صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

انجمن جهانی فولاد گزارش داد

سکوی چهاردهم تولید فولاد جهان زیر پای ایران

بازار فولاد ایران با تولید ۹ میلیون و ۹۴۷هزار تن فولاد خام در ۶ ماهه نخست سال ۲۰۱۷ جایگاه چهاردهم خود را در دنیا حفظ کرد.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ماین نیوز، بر اساس آمار انجمن جهانی فولاد ۶۷ عضو این انجمن در نیمه نخست سال ۲۰۱۷ توانستند ۸۳۶ میلیون و ۲۶ هزار تن فولاد خام تولید کنند که این عدد ۴.۵ درصد بالاتر از مدت مشابه سال قبل است
ایران نیز در این بین بعد از کشورهای چین، ژاپن، هند، آمریکا، روسیه، کره جنوبی، آلمان، ترکیه، برزیل، ایتالیا، تایوان، اکراین و روسیه در رده چهاردهم قرار دارد.
تولید فولاد ایران به مزر ۱۰ میلیون تن نزدیک شد
ایران در ۶ ماهه ابتدایی امسال بالغ بر ۹ میلیون و ۹۴۷ هزار تن فولاد خام تولید کرده که ۱۳.۷ درصد بالاتر از میزان ثبت شده برای مدت مشابه سال قبل است. تولید فولاد خام ایران در نیمه اول سال ۲۰۱۶ بالغ بر ۸ میلیون و ۷۵۰ هزار تن بود.
همچنین براساس آمار انجمن جهانی فولاد، تولید فولاد ایران در ماه ژوئن نیز ۱۶.۴ درصد رشد داشته و از یک میلیون و ۵۳۴ هزار تن در ژوئن ۲۰۱۶ به یک میلیون و ۷۸۵ هزار تن در ژوئن سال جاری رسید. هرچند که تولید نسبت به ماه می کاهش ۸ هزار تنی داشت.
چین همچنان تولیدکننده برتر جهان با فاصله بسیار زیاد
فولادسازان چینی توانستند در ۶ ماهه ابتدایی امسال حدود ۴۱۹ میلیون و ۷۴۵ هزار تن فولاد خام تولید کنند که ۴.۶ درصد بالاتر از مدت مشابه سال قبل بود.
این کشور همچنین در ژوئن هم موفق به تولید ۷۳ میلیون و ۲۳۱ هزار تن فولاد خام شده بود. درحالی این عدد برای ژوئن به ثبت رسید که هم از ماه ژوئن سال قبل یعنی ۶۹ میلیون و ۲۹۹ هزار تن و هم از ماه می امسال یعنی ۷۲ میلیون و ۲۵۹ هزار تن بیشتر بود که البته این امر دور از ذهن نبود و پیش بینی شده بود.
ژاپن به عنوان دومین تولیدکننده برتر جهان از ابتدای ماه ژانویه تا پایان ژوئن، ۵۲ میلیون و ۳۰۵ هزار تن فولاد خام تولید کرد. این کشور رشد ۰.۵ درصدی را درمقایسه با مدت مشابه سال قبل ثبت کرده بود.
فولادسازان ژاپن در ژوئن هم ۸ میلیون و ۳۹۱ هزار تن فولاد تولید کردند که البته ۴.۳ درصد پایین تر از ژوئن سال قبل است. همچنین این کشور نسبت به ماه می که تولید ۸ میلیون و ۹۲۹ هزار تنی داشت، کاهش داشت.
بعد از ژاپن، هند به تولید ۴۹ میلیون و ۴۸۲ هزار تن در طول ۶ ماه رسید. این کشور هم در راستای افزایش ظرفیت تولید فولاد، رشد ۵.۳ درصدی را تولید فولاد خام به ثبت رساند.
با این حال هند نیز همچون ژاپن در ژوئن افت تولید داشت و تولیدش با ۱.۱ درصد کاهش نسبت به ژوئن ۲۰۱۶ به ۷ میلیون و ۹۵۰ هزار تن رسید.
در آسیا، بعد از چین، ژاپن و هند، کره جنوبی و سپس تایوان قرار دارند. کره جنوبی در مدت مذکور یعنی ۶ ماهه نخست تولید را به ۳۴ میلیون و ۶۹۹ هزار تن رساند درحالی که در مدت مشابه سال قبل تولید ۳۳ میلیون و ۴۴۸ هزار تن بود.
کره در ژوئن به تولید ۵ میلیون و ۹۰۶ هزار تن رسید که ۷.۷ درصد بالاتر از ژوئن ۲۰۱۶ بود.
و اما تایوان، این کشور در بین ماه های ژانویه تا ژوئن حدود ۱۱ میلیون و ۵۹۸ هزار تن فولاد خام تولید کرد و موفق به کسب رتبه یازدهم تولیدکننده برتر جهان شد.
