صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

رشد شاخص بورس

شاخص بورس با حمایت نمادهای فلزی و معدنی، اندکی رشد کرد

شاخص بورس امروز (سه شنبه) تحت تاثیر افزایش جذابیت نمادهای معدنی و فلزی، 28 واحد رشد کرد و به جایگاه 81 هزار و 313 واحدی رسید.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایرنا، جذاب ترین سهام در بازار امروز به نماد شرکت های فلزی و معدنی تعلق داشت. رشد دوباره قیمت کامودیتی ها (مواد پایه و معدنی) در بازارهای جهانی تاثیر مثبت خود بر بورس تهران را نشان داد.
بر این اساس، کگل (صنعتی ومعدنی گل گهر)، کچاد (صنعتی ومعدنی چادرملو) و فملی (ملی صنایع مس) به همراه در معاملات امروز بیشترین تاثیر مثبت را داشتند و شاخص را اندکی بالا کشیدند، در مقابل، فارس (هلدینگ خلیج فارس)، اخابر(مخابرات) و خپارس (پارس خودرو) بیشترین تاثیر منفی را بر جای گذاشتند.
در معاملات امروز بیش از 505 میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش 2 هزار و 197 میلیارد ریال در 43 هزار و 907 نوبت داد و ستد شد.
بررسی شاخص های اصلی بازار سرمایه نشان دهنده افت بیشتر شاخص های بازار سهام است به طوری که شاخص قیمت (وزنی- ارزشی) که در آن ارزش سهام شرکت های بزرگ اثر بیشتری بر شاخص می گذارد، 9 واحد بالا رفت اما شاخص کل (هم وزن) که در آن ارزش و وزن همه شرکت های بزرگ و کوچک در محاسبه شاخص کل، یکسان در نظر گرفته می شود، 56 واحد افت کرد.
شاخص قیمت (هم وزن) که بیانگر سطح عمومی قیمت سهام شرکت های پذیرفته شده در بورس است، 43 واحد افت کرد و شاخص آزاد شناور که بیانگر آن بخش از سهام شرکت هاست که قابل معامله در بورس باشد، 25 واحد کاهش یافت.
شاخص بازار اول که به شرکت هایی اختصاص دارد که از نظر سرمایه، سودآوری و درصد سهام آزاد شناور، شرایط بهتری دارند، 25 واحد و شاخص بازار دوم بورس 29 واحد افزایش یافت.
بیشترین ارزش معاملات امروز به گروه فلزات اساسی با معامله 64 میلیون سهم به ارزش 155 میلیارد ریال تعلق داشت. گروه کانی های فلزی به ارزش 104 میلیارد ریال و خودرو به ارزش 85 میلیارد ریال نیز در رده های بعدی قرار داشتند.
** ارزش معاملات اوراق با درآمد ثابت به بیش از 410 میلیارد ریال رسید
شاخص فرابورس (آیفکس) در معاملات امروز، بیش از 2 واحد کاهش یافت و به رقم 922 واحدی رسید که بیشترین سهم در افت شاخص متعلق به پتروشیمی مارون بود.
همچنین بیش از 271 میلیون ورقه بهادار به ارزش یک هزار و 31 میلیارد ریال در بازارهای فرابورس مبادله شد.
هم‌زمان با فصل مجامع شرکت‌ها و در ادامه بازگشایی نمادهای فرابورسی در روزهای اخیر، امروز نیز شاهد بازگشایی هفت نماد معاملاتی از جمله شیشه قزوین، لیزینگ رازی، پتروشیمی اصفهان و پتروشیمی ممسنی بودیم.
** تسه
در تابلو اوراق با درآمد ثابت، 409 هزار ورقه به ارزش بیش از 410 میلیارد ریال خرید و فروش شد که نماد«ماهان» متعلق به شرکت اجاره هواپیمایی ماهان با جابه‌جایی بیش از 88 هزار سهم به ارزش نزدیک به 91 میلیارد ریال از نظر بیشترین میزان حجم و ارزش معاملاتی، صدرنشین این گروه بود.
همچنین امروز، بیش از 94 هزار اوراق تسهیلات مسکن (تسه) به ارزش 73 میلیارد ریال خرید و فروش شد.
بیشترین قیمت مربوط به اوراق تسهیلات مسکن دی‌ماه 95 بود که 801 هزار ریال قیمت گرفت.
کمترین قیمت نیز با 770 هزار ریال مربوط به اوراق فروردین 96 بود.