صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم شهر

بزرگداشت ژاله علو و محمود کلاری در ششمین جشنواره فیلم شهر

مراسم پایانی ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم شهر، با بزرگداشت ژاله علو و محمود کلاری و همچنین اهداء جوایز به انتخاب هیات داوران، ...
با حضور شهردار تهران و عوامل برگزاری جشنواره و هنرمندان، در مرکز همایش‌های برج میلاد برگزار شد.
تقدیر از محمود کلاری
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا، در ابتدای این بخش که با پخش کلیپی از محمود کلاری، فیلمبردار سینمای ایران آغاز شد، با حضور حسین جعفریان و محمود صلاحی، بر روی صحنه از وی تقدیر شد.
حسین جعفریان در تعریف از محمود کلاری بیان کرد: درباره کارهای محمود کلاری صحبت‌های زیادی شده است، اما خارج از کار، او را دوست خیلی خوب خودم می‌دانم.
کلاری با اشاره به این‌که دوست نداشتم فیلمی ساخته شود که دائم از من تعریف کنند، گفت: باور کنید خجالت می‌کشم، همیشه به دیگرانی که کار می‌کردم می‌گفتم فیلمی بسازید که آنقدری خوب نباشد که بخواهند زیاد از آدم تعریف کنند!
او در ادامه افزود: خوشحالم که این جشنواره توانسته در بُعد بین‌المللی هم جای خودش را پیدا کند. سال گذشته در جشنواره پوسان داور بودم، به یاد دارم که جشنواره با پخش کلیپی از زنده‌یاد عباس کیارستمی آغاز شد و این نشان از جایگاه بالای ایران در دنیا است. جشنواره فیلم شهر می‌تواند این نگاه را بهتر کند، همان‌طور که دیدیم جایزه ویژه هیأت داوران در بخش بین‌الملل را فیلمی درباره «کارتن‌خواب‌ها» گرفت و بحث‌هایی مانند این‌که در جشنواره شهر نباید کارتن‌خواب‌ها را ببینیم، وجود ندارد.
کلاری با بیان این‌که "امشب، شب بزرگی در زندگی من بود"، گفت: یادی می‌کنم از تورج منصوری که آن‌چیزی که امروز پشت سر گذاشته‌ام، از او آموخته‌ام.
در ادامه برنامه، مهران مدیری با وجود آن‌که در این مراسم حضور نداشت ویدئویی برای تقدیر از محمود کلاری فرستاده بود. او محمود کلاری را «کندوی عسل سینمای ایران» نامید و سپس از تجربه کار با او در فیلم سینمایی «ساعت پنج عصر» صحبت کرد و گفت: من فکر می‌کردم نور و تصویر را به خوبی می‌شناختم، اما بعد از کار با محمود کلاری فهمیدم که چیز زیادی نمی‌دانم.
بزرگ‌داشت همراه با کیک تولد 90 سالگی برای ژاله علو
آیین بزرگداشت ژاله علو، هنرمند پیشکسوت ایرانی با حضور جمشید مشایخی بازیگر سینما و تئاتر و محمدباقر قالیباف، شهردار تهران انجام شد.
به بهانه آن‌که ژاله علو در ۱۴ مرداد ۹۶، ۹۰ ساله شده است، در این مراسم با آوردن کیک بزرگی با تصویری از چهره ژاله علو به همراه موسیقی «تولدت مبارک» با صدای زنده‌یاد محمد نوری، تولد وی را جشن گرفتند و در میان استقبال مخاطبان شمع‌های تولد ۹۰ سالگی‌اش را با حضور جمشید مشایخی، محمدباقر قالیباف و فرزاد حسنی در اختتامیه جشنواره فیلم شهر فوت کردند.
مشایخی با بیان این‌که در دهه 20 و روزگاری که تلویزیون نبود و رادیو گوش می‌دادند، خانم ژاله علو در رادیو تئاتر اجراء می‌کردند، اظهار کرد: روزهای جمعه سر ظهر تئاتر رادیویی اجراء می‌شد و عزیز من (ژاله علو) نقش مهمی داشت. خانم علو از ابتدا زیبا بود، اما به دلیل هنری که داشت سال‌ها گذشت و زیباتر شد.
