صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

رنو و ایدرو

قرارداد رنو و ایدرو فردا با حضور وزیر صنعت امضا خواهد شد

دومین قرارداد بزرگ صنعت خودروسازی ایران، فردا بین شرکت رنوی فرانسه و سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) به امضا خواهد رسید.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از زومیت محسن صالحی نیا، معاون وزیر صنعت، در رابطه با آخرین وضعیت قرارداد همکاری میان شرکت گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) و رنو فرانسه، به خبرنگاران گفت:
فردا و با حضور وزیر صنعت و معدن و مدیران عامل هر دو شرکت، تفاهم‌نامه همکاری فی‌مابین امضا خواهد شد. جزئیات این قرارداد قابل افشا نیست و حالت محرمانه دارد؛ اما به‌جرئت می‌توان گفت این قرارداد، یکی از بهترین قراردادهای صنعت خودروسازی کشور خواهد بود.
بر اساس شنیده‌ها، این قرارداد در ۲ فاز پیش‌بینی شده است که در فاز نخست، ظرفیت کارخانه مشترک رنو-ایدرو، تولید سالانه ۱۵۰ هزار دستگاه خودرو خواهد بود که قرار است خودروهای رنو سیمبل و رنو داستر در سال ۲۰۱۸ تولید و به‌عنوان اولین محصولات این شرکت سرمایه‌گذاری مشترک جدید، روانه بازار داخلی خودرو شوند. در فاز دوم، ظرفیت تولید به ۳۰۰ هزار دستگاه خودرو در سال افزایش خواهد یافت.
نکته حائز اهمیت این قرارداد، عدم حضور هیچ یک از خودروسازان مطرح داخلی یعنی ایران خودرو و سایپا در این شرکت جدید است و رنو به‌طور کاملا مستقل و با همکاری ایدرو نسبت به تولید محصولات خود در ایران اقدام خواهد کرد. بنا به شنیده‌ها، سهم رنو در این قرارداد ۶۰ درصد خواهد بود و ۴۰ درصد باقی‌مانده به ایدرو تعلق خواهد گرفت. از این‌رو رنوی فرانسه، شبکه تأمین، تولید و عرضه محصولات و خدمات پس از فروش محصولات خود را مستقل از شرکت‌های ایران خودرو و سایپا راه‌اندازی خواهد کرد.
پس از افتتاح و راه‌اندازی کامل این کارخانه و با احتساب سایر محصولات رنو مانند ساندرو و تندر 90 که هم‌اکنون در شرکت‌های سایپا و پارس‌خودرو در حال تولید هستند؛ حجم تولید محصولات رنو در ایران به بیش از ۵۰۰ هزار دستگاه در سال خواهد رسید. البته در قراردادهای قبلی رنو با شرکت‌های سایپا و ایران خودرو که پیش از اعمال تحریم‌ها منعقد شده بود، رنو به تولید سالانه ۱۵۰ هزار دستگاه خودرو با مشارکت خودروسازان داخلی و همچنین ساخت سایتی مستقل جهت تولید ۲۰۰ هزار خودرو متعهد شده بود؛ که هیچ‌گاه عملی نشد.
در همین حال توکلی، رئیس هیئت مدیره سازمان مردم‌نهاد دیده‌بان شفافیت و عدالت، ضمن اعتراض به محرمانه بودن قرارداد ایدرو و رنو اعلام کرد:
۲۰ سال پیش شرکت‌های خارجی وارد ایران شدند و قراردادهای محرمانه امضا کردند. پس از بررسی فراوان در تمام این سال‌ها مشخص شد که تمام وعده‌های داده‌شده دروغ بوده و هیچ یک محقق نشده و تکنولوژی جدیدی نیز به ایران منتقل نشد. امروز هم قراردادهای جدید همه محرمانه هستند و با این اوصاف باید منتظر تکرار خسارت‌ها و بدقولی‌های گذشته باشیم. این نوع قراردادها، تنها در اختیار قرار دادن انحصار بازار خودروی کشور به چند شرکت فرانسوی است.
توکلی با بیان اینکه به محرمانه بودن این قراردادها اعتراض خواهد شد، خاطرنشان کرد:
با اسنادی که در اختیار داریم، به دنبال تعقیب قضایی رنو خواهیم بود.