صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

مدیرکل دفتر امور تحقیقات برق توانیر خبر داد

ربات شستشوی چراغ های روشنایی معابر می آید

یک مقام مسئول با اشاره به آغاز طراحی و ساخت ۶ ربات جدید برای فعالیت در نیروگاه‌ها، شبکه انتقال و توزیع برق، اعلام کرد: قصد داریم در برخی پروژه‌های تعمیراتی و بازرسی ربات را جایگزین نیروی انسانی کنیم. محمدعلی فرحناکیان در تشریح طراحی و ساخت ربات‌های جدید در صنعت برق ایران، گفت: هم‌اکنون ۶ پروژه اولویت‌دار رباتیک صنعت برق شامل طراحی و ساخت ربات مانیتورینگ دیواره بویلر، ربات بازرس ژنراتور، ربات تست جوش لوله‌های نیروگاه، ربات شستشوی مقره و تجهیزات خط، ربات آندوسکوپ تجهیزات GIS و GIL و ربات شستشوی چراغ‌های روشنایی معابر در دستور کار قرار گرفته است.
کمیته تخصصی رباتیک صنعت برق تشکیل می‌شود
مدیرکل دفتر امور تحقیقات برق توانیر با اعلام اینکه پیش‌بینی می‌شود با اتمام این پروژه‌ها، موضوع نگهداری و تعمیرات تجهیزات صنعت برق وارد مرحله نوین و جدیدی شود، تصریح کرد: کاربرد مستقیم ربات‌ها در صنعت برق بیشتر به حوزه بهره‌برداری و تعمیر و نگهداری مرتبط است. این مقام مسئول با اعلام اینکه در حوزه تعمیر و نگهداری (نت) 3 موضوع اساسی شامل متدولوژی‌های تعمیرات، سیستم‌های مدیریت تعمیرات و تکنولوژی تعمیرات وجود دارد که با بهره‌گیری از ربات‌ها در این بخش، تکنولوژی تعمیرات ارتقا می‌یابد، اظهار داشت: با عملیاتی شدن استفاده از متدولوژی‌های به‌ روز و پیشرفته‌تر تعمیراتی، قابلیت اطمینان و بهره‌وری صنعت بهبود می‌یابد. فرحناکیان در تشریح روند ساماندهی رباتیک در صنعت برق، نخستین گام را تشکیل کمیته تخصصی رباتیک صنعت برق عنوان کرد و افزود: با تایید و ابلاغ مدیرعامل توانیر این کمیته تشکیل و فعالیت‌های خود را آغاز کرده و نظام‌نامه این کمیته هم تابستان ۹۳ تصویب و ابلاغ شد. وی، اهداف اصلی کمیته تخصصی رباتیک صنعت برق را انسجام فعالیت‌های مرتبط با ربات در حوزه سیاست‌گذاری، تدوین اسناد راهبردی و برنامه‌ریزی ساخت و به‌کارگیری ربات در صنعت برق عنوان کرد و یادآور شد: با جمع‌بندی انجام شده روی طراحی و ساخت ۶ ربات جدید در صنایع برق و انرژی توافق نهایی حاصل شده است. مدیرکل دفتر امور تحقیقات برق توانیر با اشاره به تعریف طرح کلان ملی رباتیک در صنعت برق، اظهار داشت: با همکاری تنگاتنگ بین کمیته تخصصی رباتیک صنعت برق و پژوهشگاه نیرو مقرر شد کمیته راهبری روباتیک صنعت برق تشکیل شود و نسبت به تدوین اسناد راهبردی رباتیک اقدام کند. 
 
به حداقل رساندن زمان خروج واحدهای نیروگاهی با استفاده از ربات‌ها
وی با اشاره به برگزاری نشست مشترک با انجمن روباتیک ایران، گفت: بر این اساس هماهنگی لازم برای استفاده از ظرفیت‌های تخصصی موجود رباتیک کشور برای سهولت بخشی به طراحی و ساخت ربات‌های مورد نیاز صنعت برق به عمل آورده است. فرحناکیان با بیان اینکه تاکنون چند ربات در حد نمونه آزمایشگاهی ساخته و در بخش‌های تعمیر و نگهداری صنعت برق به کار گرفته شده است، تصریح کرد: این ربات‌ها شامل ربات شستشوی تیرهای روشنایی معابر، ربات بازرسی خطوط انتقال نیرو، ربات‌های لوله پیما و ربات نصاب اسپیسر توزیع بوده‌اند. فرحناکیان، خسارت عدم تولید برق ناشی از توقف یک واحد ۳۲۰ مگاواتی نیروگاهی در مدت ۲۴ ساعت را معادل ۷ میلیون و ۶۸۰  هزار کیلووات ساعت کمبود تولید انرژی الکتریکی در شبکه عنوان کرد و یادآور شد: با طراحی و ساخت ربات مانیتورینگ بویلر، ضمن به حداقل رساندن زمان خروج واحد نیروگاهی، می‌توان از بروز خسارت‌های جانی کارکنان تعمیرات جلوگیری کرد. 
 
سرمایه‌گذاری اولیه را دولت انجام می‌دهد
به گزاش مهر، وی افزود: تجربه استفاده از ربات پرنده بازرس خطوط انتقال برق در یکی از شرکت‌های برق منطقه‌ای، موید کاهش بیش از ۵۰ درصد از هزینه‌های تعمیرات و نگهداری خطوط بوده و افزایش سرعت و دقت عیب‌یابی را نیز در پی داشته است. مدیرکل دفتر امور تحقیقات برق توانیر درباره اینکه سرمایه‌گذاری مورد نیاز بخش رباتیک صنعت برق از چه طریق تامین می‌شود، توضیح داد: با توجه به اینکه این فناوری نوین و در مرحله بلوغ قراردارد، سرمایه‌گذاری اولیه در این بخش مانند سایر کشورها به وسیله بخش دولتی انجام می‌شود و در مرحله بعد بخش خصوصی توسعه و تجاری‌سازی دانش فنی حاصل شده را بر عهده می‌گیرد.