وی سپس در پایان صحبت‌هایش یک بیت شعر را برای ژاله علو خواند: «گر در سرت هوای وصال است حافظا/ باید که خاک درگه اهل هنر شوی».
قالیباف، شهردار تهران ضمن تقدیر از ژاله علو، گفت: این دو عزیز که امروز در این‌جا هستند، سرمایه‌های مهم و بزرگ ایران هستند و امروز در دنیا ملت ما را به فرهنگ و هنری که دارد می‌شناسند. خانم علو را از کسی مثل من که دهه ۴۰ به دنیا آمده می‌شناسد و با آن خاطره دارد تا کودک و نوجوان امروزی. من شادابی و نشاط را برای این خانم عزیز از خداوند متعال خواستارم.
ژاله علو نیز در مراسم بزرگداشت خود اظهار کرد: از مردم عزیز خیلی تشکر می‌کنم، همیشه لطفی که داشته‌اند شامل حال من بوده است و اگر تا امروز کاری انجام داده‌ام، به عشق مردم بوده است.
او با بیان این‌که کمتر کسی می‌داند که وی گاهی شعر هم می‌سراید، یکی از شعرهایش را خواند:
«ما میان عشق‌بازان یکه‌ایم //ما ز باران محبت چکه‌ایم
رخ نبوده در آینه یار // ما از آن آیینه‌ها یک تکه‌ایم»
قالیباف عنوان کرد: نقش هنرمندان در بالابردن خصلت‌های اخلاقی
در ادامه مراسم محمدباقر قالیباف با قرار گرفتن بر روی صحنه، اظهار کرد: همه هنرمندان عزیز و همه اهالی هنر در کلان‌شهرها با پیچیدگی و سختی‌هایی زندگی می‌کنند و این کلان‌شهرها نیازمند خصلت‌هایی هستند که بتوان کیفیت زندگی را ارتقاء داد؛ خصلت‌هایی چون کرامت و مدارا، بیش از هرچیز نیازمند یک روح لطیف و فهم بالا است و برای رسیدن به این خصلت‌ها هنر و هنرمندان نقش برجسته‌ای دارند.
وی افزود: امروز در همه کلان‌شهرهای دنیا آسیب‌ها و مشکلاتی چون فقر، بیکاری، اعتیاد و حاشیه‌نشینی را می‌بینیم که چالش‌هایی جدی هستند و بخش اعظمی از این چالش‌ها ریشه در فقر فرهنگی دارند و برای حل‌شان هنرمند است که می‌تواند با اثر خودش جهان را زیباتر کند و انسان را داناتر نشان دهد.
قالیباف با اشاره به این‌که "من به عنوان مدیری که سال‌ها در بخش مدیریت شهری بودم، از سال ۸۴ مبنای کار را بر رویکرد فرهنگی و اجتماعی گذاشتم"، بیان کرد: من خداوند را شاکر هستم که در زیرساخت‌های فرهنگی و هنری در شهر تهران اتفاق‌های جدی و مهمی افتاده است؛ چه در سینما، چه در تئاتر، چه ایجاد سالن‌هایی برای آیین‌ها، چه در کتابخانه‌ها که این روند را از مقیاس محله تا عرصه ملی داشته‌ایم و برای مثال ما امروز ۷۵ کتابخانه شبانه‌روزی داریم که به آن باید باغ کتاب را هم اضافه کنیم.
او اظهار کرد: ما سعی کردیم انجام وظیفه کنیم و این کارها در حد بضاعت ما بوده است. امیدواریم وظیفه ما را با تمام کاستی‌ها قبول کنید. من در تمام مدتی که کار کردم همه تلاشم این بوده که سلائق شخصی خودم، توقعات بی‌جا و رفتار ابرازی و سیاست‌زدگی را در عرصه هنر نداشته باشم. بلکه به عنوان یک خدمتگزار تا جایی که توانستم کار کنم تا گامی رو به جلو بردارم و امیدوارم شما جوانان فعالیت‌های خود را در همه عرصه‌ها ادامه دهید و افتخارهای بیشتری را برای ایران‌زمین به ارمغان آورید.
