چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

«کسب‌وکار» از افول صنعت نقره و گوهرسنگ ایرانی گزارش می‌دهد

ضربه نقره قاچـاق به تولید داخلی

سنگ‌های زینتی و نقره‌جات امروزه به صنعتی پرطرفدار تبدیل شده که به دلیل گرایش زندگی به سمت مدرنیته استفاده از آنها...
شایلی قرایی
روز به‌ روز با استقبال بیشتری روبه‌رو می‌شود.
به گزارش کسب و کار نیوز، از سوی دیگر تنوع در طراحی و مدل‌های خاص این محصولات موجب اقبال جهانی آن نیز شده است. علاوه بر اینکه این سنگ‌ها و نقره‌جات در بخش زینتی استفاده می‌شوند، به دلیل اینکه به‌کارگیری آنها در وسایل مصرفی خانوار نیر رواج یافته موجب شد تا درآمدزایی از آنها افزایش چشمگیری داشته باشد. تا مدت‌ها قبل محصولات نقره به عنوان وسایل مصرفی خانوار مانند دسته شانه، ظروف آشپزخانه، دسته سنگ‌پا شناخته می‌شد، اما به واسطه گرانی نقره و حرکت زندگی به سوی مدرنیته این محصولات تبدیل به کالای تزئینی شده و تنها تعداد انگشت‌شمار از محصولات نقره در گوشه‌وکنار خانه‌ها رخ‌نمایی می‌کند. البته در چند سال اخیر تولید صنعتی در کنار تولید دست به صنعت ورود کرده، اما از لحاظ معنوی ارزش کار تولیدی به وسیله دست بسیار بیشتر است. کشور چین به تولید محصولات نقره و خاتم ورود کرده و به ایران نیز وارد شده است.
در این میان اما به دلیل استقبال از این نوع محصولات و به دلیل آنکه پروسه تولید و استخراج نقره در کشور دقیق نیست و همچنین عیار نقره استخراج‌شده داخلی اندکی کمتر از نقره وارداتی است، قاچاق آن رواج یافته و سودجویان به دنبال درآمدهای کلان از این صنعت هستند.
از سوی دیگر آماری که از خروج سنگ‌های قیمتی و نقره و فیروزه به‌صورت چمدانی موجود است، بسیار متفاوت از آمار واقعی است، چراکه برخی سنگ‌ها آنقدر ارزشمند هستند که بانک مرکزی نمی‌تواند قیمت واقعی آنها را تعیین کند و بسیار پیش می‌آید که قیمت سنگی توسط بانک مرکزی قیمتی چندصدهزارتومانی اعلام می‌شود، در حالی که وقتی به شکل غیررسمی از کشور خارج و به خریداران خارجی فروخته می‌شود، ارزش آن چندین میلیون افزایش پیدا می‌کند.
انهدام باند قاچاق و کشف 400 کیلوگرم نقره در مشهد
در همین رابطه چندی پیش دبیر کمیسیون برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز خراسان‌رضوی گفت: با انهدام باند قاچاق مصنوعات نقره در مشهد بیش از 400 کیلوگرم نقره کشف شد.
محمدابراهیم افشاری افزود: در جریان اقدامات اطلاعاتی پلیس مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان، باند واردات قاچاق مصنوعات نقره و انبار این مصنوعات در یکی از آپارتمان‌های اطراف بازار رضا (ع) مشهد شناسایی شد. وی اظهار کرد: با همکاری این کمیسیون و پلیس مبارزه با قاچاق کالا و ارز، دو شب قبل طی عملیاتی بیش از 400 کیلوگرم نقره از این محل کشف و ضبط شد. وی گفت: در این ارتباط سه نفر نیز دستگیر شدند و پرونده آنان در اختیار تعزیرات حکومتی قرار گرفت.
تسهیل شرایط برای تولیدکننده داخلی
عبدالصمد رحیمی‌مقدم، رئیس اتحادیه فیروزه‌تراشان مشهد

در حال‌ حاضر فیروزه ایرانی از شهرت جهانی برخوردار است و صنعتی است که نمونه آن در تمام جهان به ندرت دیده می‌شود. در سال
 65 تولیدات با عیار بالا و مرغوب وجود داشت که تمام آنها کار دست هنرمندان و صنعتکاران داخلی بود. اما متاسفانه در سال‌های گذشته صنعت نقره و گوهرسنگ ایرانی رو به افول گذاشته زیرا واردات نقره قاچاق از کشورهای تایوان و تایلند آسان و ارزان بوده و افراد سودجو از هندوستان سنگ‌های تراشیده وارد می‌کنند. در حال حاضر همچنین دعوای بین اتحادیه طلا و نقره و سنگ‌های زینتی موجب مغفول ماندن صنعت نقره‌تراشی و بی توجهی به گوهرسنگ‌های باارزش در کشور شده است. ضرورت دارد اشاره شود که هنر فیروزه‌تراشی منحصر به مشهد است، اما امروز با مشکلات فراوانی روبه‌رو است که امیدواریم شاهد فعالیت مفید و موثر حمایتی مسئولان در این زمینه باشیم.
با توجه به انتخاب مشهد به عنوان شهر جهانی سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی شایسته است کمک و حمایت موثر از هنرمندان فیروزه‌تراش صورت گیرد. بنابراین هم‌اکنون ما شهر مشهد را به عنوان پایتخت گوهرسنگ جهانی داریم که باید با تسهیل شرایط برای تولیدکننده داخلی در حوزه ساخت نقره و گوهرسنگ‌های ایرانی، به احیای این صنعت کمک کنیم و ایران بتواند جایگاه سابق خود را در جهان در این هنر و صنعت ملی دوباره بازیابی کند. همچنین یکی دیگر از اقداماتی که می‌توان در بخش صادرات سنگ فیروزه انجام داد، بازاریابی به‌طور درست و حرفه‌ای و شناسایی ظرفیت‌های بازارهای بین‌المللی است. با این وجود می‌توانیم در داخل کشور نیز برنامه‌های مدون در راستای تولید و صادرات این سنگ ارزشمند انجام دهیم. تبدیل فیروزه خام به سنگ تراش‌خورده هفت مرحله دارد و نیازمند دستگاه‌های مختلف و متعددی است؛ ازاینرو کوچکی فضای کار مغازه‌های بازار رضا (ع) مانع از چنین فعالیتی بود. علاوه بر این به مرور زمان با عرضه محدود و مشکل پیدا کردن فیروزه‌تراشان در تامین سنگ خام کم‌کم این مغازه‌ها از تراشکاری فیروزه به محلی صرف برای فروش سنگ تبدیل شدند.
قاچاق نقره این صنعت را نابود می‌کند
محمد اسماعیل سعیدی، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس

در حال حاضر رکود در تمام صنایع و بازارها حاکم است و دلایل بسیاری را برای آن می‌شود عنوان کرد. علاوه بر رکود بی‌سابقه اقتصادی، قاچاق کالاهای خارجی و واردات بی‌رویه، کمر تولید داخلی را شکسته است. در این میان باید در ساختار ستاد مبارزه با قاچاق کالا  تجدید نظر اساسی شود.
در حال حاضر میلیاردها دلار واردات قاچاق، دیگر انگیزه و رغبتی در تولیدکننده داخلی نگذاشته است. امروز به دلیل قاچاق نقره، صنایع دستی نقره کاری در تبریز در حال نابودی است. تبریز، مرکز تولید نقره‌جات و قطب صنعت نقره کشور بوده ولی می بینیم در اثر همین قاچاق چه اتفاقاتی حال رخ دادن است.