صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

رئیس فراکسیون زنان مجلس:

کمیته ای برای احقاق حقوق زنان تشکیل شود

رئیس فراکسیون زنان مجلس و نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر لزوم اصلاح برخی قوانین مربوط به زنان،

 گفت: کمیته ای متشکل از افراد نخبه برای احقاق حقوق زنان باید تشکیل شود.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایرنا از اتحادیه سراسری کانون های وکلای ایران (اسکودا)، پروانه سلحشوری در نخستین نشست مشترک اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران (اسکودا) با اعضای کمیسیون زنان مجلس شورای اسلامی، فراکسیون زنان مجلس،را فراکسیونی صنفی دانست و افزود: فعالیت‌های صورت گرفته برای حل مشکلات زنان نباید سیاسی باشد بلکه باید از منظر اجتماعی مورد بررسی قرار گیرد. 
وی ادامه داد: نمایندگان مجلس خواهان ارتباط هرچه بیشتر با کانون‌های وکلا هستند و یکی از حوزه‌هایی که فکر می‌کنیم در رابطه با زنان باید تصمیم جدی گرفته شود، اصلاح برخی قوانین است.
سلحشوری از اتحادیه سراسری کانون های وکلای ایران (اسکودا) خواست تا سه نفر نماینده از سوی این نهاد به فراکسیون زنان برای روند ارائه مشاوره حقوقی معرفی شوند .
در این نشست بهمن کشاورز رئیس اتحادیه سراسری کانون های وکلای ایران (اسکودا) با اشاره به ظرفیت بسیار بالای کانون‌های وکلا برای کمک به مجلس شورای اسلامی، افزود: کانون‌های وکلا با ظرفیتی که دارند می‌توانند با مجلس شورای اسلامی همکاری خوبی داشته باشند به ویژه در شرایط کنونی که قوانین حساسی در مورد حقوق کودکان و زنان در مجلس مطرح است.
وی اظهار کرد: اتحادیه اسکودا در سراسر ایران گسترده است و با جامعه بین الملل وکلا هم در ارتباط است و آنجا حق رای دارد که این ظرفیت را در اختیار مجلس قرار می دهد.
کشاورز اضافه کرد: تعاملات اسکودا با مجلس شورای اسلامی مسیر پاسخگویی حتی در سطوح بین المللی را فراهم می‌کند و کانون های وکلا، بی‌مزد در اختیار نظام بوده و باز هم خواهند بود هرچند که قدر این کار دانسته نشده است و گمان می‌کنم این نیروی اجتماعی موثر، باید در جهت منافع کل کشور فعال شود.
 
** کانون های وکلا مقام مشورتی مجلس قرار گیرد
هما داودی نائب رئیس اسکودا در این نشست درباره این نهاد مردمی گفت: کانون‌ها وکلا و اسکودا به عنوان قدیمی‌ترین نهاد مدنی کشور در فعالیت‌ها اجتماعی است که می‌توان در مسیر توسعه ملی از آن استفاده کرد.
وی با بیان اینکه خوشبختانه فعلا رویکرد مجلس مشورتی است، خاطرنشان کرد: اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران می تواند کمک کار قانونگذار باشد و کانون های وکلا باید مقام مشورتی مجلس شورای اسلامی قرار گیرد و مجلس روی کمک این پشتوانه علمی حساب کند تا با تقویت تعامل با کانون‌های وکلا در بحث قانونگذاری عمومی موفق‌تر عمل شود هرچند که در حال حاضر وکلا به صورت شخصی با مجلس همکاری هایی دارند، اگر اسکودا و کانون‌های وکلا در این زمینه فعال‌تر شود، نتایج بهتری بدست می‌آید.
این وکیل دادگستری بر لزوم تقویت نهاد مردمی وکالت تاکید کرد و افزود: عزت کانون وکلا به استقلال این نهاد است و اگر کانون‌ها استقلال شان را حفظ کنند، می‌توانند پشتوانه مجلس شوند.
داودی با بیان اینکه در اتحادیه کانون های وکلا قصد راه اندازی معاونت پارلمانی را داریم، اظهار کرد: استقلال نهاد وکالت در توسعه ملی اثر دارد، موجب جذب سرمایه خارجی و جلب اعتماد بیشتر سرمایه گذاران خارجی می شود همچنین در بحث توسعه گردشگری می تواند تاثیرگذار باشد.
 
