صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

بی.بی.سی اعلام کرده است

حمایت ترامپ از طرح

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، از یک طرح پیشنهادی در کنگره حمایت کرده است که او و پیش‌نهاددهندگان می‌گویند مهاجران "بر اساس مهارت" در ایالات متحده پذیرفته می‌شوند.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا، اگر این پیشنهاد تصویب شود، بزرگ‌ترین تغییر عمده در قوانین مهاجرتی آمریکا در نیم‌قرن اخیر است.
به گزارش بی.بی.سی بر اساس آن صدور "روادید گوناگونی" (معروف به لاتاری) هم متوقف می‌شود و تعداد پناهجویانی که می‌توانند در آمریکا اقامت دائمی (کارت سبز) بگیرند، خیلی کمتر می‌شود.
با این طرح ظرف ده سال، تعداد مهاجرانی که به طور قانونی در آمریکا پذیرفته می‌شوند، نصف می‌شود.
این طرح هم‌چنین پیشنهاد می‌کند که دیگر بستگان درجه دو یا فرزندان بزرگسال مهاجرانی که الآن در آمریکا زندگی می‌کنند، اولویتی در گرفتن کارت سبز (گرین‌کارت) نداشته باشند.
دونالد ترامپ در نشست خبری اعلام پشتیبانی‌اش از این طرح گفت طبق آن "روند رقابتی درخواست اقامت در آمریکا، به نفع متقاضیانی خواهد بود که بتوانند انگلیسی حرف بزنند، خودشان و خانواده‌شان را از نظر مالی تامین کنند و نشان دهند مهارت‌هایی دارند که به اقتصاد ما کمک می‌کند."
در حال حاضر کسانی که می‌خواهند شهروند آمریکا شوند، باید بتوانند در حد مقدماتی انگلیسی بخوانند، بنویسند و حرف بزنند.
رئیس‌جمهوری آمریکا در حضور دو سناتور جمهوری‌خواه، تام کاتن و دیوید پردو، که این طرح را پیش‌نهاد داده‌اند، از آن حمایت کرد.
این دو سناتور محافظه‌کار این طرح را شش ماه قبل پیش‌نهاد داده بودند اما از آن زمان چندان توفیقی در جلو بردن آن نداشته‌اند.
وعده تغییرات در نظام مهاجرپذیری آمریکا از قول‌های انتخاباتی اصلی دونالد ترامپ بود.
استفان میلر، مشاور ارشد کاخ سفید، می‌گوید این "اصلاحات مهاجرتی در حمایت از آمریکایی‌هاست" و این طرح "حمایت گسترده‌ای" نزد عموم مردم دارد.
پیش‌نهاد لغو ویزای لاتاری
این پیشنهاد راه درازی دارد تا به قانون تبدیل شود و احتمال می‌رود در شکل کنونی‌اش، در کنگره با مقاومت هر دو حزب روبه‌رو شود.
برنامه "روادید گوناگونی" که وزارت خارجه آمریکا هر سال برگزار می‌کند، در این طرح منحل می‌شود.
این همان برنامه‌ای است که به "ویزای لاتاری" معروف است و هر سال متقاضیان اقامت در آمریکا که شهروند چند کشور مشخص باشند، شبیه یک بخت‌آزمایی در آن ثبت‌نام می‌کنند و کسانی که قرعه به نامشان می‌افتد، کارت سبز اقامت دائمی آمریکا (گرین‌کارت) می‌گیرند.
وزارت امنیت داخلی برآورد می‌کند که آمریکا در سال ۲۰۱۵ میلادی به ۱,۰۵۱,۰۳۱ (بیش از یک میلیون نفر) اجازه اقامت دائم داده است.
در جلسه خبری روزانه کاخ سفید بعد از اعلام حمایت رئیس‌جمهوری آمریکا از طرح پیش‌نهادی مهاجرت، استفان میلر، مشاور ارشد کاخ سفید، گفت این "اصلاحات مهاجرتی در حمایت از آمریکایی‌هاست" و این‌که این طرح "حمایت گسترده‌ای" نزد عموم مردم دارد.
او گفت که دولت در پی معرفی یک نظام مهاجرتی شبیه استرالیا و مبتنی بر امتیاز بوده است.
به گفته میلر، با این طرح هم‌چنین مهاجرت مبتنی بر وابستگی خانوادگی، به همسر و فرزندان محدود می‌شود.
در پاسخ به این سوال که آیا سازمان اقتصادی ترامپ هم دیگر کارگر خارجی استخدام نمی‌کند تا نمونه‌ای برای کل کشور شود، استفان میلر جواب داد: "البته که این طرح به کارگران مهمان و روادید موقتی غیرمهاجرتی کاری ندارد."
دونالد ترامپ از خیلی پیش وعده می‌داد که نظام مهاجرتی آمریکا را عوض کند. فرمان منع ورود شهروندان چند کشور اغلب مسلمان هم جزئی از اقدام‌های او در این باره بوده است.
او کارزار انتخاباتی‌اش را با این وعده آغاز کرد که دیواری در مرز آمریکا و مکزیک بنا کند تا "جلوی مهاجرت غیرقانونی و قاچاق مواد مخدر را بگیرد".
او هم‌چنین در یکی از نخستین تصمیم‌گیری‌هایش به عنوان رئیس‌جمهوری، فرمان داد جلوی ورود شهروندان هفت کشور با جمعیت اغلب مسلمان گرفته شود. اما با اعتراض‌های گسترده مخالفانش روبه‌رو شد و دادگاه فدرال هم جلوی اجرای این فرمان را گرفت.
کمی بعد او نسخه دیگری از این فرمان را صادر کرد که با تغییراتی، جلوی دادن روادید به شهروندان شش کشور با جمعیت اغلب مسلمان را می‌گرفت. این نسخه دوم فرمانش هم پیش از آغاز اجرا، با حکم دادگاه فدرال بی‌اثر شد.
اما بعد از شکایت دولت آمریکا به دیوان عالی، این عالی‌ترین نهاد قضایی آمریکا در ماه ژوئن گفت فرمان رئیس‌جمهوری فعلا می‌تواند اجرا شود به استثنای افرادی که پیوند قابل‌قبولی با آمریکا داشته باشند؛ از جمله این‌که بستگانی در ایالات متحده داشته باشند، یا پذیرش تحصیلی یا کاری گرفته باشند.