چهارشنبه , ۲۹ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

به مناسبت میلاد کریمه اهل بیت(ع)

حضرت معصومه(س) امین امام بود

قم - اول ماه ذی‌القعده سالروز میلاد بانویی است که به دلیل پاکدامنی و کرامت بسیار، الگویی شایسته برای دختران امروز است.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از مهر، خواهری نمونه است که بعد از هجرت برادر فراق را تاب نمی‌آورد و از مدینه رهسپار طوس می‌شود تا مانند عمه بزرگوارش مهر تأییدی بر راز جاودانگی این ولایت باشد، جایی زینب کبری(س) با سخنرانی‌هایشان مهر تأییدی بر نهضت سیدالشهدا(ع) می‌زند و جایی هم حضرت معصومه(س) به بهانه دیدار برادر و در واقع برای ترویج فرهنگ اهل بیت(ع) و ولایت‌مداری از جانش مایه می‌گذارد، ایثار و از خود گذشتگی رسم و راه این خانواده است، زن و مرد و دختر و پسر هم نمی‌شناسد.
و حالا دختر این سلاله پاک بعد از هزاران سال نگین انگشتری قم است، یگانه جاذبه این شهر، بانویی که هر سال میلیون‌ها عاشق را از راه‌های دور و نزدیک راهی قم می‌کند تا در حریم حرمش دست به سینه و سر به زیر، با قلبی عاشق و سینه‌ای پردرد و سلامی با ارادت درس عاشقی را مشق کنند.
میلاد با سعادت حضرت فاطمه معصومه(س) سالروز مرور عاشقی است، عشق خواهر به بردار که بعد از زینب کبری، فاطمه معصومه(س) پرچمش را برداشته و به زمین نیانداخته است، فاطمه معصومه(س) بعد از مادرش زهرای مرضیه(س) دومین بانویی است که به نص اهل بیت(ع) به مقام شفاعت نائل می‌شود، بانویی که همانند ذکر تسبیحات حضرت زهرا(س) جز برای ایشان نیامده است و همان جمله‌ای که پیامبر(ص) در مدح دخترش فرموده است بی‌کم و کاست موسی ابن جعفر(ع) آن را برای فاطمه معصومه(س) نقل کرده است.
و چه سعادتی بالاتر برای دختران که روز ولادت بانوی کرامت با نامشان گره خورده است، تقارنی که اگر سرچشمه‌ای برای الگوی دختران باشد سعادتشان را هم به همراه خواهد داشت.
دختر امروز ما باید الگوی تام داشته باشد
معصومه ظهیری، استاد حوزه علمیه خواهران در  حضور مزار شریف حضرت معصومه(س) در قم و از سوی دیگر تقارن ولادت ایشان با روز بزرگداشت دختر را عامل تقارن با یک الگوی صالح برشمرد و اظهار کرد: دیدن یک الگو کامل در کنار انسان می‌تواند از نظر تربیتی اثر زیادی در تربیت دختران ما داشته باشد، علاوه بر این زندگی در کنار یک انسان پاک مراقبت می‌آورد.
وی افزود: معمولاً انسان وقتی به دیدار یک انسان بزرگ و با کمالات می‌رود خیلی در رفتار و کردار خود مراقبت می‌کند، بهترین لباس‌ها را می‌پوشد، عطر می‌زند و مراقب است که حرف سنجیده بزند که قطعاً داشتن چنین الگوی نمونه‌ای برای دختران هم مراقبت بیشتری به همراه می‌آورد.
مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری قم، تام بودن الگو برای دختران را شرط اساسی آن نام برد و افزود: دختر امروز ما باید الگوی تام داشته باشد، الگوهایی که تنها در یکی از مسائل مثال زدنی هستند الگوهای تک بعدی هستند که نمی‌توان به همه ابعاد وجودی آنها اعتماد کرد اما برخی از الگوها تام هستند و انسان می‌تواند به رفتار، گفتار، زندگی اجتماعی و خدایی شدن و همه ابعاد زندگی آنها اعتماد کند.
وی حضرت معصومه(س) را یک الگوی تام برشمرد و تصریح کرد: ایشان در اموری همچون عفاف، حیا، حرکت اجتماعی، ایمان و امور دیگر به درجه‌ای از کمال رسید که توانست در دوره خود امین و مورد اعتماد امام قرار بگیرد، در زیارت‌نامه حضرت معصومه(س) هم آمده است، «سلام به بانویی که امین و حجت امامش بود» یعنی حضرت معصومه(س) به مقامی رسید که مورد اعتماد امام زمانش قرار گرفت و حجت زمین شد.
ظهیری این الگوهای تام را عاملان تسهیل کننده‌ای دانست که خداوند در مسیر انسان برای انتخاب‌های درست قرار داده است و تأکید کرد: یکی از راه‌های در مسیر درست ماندن استفاده از الگوهاست، ما انسان را وقتی خطا کار می‌دانیم که از قانون تخطی کند، مانند اینکه کمربند ایمنی را نبسته یا چراغ قرمز را رد کرده است.
رحمت و مهربانی و نقش دختر در خانه در راستای مراقبت از کانون خانواده یکی از دلایل اطلاق دختر به رحمت خداوندی است
وی افزود: خداوند هم برای انسان شریعت را قرار داده است و این شریعت همان قانون الهی است که اگر کسی از آن تخطی کند خطاکار است و انسان می‌تواند مسیر طی شده توسط الگوهای مناسب را در پیش گیرد، مانند ورزشکاری که برای رسیدن به مقام قهرمانی ورزشکار دیگری که این مسیر را طی کرده است را به عنوان الگو مد نظر قرار می‌دهد.