تولید این کشور در مدت مذکور ۷.۷ درصد بیشتر از مدت مشابه سال قبل بود. همچنین تایوان در ژوئن تولید خود را به یک میلیون و ۹۳۰ هزار تن رساند که ۵.۶ درصد بالاتر از ژوئن سال ۲۰۱۶ بود.
آمریکا به تولید ۴۰ میلیون و ۵۹۱ هزار تنی فولاد رسید
آمریکا که چهارمین فولادساز برتر دنیا شناخته می شود، براساس گزارش انجمن جهانی فولاد، در ۶ ماهه ابتدایی امسال ۴۰ میلیون و ۵۹۱ هزار تن فولاد خام تولید کرده که ۱.۳ درصد بیشتر از مدت مشابه سال قبل بود.
با این وجود این کشور در ژوئن افت تولید را به ثبت رساند و با افت ۱.۷ درصدی، تولید را به ۶ میلیون و ۷۰۷ هزار تن رساند.
تولید فولاد برزیل ۱۶ میلیون و ۷۲۳ هزار تنی شد
برزیل در نیمه نخست امسال بالغ بر ۱۶ میلیون و ۷۲۳ هزار تن فولاد خام تولید کرد که البته ۱۲.۴ درصد از مدت مشابه سال قبل یعنی ۱۴ میلیون و ۸۷۲ هزار تن بالاتر است. همچنین برزیل در ژوئن ۲ میلیون و ۶۴۹ هزار تن فولاد خام تولید کرد که این عدد هم ۴ درصد بیشتر از ژوئن سال ۲۰۱۶ بود.
کشورهای عضو CIS درمجموع ۴۹ میلیون و ۷۰۴ هزار تن فولاد خام تولید کردند
۶ کشور عضو CIS در ۶ ماهه ابتدایی سال ۲۰۱۷ موفق به تولید ۴۷ میلیون و ۷۰۴ هزار تن دست یافتند که ۲.۵ درصد کمتر از مدت مشابه سال قبل است. روسیه در بین این کشورها رشد تولید و اکراین افت تولید را به ثبت رساند.
روسیه در این مدت ۳۵ میلیون و ۳۴۰ هزار تن فولاد خام و اکراین ۱۰ میلیون و ۵۰۴ هزار تن فولاد خام تولید کردند که به ترتیب روسیه رشد ۰.۸ درصدی و اکراین افت ۱۵.۴ درصدی را شاهد بود.
گفتنی است، روسیه و اکراین هر دو در ژوئن افت تولید داشتند. روسیه با رشد ۸ درصدی به تولید ۵ میلیون و ۳۴۱ هزار تن رسید و اکراین با افت ۱۳ درصدی تولید یک میلیون و ۵۹۳ هزار تنی را ثبت کرد.
ترکیه ۱۸ میلیون تنی شد
ترکیه رکوردی در تولید فولاد خام ثبت کرد و تولیداتش را ظرف ۶ ماه به ۱۸ میلیون و ۲۱۵ هزار تن رساند. رشد تولید فولاد خام نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۱.۴ درصد بود. علاوه براین، ترکیه در ژوئن رشد ۷.۱ درصد را در تولید فولاد خام داشت و تولیدش از ۲ میلیون و ۸۲۲ هزار تن در ژوئن ۲۰۱۶ به ۳ میلیون و ۲۱ هزار تن در ژوئن سال جاری رسید.
آلمان و ایتالیا دو تولیدکننده برتر فولاد در بین کشورهای اتحادیه اروپا
در بین ۱۰ تولیدکننده اول فولاد جهان نام آلمان و سپس ایتالیا به چشم می خورد. آلمان رتبه هفتم و ایتالیا رتبه دهم تولیدکننده برتر جهان را دارد.​آلمان در طی ۶ ماه ۲۲ میلیون و ۲۲۳ هزار تن فولاد خام تولید کرد و ایتالیا در این مدت موفق به تولید ۱۲ میلیون و ۳۵۸ هزار تن فولاد خام شد.
رشد تولید فولاد آلمان و ایتالیا ۱.۷ درصد بود. تولید آلمان در ماه ژوئن با ۱.۷ درصد افت به ۳ میلیون و ۶۰۵ هزار تن رسید درحالی که ایتالیا رشد ۱.۸ درصدی داشت و تولیدش به ۲ میلیون و ۸۵ هزار تن رسید.
سیزدهمین تولیدکننده قبل از ایران مکزیک شناخته شد
مکزیک به عنوان سیزدهمین تولیدکننده برتر فولاد جهان در ۶ ماهه اول سال جاری میلادی ۱۰ میلیون و ۳۵ هزار تن فولاد خام تولید کرد که ۱۱.۲ درصد بیشتر از ۶ ماهه اول سال ۲۰۱۶ است. این کشور در ژوئن هم با رشد یک درصدی تولید را از یک میلیون و ۶۶۸ هزار تن در ژوئن سال قبل به یک میلیون و ۶۸۵ هزار تن رسید