صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت اداره صنعت استان اعلام کرد:

افزایش ۱۷ درصدی صادرات سیمان از لحاظ وزنی

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت اداره صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان بابیان اینکه در سال گذشته در کشور 803 میلیون دلار...
 صادرات سیمان صورت گرفته است، گفت: در مقایسه با سال قبل‌تر که میزان صادرات سیمان 953 میلیون دلار بوده است میزان صادرات سیمان کاهش یافته است، اما به لحاظ وزنی 17 درصد رقم حجم صادرات سیمان افزایش داشته است.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ماین نیوز، محمد مجیری امروز(سه‌شنبه) در نشست خبری که به مناسبت سومین نمایشگاه بین‌المللی سیمان، معدن ، صنایع فرآوری مواد معدنی و خدمات وابسته برگزار شد در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: یکی از راهکارهای معرفی صنعت سیمان برپایی نمایشگاه‌های بین‌المللی و نشست‌های تخصصی است.
وی بابیان اینکه در سال گذشته از نمایشگاه‌های تخصصی صنعت سیمان استقبال بسیاری صورت گرفته است، افزود: قطعاً حضور صنایع مختلف با قوت و قدرت نشان می‌دهد که نمایشگاه دستاوردهایی داشته است.
معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت اداره صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان با اشاره به اینکه رتبه ایران در صنعت سیمان در جایگاه پنجم دنیا قرار گرفته است، گفت: اولین تولید کنندگان سیمان در دنیا به ترتیب چین، هند، ایالات متحده آمریکا، ترکیه و ایران هستند.
مجیری با اشاره به اینکه متأسفانه هنوز در تعاملات مالی نتوانسته‌ایم به جایگاهی بالاتر دست یابیم و این امر تنها از طریق بانک مرکزی باید صورت گیرد، تصریح کرد: البته بانک مرکزی در حال حاضر در این خصوص با کشورهای تولید کننده سیمان به لحاظ نقل و انتقال مالی در تعامل است.
وی ادامه داد: قبل از برجام مشکلات صنعت سیمان بیشتر بود و برای رفع مشکلات این صنعت از طریق صرافی‌ها مشکلات برطرف می‌شد که هزینه‌های زیادی را تحمیل می‌کرد، اما بعد از برجام فضای ارتباطی بین کشورهای مختلف بهتر شد که این امر در خصوص موضوع حمل و نقل و صادرات سیمان نیز حائز اهمیت است.
معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت اداره صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان با اشاره به اینکه بدون شک در حوزه صادرات سیمان باید تسهیلاتی در نظر گرفته شود، اضافه کرد: این تسهیلات باید در اختیار صادر کنندگان قرار گیرد تا حجم صادرات را افزایش دهند.
مجیری بابیان اینکه در سال گذشته در کشور 803 میلیون دلار صادرات سیمان صورت گرفته است، گفت: در مقایسه با سال قبل‌تر که میزان صادرات سیمان 953 میلیون دلار بوده است میزان صادرات سیمان کاهش یافته است، اما به لحاظ وزنی 17 درصد رقم حجم صادرات سیمان افزایش داشته است.
وی با اشاره به اینکه از 803 میلیون دلار صادرات سیمان در کشور 42 میلیون دلار مربوط به استان اصفهان است، اضافه کرد: متأسفانه عادت نداریم در حوزه صادرات رقابت مثبتی داشته باشیم و این در حالی است که رقابت‌های منفی در حوزه صادرات و واردات باید حذف شود و به صورت یکپارچه به رقابت بپردازیم.
معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت اداره صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان تصریح کرد: با مطالعه بازارهای جدید و شناسایی نواقص می‌توانیم مشکلات صنعت سیمان را برطرف کنیم.
مجیری با اشاره به اینکه در سال 94، 72 شرکت تولیدی سیمان در کشور وجود داشت، گفت: متأسفانه با این تعداد شرکت در کشور اما رقبا بازار را در دست گرفته‌اند و در این راستا باید راهکاری برای تولید بیشتر و صادرات بهتر سیمان فراهم کنیم که فرصت را از دست رقبا بگیریم.
وی با اشاره به اینکه تشکل‌ها نقش مهمی در توسعه صنعت سیمان در کشور دارند، اضافه کرد: تکیه‌گاه تشکل‌های سیمان به دولت ختم می‌شود و دولت نقش مهمی در این خصوص دارد خوشبختانه یکی از ظرفیت‌های خوب در کشور وجود شورای بخش خصوصی است که با دولت همکاری می‌کند.
معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت اداره صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان ادامه داد: در سال گذشته 7 کشور خارجی از جمله ایتالیا، ترکیه، چین، دانمارک، هند، اتریش و آلمان در نمایشگاه بین‌المللی شرکت کردند اما متأسفانه رکورد داخلی در جذب شرکت‌کننده‌های خارجی همچنان پایین است.