صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

مدیرکل اشتغال اتباع خارجی:

بازرسی و نظارت بر کارگاه های تولیدی افزایش می یابد

مدیرکل اشتغال اتباع خارجی از حضور گسترده بازرسان اداره کل اشتغال و اداره کل استان تهران در محدوده چهار راه سیروس تهران خبر داد.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایرنا از روابط عمومی اداره اشتغال اتباع خارجی، «علی اقبالی» گفت: این بازرسی در پی دریافت تعدادی شکایت از اعضای صنف کیف و کفش صورت گرفت.
وی افزود: این اداره کل بر اساس شرح وظایف قانونی خود بطور ادواری و پس از دریافت شکایت های متعدد و کسب اخبار موثق از اشتغال اتباع خارجی غیرمجاز در بخش صنف کیف و کفش به محل کارگاه تولیدی در منطقه مولوی تهران مراجعه و آنجا را بازرسی کرد.
اقبالی افزود: همچنین با توجه به وصول شکایت اعضای صنف کیف و کفش (سراجان) این اداره کل با هماهنگی تیم بازرسی اداره کل استان تهران به بازرسی از مراکز تولید و فروش کیف و کفش منطقه مولوی اقدام کرد.
وی گفت: در بازرسی از تعدادی کارگاه در منطقه مولوی، مواردی که از کارگر غیرمجاز استفاده می کردند، شناسایی و کارفرمایان متخلف جریمه شدند.
مدیرکل اشتغال اتباع خارجی به کارفرمایان هشدارداد: با توجه به الویت اشتغال کارگران ایرانی، بازرسی و نظارت این اداره کل در تهران و استانها از بنگاه ها و کارخانجات، موسسات، شرکت ها و کارگاه های تولیدی و خدماتی ادامه دارد تا از به کارگیری اتباع خارجی غیرمجاز در سالجاری ممانعت به عمل آید.
وی گفت: براساس قانون به کارگیری اتباع خارجی غیرمجاز در واحدهای کارگاهی ممنوع است و کارفرمایان متخلف برابر قانون از یک تا 90 روز حبس و پرداخت چند برابر دستمزد یک کارگر جریمه می‌شوند.
این مقام مسئول گفت: میزان جریمه سال 96 کارفرمایان متخلف که اقدام به استفاده از اتباع خارجی فاقد مجوز کار می‌کنند، به استناد بند (ج) ماده 11 قانون تنظیم بخشی ازمقررات مالی دولت مبنی براعمال جریمه به میزان پنج برابر حداقل دستمزد روزانه است.
وی اضافه کرد: براساس مصوبه شورای عالی کار، حداقل دستمزد روزانه به مبلغ 309 هزار و 977 ریال در سال 1396 تعیین و مبلغ جریمه بابت هر روز اشتغال غیر مجاز اتباع خارجی یک میلیون و 549 هزار و885 ریال معین شد.
اقبالی درپایان گفت: این مبلغ درباره کارفرمایان متخلف اعمال و درصورت تکرار تخلف، این میزان جریمه دو برابر خواهد شد.