صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو گفت:

تفاهم نامه همکاری منطقه آزاد ماکو با میراث فرهنگی آذربایجان غربی

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو از انعقاد تفاهم نامه همکاری بین این سازمان با اداره کل میراث فرهنگی آذربایجان غربی...
 با هدف ثبت، کاوش، مرمت و ساماندهی آثار موجود منطقه آزاد ماکو و زمینه های جذب گردشگری خبر داد.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از فرینا، در این تفاهم نامه تهیه پرونده ثبت منظر فرهنگی ماکو در فهرست میراث جهانی ، ادامه عملیات مرمت برج ها و حصار قلعه قبان، مرمت پل های تاریخی از جمله پل تاریخی قلعه جوق ، پل کشمش تپه مورد توافق قرار گرفت.
همچنین ادامه کاوش در عرصه قلعه قبان ماکو و کاوش و خوانا سازی قلعه سنگر ماکو را از دیگر مفاد این تفاهم نامه است که میزان اعتبار مورد نیاز برای اجرای این پروژه ها حدود 20 میلیارد ریال از محل اعتبارات سازمان منطقه آزاد ماکو تامین خواهد شد.
مشارکت در مرمت بناهای مذکور در تفاهم نامه در حد تخصیص اعتبارات ملی و استانی، تامین اعتبار لازم به میزان یک میلیارد و 700 میلیون ریال جهت تدوین ضوابط اختصاصی بافت تاریخی ماکو، تامین اعتبار لازم جهت بازسازی و مرمت کلی سقف عمارت دارایی، آغاز عملیات اجرایی ساماندهی بافت تاریخی ماکو با تامین اعتبار 700 میلیون از جمله تعهدات میراث فرهنگی است.
احداث و مرمت قلعه قبان ماکو از جمله پر اهمیت ترین مفاد تفاهم نامه است که درصورت احیای این اثر تاریخی کم نظیر، ماکو را به قطب گردشگری شمالغرب تبدیل خواهد کرد.
با همکاری های متقابل و هم افزایی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی و سازمان منطقه آزاد ماکو شاهد انجام کارهای ارزشمند و شاخصی در این منطقه خواهیم شد.
لازم بذکر است پیرو تفاهم نامه های مشترک در سنوات گذشته و در راستای تعاملات سازنده و راه گشای میان سازمان منطقه آزاد ماکو و اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان به منظور صیانت از آثار تاریخی و فرهنگی منطقه آزاد ماکو این تفاهم نامه منعقد شد.
بعد از انعقاد این تفاهم نامه مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو و مدیرکل میراث فرهنگی آذربایجان غربی از روند مرمت و بازسازی پروژه ها و آثار تاریخی منطقه آزاد ماکو بازدید کردند.