صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

امروز (چهارشنبه)

شاخص بورس با کمک فلزی ها 327 پله بالا رفت

شاخص بورس همچنان در سایه افزایش جذابیت نمادهای فلزی، در حال رشد است و امروز (چهارشنبه) با 327 پله صعود، در جایگاه 81 هزار و 509 واحدی قرار گرفت.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایرنا، فلزی ها در معاملات امروز، پیشتاز بازار بورس بودند و با رشد خود، شاخص را ارتقا دادند. بر این اساس، فملی 109 واحد، فخوز100 واحد و فولاد 98 واحد شاخص را بالا کشیدند.
رشد قیمت کامودیتی ها در بازارهای جهانی، باعث جذاب شدن سهام شرکت های معدنی و فلزی در بورس شده است.
برخلاف فلزی ها، گروه خودرو وضع مناسبی نداشت و خودر (ایران خودرو) و به همراه اخابر (مخابرات)، بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص گذاشتند.
در معاملات امروز بیش از یک میلیارد و 10 میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش سه هزار و 424 میلیارد ریال در 98 هزار و 768 نوبت داد و ستد شد.
بررسی شاخص های اصلی بازار سرمایه نشان می دهد شاخص قیمت (وزنی- ارزشی) که در آن ارزش سهام شرکت های بزرگ اثر بیشتری بر شاخص می گذارد، 106 واحد رشد کرد.
اما شاخص کل (هم وزن) که در آن ارزش و وزن همه شرکت های بزرگ و کوچک در محاسبه شاخص کل، یکسان در نظر گرفته می شود، سه واحد پایین آمد.
شاخص قیمت (هم وزن) که بیانگر سطح عمومی قیمت سهام شرکت های پذیرفته شده در بورس است، 2 واحد بالا رفت، اما شاخص آزاد شناور که بیانگر آن بخش از سهام شرکت هاست که قابل معامله در بورس باشد، 321 واحد رشد کرد.
شاخص بازار اول که به شرکت هایی اختصاص دارد که از نظر سرمایه، سودآوری و درصد سهام آزاد شناور، شرایط بهتری دارند، 350 واحد و شاخص بازار دوم بورس 54 واحد افزایش یافت.
برترین گروه معاملاتی امروز، گروه رایانه بود که در آن 61 میلیون سهم به ارزش یک هزار و 198 میلیارد ریال داد وستد شد.
ارزش معاملات گروه فلزات اساسی نیز 625 میلیارد و شیمیایی 276 میلیارد ریال بود.
 
**عقب نشینی اندک فرابورس
سهامداران در آخرین روز معاملاتی این هفته 116 میلیون ورقه بهادار به ارزش یک‌هزار و 74 میلیارد ریال را در بیش از 23 هزار نوبت در بازارهای فرابورس ایران معامله کردند.
در معاملات امروز شاخص کل فرابورس نیز کمتر از یک واحد (0.9 واحد) عقب‌نشینی کرد و در پله 920 واحدی ایستاد.
همچنین نماد معاملاتی شرکت اقتصادی و خودکفایی آزادگان، سیمان مجد خواف، شرکت داروسازی تولید دارو، زرین معدن آسیا و حق‌تقدم نماد مذکور، شرکت لوازم خانگی پارس و پتروشیمی امیرکبیر بازگشایی شدند.
نگاهی به دادوستدهای انجام شده در بازار اوراق با درآمد ثابت نیز نشان می‌دهد 629 هزار ورقه به ارزش 626 میلیارد ریال در این بازار مورد مبادله قرار گرفته که در میان نمادها اسناد خزانه اسلامی مرحله یازدهم در صدر ایستاده است.
در بخش اوراق تسهیلات مسکن (تسه) نیز بیش از 95 هزار ورقه به ارزش 73 میلیارد ریال مبادله شدند.
قیمت تسه‌ها امروز در دامنه 753 هزار تا 772 هزار ریالی قرار داشت.