در ابتدای مراسم، سیدعلی احمدی، دبیر جشنواره ضمن خوشامد گویی به مهمانان، گفت: پنجمین و ششمین دوره از جشنواره شهر با وجوهی که مخاطبان در پردیس‌های سینمایی تهران پرداخت کرده‌اند، برگزار شده است و امیدوارم این جشنواره برای مردم ایران و شهر تهران باقی بماند.
الهه نوبخت، مدیر بخش بین‌الملل جشنواره شهر در بخش پایانی جوایز بین‌المللی عنوان کرد: تعدادی از فیلم‌هایی که در این دوره از جشنواره حضور دارند، اولین حضور آسیایی و جهانی خود را تجربه کردند، این باعث خوشحالی ماست که این جشنواره در بخش بین‌المللی به یکی از قطب‌های استعدادیابی جوانان تبدیل شده است.
در اختتامیه ششمین جشنواره فیلم شهر که شامگاه 14 مرداد در سالن همایش‌های برج میلاد برگزار شد، افرادی چون محمدباقر قالیباف، شهرام گیل‌آبادی، محمود صلاحی و هنرمندانی چون، ناصر ‌هاشمی، مسعود فروتن، بهرام عظیمی، مازیار میری، مستانه مهاجر، پژمان بازغی، پردیس احمدیه، جمشید مشایخی، ژاله علو، منوچهر والی‌زاده، غلامرضا صنعتگر، فریدون جیرانی، حمید قنبری، محمود کلاری، حسین جعفریان، بهروز شعیبی، فاطمه گودرزی و... حضور داشتند.
همچنین هیات داوران بخش‌های مختلف این جشنواره هم حضور داشتند که برای تقدیر از هر یک از برگزیدگان بر روی جایگاه حاضر می‌شدند.
برگزیدگان ششمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم شهر به شرح زیر است:
در بخش فیلم‌های کوتاه بین‌الملل بهترین فیلم انیمیشن، تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی تعلق گرفت به فرنوش عابدی برای فیلم «پیش‌خدمت» از ایران
در بخش بهترین مستند کوتاه دانیال یاپز و کریستین مجیا گوستا برای فیلم «ویدا» از کشورهای اکوادور و کلمبیا
در بخش فیلم‌های کوتاه بین‌الملل، فیلم کوتاه داستانی فابریک براکیو برای فیلم «تمام دنیا برای یک دنیای کوچک» از فرانسه
بهترین فیلم مستند در بخش فیلم‌های بلند داستانی و مستند تعلق گرفت به محمد کارت برای فیلم «آوانتاژ» از ایران
در بخش بهترین کارگردانی فیلم بلند داستانی تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه تعلق گرفت به فابریزیو کتانی برای فیلم «شرح یک عشق» از ایتالیا
در بخش فیلم‌های بلند داستانی و مستند
بهترین فیلمنامه تعلق گرفت به کامبوزیا پرتوی برای فیلم «فراری» از ایران
بهترین بازیگر زن والریا چانگتینی برای فیلم «شرح یک عشق» از ایتالیا
بهترین بازیگر مرد محسن تنابنده برای فیلم «فراری» از ایتالیا
بهترین دستاورد فنی دودو میراندو برای فیلمبرداری از فیلم «دادگاه داخلی» از برزیل
بهترین فیلم داستانی فابریزیو کتانی برای فیلم «شرح یک عشق» از ایتالیا
جایزه ویژه هیات داوران تعلق گرفت به محمد کارت برای فیلم «آوانتاژ» از ایران
در بخش فیلم‌های پویانمایی کوتاه و نیمه‌بلند
بهترین جانبخشی سارا آیت‌اللهی، لاله ضیایی، سیامک تکلو و حجت عزم‌پور برای فیلم «داش‌آکل»
بهترین کارگردانی حسین ملایمی برای کارگردانی فیلم «بدو رستم بدو»
