود با ۵۰ غرفه برگزار می‌شود
  • ۲۰ رئیس شعب بانک سپه بین برترین‌های سیستم بانکی
  • افخمی : موفقیت های بانک صنعت و معدن حاصل کارگروهی در این بانک است
  • رییس کل بانک مرکزی: بانک ملت همیشه در استفاده از روش های جدید و نوآوری ها پیشرو بوده است
  • بسته پیشنهادی بخش‌خصوصی برای نجات صنعت نساجی مهیا شود
  • حذف ارائه عدم سوپیشینه در ثبت شرکت به ارتقای فضای کسب و کار می‌انجامد
  • نظارت بر عرضه خدمات گردشگری در نوروز افزایش می‌یابد
  • مالیات سفر در جهان طی ۱۰ سال اخیر رو به افزایش بوده است
  • لزوم اطلاع رسانی پایگاههای میراث فرهنگی
  • افزایش سقف برداشت نقدی از خودپردازهای بانک کشاورزی در ایام نوروز
  • اعتبار اشتغالزایی جوانان اختصاص داده نشد
  • تهدیدات داعش همچنان وجود دارد
  • جستجوی لاشه هواپیمای آسمان با پهپادهای نظامی
  • ایران محیطی امن و شرایطی مناسب برای سرمایه گذاری دارد
  • کسب و کار تلگرام از ارزهای دیجیتالی !
  • اینتل برای کشف ضعف‌های امنیتی جایزه می‌دهد!
  • دریافت تسهیلات بدون ضامن در بانک ایران زمین
  • تثبیت قیمت برنج، گوشت، روغن و چای در بازار مصرف
  • دولت برای تکمیل شبکه های فرعی آبیاری کمک بلاعوض می دهد
  • رییس دانشگاه علوم پزشکی شاهرود جان باختن هموطنان را تسلیت گفت
  • آسنسیو زننده گل ۶۰۰۰ رئال مادرید در لالیگا
  • هیات هفت نفره فرانسوی در راه ایران
  • شناسایی 2700 محله نیازمند بازآفرینی و بهسازی در کشور
  • روابط اقتصادی ایران و لهستان متحول می‌شود؟
  • الزام صنعت خودرو به سمت افزایش تحقیق و توسعه
  • کنفرانس بین المللی والدای در مسکو آغاز شد
  • تعدادی از پروژه های شهرداری وحیدیه در ایام دهه فجر افتتاح شد
  • شانزدهمین جلسه بررسی لایحه بودجه سال آینده در مجلس آغاز شد
  • آمار قابل توجه بارسلونا در بسته نگه داشتن دروازه
  • چرا فیس بوک باید در بلژیک جریمه بپردازد؟
  • معاون وزیر صنعت: همه قراردادهای پسابرجامی خودرو در حال اجراست
  • توضیحات یک مسئول درباره مشکلات صادرات قلمزنی
  • آبزیان ۴۷۵ میلیون دلار برای کشور صید کردند
  • فیس بوک هم وارد عرصه اسپیکرهای هوشمند شد؟
  • چرا قیمت LNG بالا خواهد ماند؟
  • آمار عجیب مسی برابر چلسی و کورتوا
  • عمل پیوند کبد ثمره مصرف بی‌رویه دمنوش‌های لاغری
  • احتمال تاثیر منفی برخی داروهای بیماری آسم بر قدرت بارداری