**اسکودا مشاور در حوزه تقنینی باشد
فاطمه حسینی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در این نشست اظهار کرد: اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری (اسکودا)، مشاور در حوزه تقنینی باشد و ضروری است تا مشاوران کاردان و آگاه حقوقی هنگام بررسی طرح ها و لوایح در مجلس حضور داشته باشند که اکنون این خلاء وجود دارد.
 
** احتیاج به یک اتاق فکر حقوقی داریم
در این نشست فاطمه سعیدی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی برلزوم مشاوره حقوقی برای نمایندگان به عنوان وکلای مردم در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد و گفت: احتیاج به یک اتاق فکر حقوقی داریم؛ هیچ یک از اعضای فراکسیون زنان، حقوقدان نیستند و نیاز به مشاوره های حقوقی احساس می شود.
 
** احقاق حقوق زنان، احقاق حقوق خانواده است
در ادامه این نشست فریده غیرت حقوقدان و وکیل دادگستری با تاکید بر نقش زنان در جامعه اظهار کرد: دید جامعه نسبت ب زنان باید تغییر کند چرا که احقاق حقوق زنان، احقاق حقوق خانواده است؛ وقتی زن درخانواده از حقوق خود بهره‌مند شود و راضی باشد خانواده راضی است.
وی ادامه داد: حقوقدانان با درد‌های جامعه آشنایی دارند و فقط موضوع تابعیت زنان مساله جامعه ما نیست بلکه دیدگاه های مردان و به طور کلی نگاهی ک به زنان و حقوق زنان وجود دارد باید تغییر کند.
این وکیل دادگستری افزود: یکی از راه هایی که به تغییر نگاه مردان کمک می‌کند، حضور وکلا است که این افراد می توانند راجع به تغییر قوانین نظر دهند و در مسائل قانونی به مجلس کمک کنند هرچند که وکلا حضور تشریفاتی را در مجلس نمی‌خواهند.
غیرت درباره مساله تابعیت زنان خاطرنشان کرد: نسل در اسلام از طریق حضرت فاطمه زهرا (س) توسعه یافته است؛ چرا با بحث تابعیت دادن به فرزندان زنان ایرانی که با مردان خارجی ازدواج کرده‌اند مقابله می‌شود. 
 
** مسائل مربوط به خانواده در حقوق مدنی اصلاح شود
همچنین شهناز سجادی حقوقدان و وکیل دادگستری گفت: وکلا با خلاء قوانین آشنا هستند و می‌توانند مشاوران خوبی برای مجلس باشند.
وی ادامه داد:مسائل مربوط به خانواده در حقوق مدنی باید اصلاح شود و متاسفانه با پدیده ازدواج سفید مواجه هستیم که اگر مورد توجه قرار نگیرد می تواند به یک مشکل بزرگ تبدیل می‌شود. 
مینا مجدزاده وکیل دادگستری نیز در این نشست اظهار کرد: هر دو گروه نمایندگان مجلس و وکلای دادگستری، وکیل و مدافع حقوق مردم هستند 
وی با تاکید بر لزوم حفظ استقلال وکلا به عنوان حامیان حقوق مردم افزود: بحث مهم، استقلال کانون های وکلا است چراکه بیشتر تلاش وکلا صرف دفع هجمه‌هایی است که به آنان می شود.
مجدزاده گفت: از نمایندگان مجلس توقع نداریم همه مشکلات را در زمان خود حل کنند اما همین که از زبان آنان به عنوان وکلای ملت بیان شود، برای آیندگان ایجاد تکلیف می‌کند.