صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

مقام مسئول:

68 درصد ساختمان ها در تهران ازخدمات مهندسان برق ومکانیک محرومند

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران می گوید: 68 درصد ساختمان های زیر یک هزار و 500 مترمربع در تهران از خدمات مهندسان برق و مکانیک محرومند.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایرنا،« حسن قربانخانی» روز سه شنبه در کنفرانس ملی نقش مهندسی مکانیک و ساخت و ساز شهری افزود: در 100 سال اخیر جمعیت کشور 8 برابر شده، اما منابع آبی موجود به یک هشتم کاهش یافته و این سبب شده است وضعیت نگران کننده ای در حوزه منابع آبی داشته باشیم.
وی یادآورشد: معمولا ساختمان ها برای یک دوره 50 ساله ساخته می شوند، اما به علت استفاده نکردن از خدمات مهندسان مکانیک و تاسیسات ، ساکنان واحدهای مسکونی از روز نخست با مشکلات آب و برق مواجه می شوند.
وی با بیان اینکه 40 درصد انرژی کشور در ساختمان های مسکونی و تجاری به مصرف می رسد، افزود: این نشان می دهد متولیان حوزه ساخت و ساز در تهران از ضرورت استفاده از خدمات مهندسان مکانیک در طراحی و نصب تاسیسات مناسب در ساختمان ها مطلع نیستند.
قربانخانی اظهار داشت: در ایران عمر ساختمان‌ها حدود 30 سال است، اما در بسیاری از کشورهای جهان عمر مفید ساختمان ها بیش از 90 سال است، در حالی که به ازای هر سال افزایش عمر ساختمان‌ها در کشور می‌توان 4 هزار میلیارد تومان صرفه‌ جویی شود.
در ادامه دبیر کل کنفرانس ملی نقش مهندسی مکانیک و ساخت و ساز شهری در گفت و گو با خبرنگاران افزود: افزایش طول عمر ساختمان ها نیازمند انجام سرویس های های مناسب تعمیر و نگهداری است و این مساله در مبحث 22 مقررات ملی بسیار موذرد توجه قانونگذار قرار گرفته، اما تاکنون دستورالعمل اجرایی این مبحث از سوی وزارت راه و شهرسازی به ما ابلاغ نشده است.
رامین کرمی افزود: برای اجرای هر مبحث نیازمند پیش نیازها هستیم تا در یک دوره مهندسین بتوانند زمینه اجرای مباحث اجرای مقررات ملی ساختمان را در کشور به خوبی اجرا کنند .
عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران با بیان اینکه هم از 120 هزار عضو این سازمان 50 هزار مهندس فعال هستند، گفت: بدون شک اجرایی مبحث 22 مقررات ملی ساختمان در کشور می تواند بازار کار مناسبی را برای مهندسان به وجود آورد و این مساله مهم در کاهش مصرف انرژی و افزایش عمر مفید ساختمان ها بسیار تاثیرگذار خواهد بود.
در ادامه دبیر کمیته اجرایی کنفرانس ملی نقش مهندسی مکانیک و ساخت و ساز شهری از آمادگی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران برای اجرای مبحث 22 مقررات ملی ساختمان خبر داد و گفت: در این کنفرانس که یکی از بزرگترین گردهمایی مهندسان است توجه به خدمات مهندسان مکانیک در حوزه تاسیسات ساختمانی مغفول مانده است.
بهنام عابدی با اشاره به ضرورت استفاده از خدمات مهندسان مکانیک و تاسیسات در سازمان های نظام مهندسی کشور افزود: از 120 هزار عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان در استان تهران 10 هزار نفر مهندس تاسیسات هستند.
این عضوسازمان نظام مهندسی استان تهران بیان کرد: در حالی که خدمات مهندسان تاسیسات در طراحی و اجرای تاسیسات ساختمان ها مورد توجه جدی قرار نگرفته است، اما هم اکنون 2700 مهندس تاسیسات در حوزه گاز شهری با اداره گاز و 1500 نفر دیگر با آبفای استان تهران در خدمت رسانی به شهروندان انجام وظیفه می کنند.
به گزارش ایرنا ، کنفرانس ملی نقش مهندسی مکانیک در ساخت و سازهای شهری روزهای 3و 4 مرداد ماه امسال با حضور اعضای هیات مدیره سازمان های نظام مهندسی کشور، اساتید، متخصصان و دست اندرکاران ساختمانی در حوزه ساخت و ساز و تاسیسات برق و مکانیک در پژوهشگاه صنعت نفت برگزار می شود.