بهترین فیلم امیرهوشنگ معین، تهیه‌کنندگی فیلم «درخت پرتغالی» محصول مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی
فیلم‌های کوتاه و نیمه‌بلند داستانی
بهترین فیلمنامه آرمان خوانساریان برای فیلمنامه فیلم‌های «سبز کله‌غازی» و «قرص برنج»
بهترین دستاورد فنی یا هنری، میلاد و سجاد ستوده‌نیا و مرتضی هدایی برای فیلم «بیماری»
بهترین کارگردانی دورناز حاجی‌ها برای کارگردانی فیلم «مرضیه»
بهترین فیلم مستانه مهاجر برای تهیه‌کنندگی فیلم «مرضیه»
بهترین اثر با محوریت تهران‌شناسی و تهران‌نگاری آرمان خوانساریان برای فیلم «سبز کله‌غازی»
جایزه ویژه هیات داوران تعلق گرفت به خورشید چراغی‌پور برای نقش‌آفرینی در فیلم کوتاه داستانی «وقت ناهار»
بهترین تحقیق یا پژوهش در بخش مستند ابوالفضل سروش‌مهر برای فیلم گراندهتل
بهترین دستاورد فنی و هنری انسیه ملکی برای فیلم «مانکن‌های قلعه‌حسن‌خان»
بهترین کارگردانی مستند کوتاه و نیمه‌بلند حامد کلجه‌ای برای کارگردانی فیلم مستند «حامی»
 
بهترین کارگردانی مستند بلند حسام اسلامی برای کارگردانی فیلم مستند بلند متهمین دایره بیستم
جایزه ویژه هیات داوران در این بخش تعلق گرفت به مستند «مادرم زمین» به تهیه‌کنندگی مجتبی میرطهماسب
بهترین فیلم سام کلانتری برای تهیه‌کنندگی فیلم مستند «مانکن‌های قلعه‌حسن‌خان»
بهترین اثر با محوریت تهران‌شناسی و تهران‌نگاری تعلق گرفت به هادی آفریده برای فیلم مستند «باغ‌های گمشده»
بهترین اثر با محوریت تهران‌شناسی و تهران‌نگاری با تقدیر از هیات داوران به خاطر تصویربرداری مجموعه فیلم‌های مستند ارائه شده به جشنواره به رضا تیموری تعلق گرفت
در بخش فیلم‌های ویدئویی
بهترین فیلمنامه سیدروح‌الله حجازی برای فیلمنامه فیلم «سپید به رنگ مروارید»
بهترین دستاورد فنی یا هنری امیر موسوی برای تصویربرداری فیلم «سپید به رنگ مروارید» و رضا بازی‌برون برای ایفای نقش «کارگاه» در فیلم «جاده تباهی»
بهترین کارگردانی یاسر طالبی برای کارگردانی فیلم «فرزندان»
بهترین فیلم میترا روحی‌منش برای تهیه‌کنندگی فیلم «فرزندان»
فیلم‌های سینمایی
بهترین فیلمنامه کابوزیا پرتوی برای فیلمنامه فیلم سینمایی «فراری»
بهترین بازیگر زن پردیس احمدیه برای ایفای نقش در فیلم سینمایی «لاک قرمز»
بهترین بازیگر مرد ناصر هاشمی برای ایفای نقش در فیلم سینمایی «برادرم خسرو»
بهترین دستاورد فنی یا هنری مهرداد میرکیانی و عبدالله اسکندری برای چهره‌پردازی فیلم سینمایی «لانتوری»
بهترین کارگردانی محمدحسین مهدویان برای کارگردانی فیلم سینمایی «ماجرای نیمروز»
جایزه ویژه هیات داوران به احسان بیگلری برای کارگردانی فیلم سینمایی «برادرم خسرو» تعلق گرفت
بهترین فیلم سعید ملکان برای تهیه‌کنندگی فیلم «ابد و یک روز»
بهترین اثر با محوریت تهران‌نگاری بهمن کامیار و محسن قرائی برای تهیه‌کنندگی و کارگردانی فیلم سینمایی «سد معبر»
در پایان تقدیر ویژه دبیر جشنواره برای کارگردانی فیلم سینمایی «ویلایی‌ها» به منیر قیدی تعلق گرفت.