صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

در بازدید فعالان بازار سرمایه از مس سرچشمه مطرح شد:

ایران شانزدهمین تولید کننده مس در جهان

معدن مس سرچشمه در ۱۶۰ کیلومتری جنوب غربی کرمان و ۵۰ کیلومتری جنوب رفسنجان و در ناحیه مرکزی رشته کوه زاگرس قرار گرفته‌ است....
 این معدن یکی از بزرگترین مجتمع‌ های صنعتی معدنی جهان محسوب می شود و بزرگ‌ ترین تولید کننده مس ایران است.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ماین نیوز، پایان هفته گذشته (پنجشنبه 12 مرداد ماه)، به همت کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار، معادن مس سرچشمه کرمان میزبان فعالان بازار سرمایه ایران، کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران، مدیران کارگزاری ها و سبد گردان ها بود.
روز پنجشنبه فعالان بازار سرمایه از بزرگترین و غنی ترین معادن مس خاورمیانه، کارخانه های تغلیظ، ذوب و پالایش مس بازدید کردند.
معدن مس سرچشمه در ۱۶۰ کیلومتری جنوب غربی کرمان و ۵۰ کیلومتری جنوب رفسنجان و در ناحیه مرکزی رشته کوه زاگرس قرار گرفته‌ است. این معدن یکی از بزرگترین مجتمع‌ های صنعتی معدنی جهان محسوب می شود و بزرگ‌ ترین تولید کننده مس ایران است.
بخش‌های تولیدی مجتمع مس سرچشمه از معدن، تغلیظ، ذوب، پالایشگاه و ریخته‌ گری‌ ها و لیچینگ تشکیل شده و کانسار مس سرچشمه از نوع پرفیری است. این معدن یکی از بزرگترین معادن روباز جهان به شمار می ‌رود و ذخیره زمین ‌شناسی آن، بالغ بر یک میلیارد و دویست میلیون تن سنگ سولفوری با عیار متوسط ۷/۰ درصد برآورد شده ‌است.
ذخیره زمین‌ شناسی معدن بالغ بر یک میلیارد و دویست میلیون تن سنگ سولفوری با عیار متوسط ۰٬۷ درصد برآورد شده و از دیدگاه زمین ‌شناسی بر روی کمربند جهانی مس قرار دارد. پهنه گسترش آن از جنوب خاوری تا شمال باختری به صورت یک محدوده بیضوی با ابعاد ۲۳۰۰×۱۲۰۰ متر و ژرفای ۱۶۱۲ متر است.
یاد آور می شود در این بازدید رحمتی مشاور مدیر عامل و مدیر مجامع و سهام شرکت ملی صنایع مس ایران مزایا و فرصت های صنایع مس را تشریح کرد و عرضه مس در بورس کالا را برگ برنده این صنعت خواند.
به گفته وی ایران با دارا بودن هشتمین ذخیره جهانی مس، با تولید ۲٨۹ میلیون تن، شانزدهمین تولید کننده معدنی مس در جهان و به لحاظ ذخایر و تولید، نخستین کشور در منطقه به شمار می آید.