صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

یک‌بار دیگر نام کشورمان بر سر زبان‌ها خواهد افتاد

بار روانیِ تحلیف «روحانی» روی گردشگران بین‌المللی

«هرچند از مراسم تحلیف رییس‌جمهور و حضور مقامات عالی‌رتبه کشورها نمی‌توان به لحاظ ماهیت سیاسی و امنیتی برای معرفی کشورمان بهره‌ای برد،
 اما برگزاری این مراسم بار روانیِ مثبتی روی گردشگران جهان خواهد داشت، چراکه یک‌بار دیگر نام کشورمان را بر سر زبان‌ها خواهد انداخت.»
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا ،  «محمدعلی واقفی»، از تورگردانان باسابقه با طرح این موضوع  می‌گوید: برگزاری مراسم تحلیف از این نظر برای گردشگری ایران می‌تواند مهم باشد که بار دیگر اخبار مثبتی از ایران روی آنتن رسانه‌های جهانی قرار می‌گیرد و کشورمان به شکلی مثبت در جهان مطرح خواهد شد که حتما توجه بسیاری را جلب می‌کند.
 
او معتقد است: علاوه‌بر اثر روانی که این مراسم در نظر مردم جهان دارد، امنیتی که در کشور ما برقرار است و در جریان این مراسم به جهان نشان داده می‌شود، روی ذهنیت گردشگرانی که مایل بوده‌اند به ایران سفر کنند، اما تردید داشتند، اثر مثبتی خواهد گذاشت.
 
البته برخی هم مانند «مصطفی شفیعی شکیب»، عضو هیات مدیره جامعه تورگردانان ـ معتقدند این مراسم با توجه به موقعیت سیاسی و امنیتی که دارد، فرصتی برای ایجاد اشتیاق در مقامات عالی رتبه کشورها و معرفی ایران فراهم نمی‌کند و تنها جنبه تبلیغاتیِ آن است که می‌تواند نقش‌آفرینی کند، چون آنچه اهمیت دارد، رعایت اصول دیپلماتیک و امنیتی است نه جنبه‌های گردشگری.
 
«میرهادی قره‌سید رومیانی»، سرپرست معاونت گردشگری نیز هم‌عقیده با دبیر جامعه تورگردانان ایران (محمدعلی واقفی) است و درباره‌ی اثرگذاری این مراسم بر گردشگری و احتمال بهره‌برداری از این موقعیت در صنعت گردشگری به ایسنا می‌گوید: آنطور که معاون پارلمانی رییس‌جمهور در جمع معاونان پارلمانی سایر دستگاه شرح داد، تحلیف رییس‌جمهور، مراسم مهمی است که در عالی‌ترین سطح برگزار می‌شود و تا کنون در این جایگاه برگزار نشده بود، چرا که ماهیت سیاسی و رتبه امنیتی بالایی دارد.
 
وی اضافه می‌کند: این مراسم با توجه به سطح خبری گسترده‌ای که دارد، در حوزه‌ی اطلاع‌رسانی و تبلیغ ایرانِ امن، در حوزه گردشگری بسیار اثرگذار خواهد بود و از پوشش خبری این مراسم می‌توان به عنوان ظرفیت قوی در تبلیغ گردشگری ایران بهره‌ی زیادی برد.
 
«رومیانی» همچنین با استقبال از طرح پیشنهاد بهره‌برداری به نفع گردشگری از موقعیت مراسم‌هایی چون تحلیف رییس‌جمهور که با حضور مقامات و هیات‌های عالی رتبه سایر کشورها در ایران برگزار می‌شود، به ایسنا می‌گوید: این طرح را برای آینده می‌توان مطرح و در دولت پیگیری کرد تا از جنبه‌های تبلیغاتی و اطلاع‌رسانی این موقعیت به نفع گردشگری نیز استفاده کرد.
 
مراسم تحلیف حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی بعدازظهر روز شنبه (۱۴ مرداد ماه) با حضور برخی مقامات بلندپایه کشورها در صحن علنی مجلس شورای اسلامی برگزار می‌شود. آنچنان که وزارت خارجه و مجلس شورای اسلامی تا کنون اعلام کرده‌اند، از مقامات عالی رتبه کشورهایی چون قطر، عمان، روسیه، چین، افغانستان، پاکستان، فلسطین، عراق و کره شمالی برای شرکت در این مراسم دعوت شده‌ و تا کنون حضور ۸ رییس‌جمهور و ۱۵ رییس مجلس و شماری از وزرای خارجه قطعی شده است.
 
همچنین «فدریکا موگرینی»، مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هیات‌هایی از برخی کشورهای اروپایی از جمله فرانسه، آلمان و انگلیس و برخی از سازمان‌های بین‌المللی قرار است در تحلیف رییس‌جمهور دوازدهم ایران حضور داشته باشند.