صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

صدرا امامی متخصص بازاریابی دیجیتال

بازاریابی درون‌گرا: یک لیست خوب

در مقاله قبل در ارتباط با این موضوع صحبت کردیم که برای ورود به مرحله نزدیک شدن در بازاریابی درون‌گرا، باید با 3 مفهوم مخاطبان، لیست و فرایندهای کاری آشنا شویم؛
سپس به بررسی کامل مخاطبان و ویژگی‌های یک پایگاه داده مناسب پرداختیم. در این مقاله می‌خواهیم لیست‌ها را معرفی کنیم و ویژگی‌های یک لیست خوب را بررسی کنیم. 
چرا به لیست‌ احتیاج داریم؟
74 درصد از مصرف‌کنندگان آنلاین وقتی از وب‌سایت‌ها خسته می‌شوند که محتوای آن با علاقه آنها ارتباطی ندارد. فرض کنید شما برای اینکه بتوانید بیننده‌ها و لیدهای سایت خود را همراه کنید باید بتوانید پست‌های بعدی وبلاگ را به‌گونه‌ای انتخاب کنید که مورد علاقه آنها باشد، پست‌های خود در هر شبکه اجتماعی را طوری برنامه‌ریزی کنید که بیشترین بازخورد مثبت را داشته باشد، فراخوان‌ها و پیشنهادهایی را به لیدها پیشنهاد دهید که آنها می‌پسندند و ایمیل‌هایی را ارسال کنید که بیشترین ارتباط را با مخاطب ایجاد می‌کند، در تمام این موارد اگر می‌خواهید موفق باشید، باید بتوانید لیدهای خود را دسته‌بندی کنید و به لیست‌های کوچک‌تری تبدیل کنید تا بتوان محتوای مناسب را براساس سلیقه‌شان به آنها رساند. 
تعریف لیست
لیست‌ها، دسته‌بندی کوچک‌تری از مخاطبان هستند که براساس شباهت‌های خود کنار هم قرار گرفته‌اند. 
لیست‌ها کجا به کارمان می‌آیند؟
در بازاریابی درون‌گرا، بعد از اینکه بیننده به لید تبدیل شد، براساس ملاک‌هایی که ما تعریف می‌کنیم، دسته‌بندی می‌شود تا در مرحله نزدیک شدن و خوشحال‌سازی از لیست‌ها استفاده ‌شود. 
چگونه لیست درست کنیم؟
تعریف لیست بسیار ساده است، اما مساله مهم این است که چگونه لیست‌های خود را درست می‌کنید. 
شما می‌توانید مخاطبان را براساس تعریف‌های مختلفی دسته‌بندی کنید مانند: 
- المان‌های جمعیت‌شناختی مانند سن، جنسیت، سطح تحصیلی و... 
- نیاز مشتری در بین محصولات و خدمات شما
- تعداد خرید‌ها
- ارزش خرید مشتری
یا براساس موارد کوچک‌تری مانند:
- نوع محتوایی که دنبال می‌کند مانند وبلاگ، صفحات اجتماعی، ایمیل، پادکست و... 
- فعالیتی که در ایمیل‌ها انجام داده‌اند.
- براساس صفحاتی که در وب‌سایت دیده‌اند.
چگونه از آن استفاده کنیم؟
- استراتژی دسته‌بندی خود را مشخص کنید.
توانایی شما در دسته‌بندی یکی از مهم‌ترین عوامل موفقیت شما در فروش است. 
نکته مهم ابتدایی این است: شما باید ببینید می‌توانید چه اطلاعاتی از مشتری را به دست بیاورید. 
سوال اول این است که آیا می‌توانید تمام فعالیت‌هایش در سایت خود را ذخیره کنید؟ پس از آن می‌توانید بفهمید همین فرد ایمیل‌های شما را چگونه باز می‌کند؟
و مساله دوم این است که در واقع شما می‌توانید از تمام این دسته‌بندی‌ها استفاده کنید اما باید از قبل بدانید آیا این دسته‌بندی‌ها با اهداف و جنس کسب‌وکار شما همخوانی دارد یا خیر. شما لیست‌ها را درست می‌کنید تا با ارسال پیشنهاد درست و به‌موقع لیدها را به مشتری و مشتریان را به تبلیغ‌کننده تبدیل کنید.
- براساس همه اطلاعات آنها را دسته‌بندی کنید.
شما دو دسته اطلاعات دارید: 
اطلاعاتی که خود مشتری مستقیما به شما می‌دهد مانند اطلاعات تماس، اطلاعات شرکت، اطلاعاتی که در فرم پر می‌کند و اطلاعاتی که در نظرسنجی‌ها به شما می‌دهد.
اطلاعاتی که از رفتارهای مشتری به دست می‌آید مانند فعالیت‌های شبکه‌های اجتماعی، ایمیل‌هایی که باز می‌کند، فعالیتی که در وب‌سایت انجام می‌دهد. 
- عملکرد لیست را آنالیز کنید.
1- میزان رشد یا کاهش اعضای لیست را بررسی کنید
شما باید ببینید آیا معیار شما با ورودی‌های سایت شما همخوانی دارد؟
2- میزان ارتباط با اعضای هر لیست در ایمیل‌ها، و شبکه‌های اجتماعی را بررسی کنید
کدام لیست شما، نرخ بالاتر کلیک را در ایمیل دارد؟
کدام لیست توانسته است پیشنهادهای بهتری را به مشتری برای دریافت اطلاعات بیشتر بدهد؟
این موارد می‌تواند نشان دهد کدام لیست بهتر تعریف شده است.
3- نقطه‌ای که چرخه عمر لید به مشتری تبدیل می‌شود را بررسی کنید
اینکه کدام لیست تعداد مشتریان بیشتری را به دست آورده است، مساله مهمی است؛ همچنین این مساله که مدت‌زمان اینکه هر لیست مشتری‌ها را به دست آورده مورد دیگری است که باید بررسی شود. 
در مقاله بعد فرایندهای کاری را بررسی می‌کنیم تا تمامی مقدمات لازم برای ورود به مرحله نزدیک شدن و فروش را داشته باشیم. برای مشاهده بخش‌های گذشته سلسله مقالات درباره بازاریابی درون‌گرا می‌توانید بر روی برچسب بازاریابی درونگرا کلیک نمایید.