صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

یک فوق تخصص ریه گفت:

تاثیر آلودگی هوا در بروز بیماری‌های مزمن تنفسی

یک فوق تخصص ریه گفت: آلودگی هوا در دراز مدت می‌تواند موجب بیماری انسداد مزمن مجاری تنفسی شود.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا، دکتر علیرضا آذرگون، با بیان اینکه هرگونه تغییر در ترکیب شیمیایی، فیزیکی و بیولوژیکی جو که موجب به خطر افتادن حیات موجودات زنده شود، آلودگی گفته می‌شود، اظهار کرد: در حقیقت شاخص‌های نشان دهنده آلودگی هوا شامل  ازن روی سطح زمین، دی‌اکسید کربن گوگرد، مونوکسید کربن، دی‌اکسید نیتروژن و گرد و غبار بوده که هر کدام از این آلاینده‌ها در دستگاه‌های سنجش آلودگی هوا به صورت شبانه‌روزی سنجیده می‌شوند.
این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی لرستان ضمن اشاره به شاخص‌های آلودگی‌های هوا، اضافه کرد: مقادیر اندک مونو اکسیدکربن برای سلامتی خطرناک است و منجر به بروز اختلال تنفسی و تنفس سلولی به خصوص در محیط‌های بسته می‌شود. همچنین سردرد، سرگیجه، حالت خواب آلودگی و بیهوشی از علائم استنشاق با مونواکسید کربن است.
آذرگون اظهار کرد: اکسید نیتروژن نیز باعث تحریک چشم، بینی، گلو و شش‌ها می‌شود و افزایش آسیب‌پذیری بدن انسان در برابر عفونت‌ها بویژه آنفلوانزا را به دنبال دارد.
وی با بیان اینکه هیدروکربن‌ها مهم‌ترین منبع آلودگی هوا هستند و باعث تحریک چشم و اختلال در مراکز خون‌سازی بدن و سرطان‌های مختلف می‌شوند، عنوان کرد: همچنین اکسیدهای سولفور باعث سوزش گلو، افزایش ضربان قلب و سرعت حرکات تنفسی می‌شوند.
این فوق تخصص بیماری‌های ICU و ریه تاکید کرد: ذرات معلق در هوا که بزرگ و بیش از ۱۰ میکرومتر هستند به سادگی توسط مژگ‌های بینی فیلتر شده و از جریان هوای تنفسی خارج می‌شوند و چون این ذرات نمی‌توانند هنگام تغییر جریان هوا در بینی  و مجاری هوایی بزرگ  به سرعت تغییر  جهت دهند، در حلق و  مجاری هوایی بزرگ رسوب کرده و به ندرت می‌توانند به آلوئول‌های ریوی برسند. ذرات کوچکتر از ۲.۵ میکرومتر در حقیقت به مجاری هوای کوچک می‌رسند و در آلوئولها رسوب می‌کند. ذرات کوچکتر از ۰.۵ میکرومتر اکثرا رسوب نمی‌کنند و به صورت معلق در هوای بازدمی خارج می‌شوند.
آذرگون اضافه کرد: آلودگی هوا بیشترین اثر را روی سیستم تنفسی، مخاط بینی و چشم انسان می‌گذارد که موجب افزایش ترشحات مجاری تنفسی فوقانی و تحتانی، تشریح بیماری‌های زمینه‌ای ریه (برونشیت و آسم)، آبریزش بینی، خارش و سوزش حلق و بینی و گلو و خارش و سوزش و آبریزش چشم می‌شود و در دراز مدت می‌تواند موجب بیماری انسداد مزمن مجاری تنفسی شود.
این فوق تخصص بیماری‌های ICU و ریه یادآور شد: بیشترین تأثیر منفی این ذرات بر دستگاه تنفسی است و می‌تواند زمینه‌ساز ابتلای افراد به عفونت‌های دستگاه تنفسی و واکنش‌های آلرژیک شود.
وی ادامه داد: به منظور پیشگیری نیاز است در شرایط آلودگی هوا اقداماتی را برای کاهش منابع آلودگی که مهم‌ترین آنها دود وسایل نقلیه موتوری و صنایع است، انجام داد و در منزل نیز از استعمال سیگار که باعث آلودگی می‌شود اجنتاب کرد و حتی گاهی لازم است مدارس را تعطیل و یا حتی تعطیلی عمومی صورت گیرد تا به دنبال آن دود حاصل از وسایل نقلیه کاهش یابد.
آذرگون با بیان اینکه در شرایط آلودگی هوا بهتر است تنفس از راه بینی انجام شود، افزود: همچنین ورزش در هوای آلوده صورت نگیرد، فعالیت‌های خارج از منزل به حداقل رسد و زمان و حضور در فضای آزاد کم شود. همچنین بیماران تنفسی و قلبی ریوی نیز از ورزش سنگین خودداری کرده و در منزل بمانند و در و پنجره‌ها را ببندند.
وی اضافه کرد: با توجه به کاهش میزان دید در هوای آلوده باید سرعت رانندگی کم یا اتومبیل متوقف شود. همچنین مواد غذایی پوشش مناسب داشته باشند و ذرات گرد و غبار را از روی آن زدوده و سپس در یخچال نگهداری کرد. همچنین فیلتر کولر گازی مرتبا تمیز شود.
این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی لرستان، افزود: در شرایط آلوده افراد از  ماسک N۹۵ یا پارچه خیس استفاده کنند و تغذیه مناسب نظیر شیر و ماست کم‌چرب، میوه و سبزیجات تازه برای کاهش آلودگی هوا موثر است.