به گفته مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری قم خداوند انسان را بزرگ و بهترین نمونه خلقت آفرید که گام به گام باید به سوی تعالی حرکت کند و در این راه توقف ندارد تا به سوی خدایی شدن حرکت کند بنابراین دختری که می‌خواهد در مسیر خوب بندگی کردن خدا حرکت بکند باید فطرت و طبیعتش را پاک نگه دارد و آن را آلوده به خطا، گناه، اشتباه و انحراف از مسیر فطرت و طبیعت انسانی نکند، به عنوان مثال اگر کسی میل به غذا نداشته باشد از اصل طبیعی خود که میل به آب و غذا است عدول کرده و باید درمان شود، انسان‌ها هم پاک هستند خطا نمی‌کنند، راستگو و خوش اخلاق هستند و این اصل انسان است و اگر این نبود یعنی از اصل خود فاصله گرفته است.
تربیت باغبانی وجود انسان و کاری بسیار سخت است
در این میان عوامل جدایی از اصل کار را برای انسان سخت می‌کنند، عواملی که ممکن است در مواجه با جنس دختر بیشتر نیز باشد، به اعتقاد ظهیری تربیت باغبانی وجود انسان و کاری بسیار سخت است، باغبانی وجود انسان دو مسئله را نیاز دارد اول اینکه برای به دست آوردن اسباب مورد نیاز تربیت انسان از جمله علم و دانش و پاسخگویی به سؤالات و شبهات برنامه‌ریزی کرد و دوم اینکه مراقبت کنیم از اینکه علف‌های هرز وی را فرا نگیرد، گاهی انسان به خاطر یک صفت بد و یک اشتباه در مراتب انسانی عدول می‌کند، بسیاری از انسان‌هایی که بد می‌شوند همه صفت‌های بد را ندارند، ممکن است کسی فقط به خاطر دزدی به زندان برود اما بسیاری از صفات‌های نیک دیگر را داشته باشد اما به خاطر این یک صفت بد از مقام انسانی عدول کرده و خطاکار شده است.
وی چالش‌های موجود بر سر راه تربیت دختران جامعه امروز را برشمرد و تأکید کرد: غذای روحی و جسمی، دوستان و آداب و رسوم، چالش‌های فرهنگی مانند گسست نسل‌ها و تهاجم‌های فرهنگی از جمله چالش‌های موجود در تربیت دختران است که البته جدید نیست و همیشه بوده است اما نوع و فراگیریش تغییر کرده است.
استاد جامعه الزهرا(س) معتقد است که باید برای این چالش‌ها که در گذر زمان همیشه وجود داشته‌اند برنامه داشته باشیم مثل ارتباط بیشتر بین پدر و مادر و دختر، داشتن معلم خوب و مطالعه کردن و پاسخگویی به سؤالات و از همه مهم‌تر در نظر داشتن تنوع تربیتی که بسیار ضرورت دارد.
ظهیری دختر را از نشانه‌های شمول رحمت خداوند به یک خانواده برشمرد و افزود: رحمت و مهربانی و نقش دختر در خانه در راستای مراقبت از کانون خانواده یکی از دلایل اطلاق دختر به رحمت خداوندی است، به این معنی که دختر با جنس لطیف خود می‌تواند آرامش و رحمت را برای خانواده‌ها به ارمغان بیاورد.
سختی‌های تربیت و نگهداری از دختر عامل دیگری از توجه خداوند به خانواده‌ای است که در آن دختری زندگی می‌کند، مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری قم با بیان این مطلب، تصریح کرد: صیانت کردن از دختر در خانواده به دلیل آسیب‌پذیری بیشتر دخترها سخت تراست و به همین دلیل باید مراقبت بیشتری صورت بگیرد و خداوند هم به کار سخت‌تر پاداش بیشتری می‌دهد و به همین دلیل وعده می‌دهد که پاداش بزرگ کردن دختر با همه سخت‌هایش بهشت خواهد بود.
جایگاه رفیع و عظیم زن و دختر در دین اسلام
زهره عباسی آغوی، از پژوهشگران و اساتید حوزه و دانشگاه نیز به مسئله توجه به جنس دختر در روایات و سیره معصومین اشاره کرده و گفت: جایگاه رفیع و عظیم زن و دختر در دین اسلام را به روشنی می‌توان از میان احادیث و روایات برداشت کرد.
جایگاه رفیع و عظیم زن و دختر در دین اسلام را به روشنی می‌توان از میان احادیث برداشت کرد
وی افزود: روایات بسیاری وجود دارد که دختران را بهترین فرزندان می‌دانند. یکی از این روایات، روایت امام صادق(ع) به نقل از پیامبر اکرم(ص) است که ۵ ویژگی خوب دختران را برشمرده و پیامبر گرامی اسلام لطافت، آمادگی دختران برای کار، مایه انس و الفت بودن، دارای خیروبرکت و ریزبینی و نگاه هنرمندانه دختران را از جمله امتیاز دختران برمی‌شمارد.
این استاد و پژوهشگر حوزه و دانشگاه با اشاره به روایتی دیگر، گریه زیاد را هم از نشانه‌های امتیاز جنس زن و دختر دانست و تأکید کرد: امام صادق(ع) به نقل از پدر بزرگوارشان امیر المومنین(ع) مسئله بکا را عامل برتری جنس زن دانسته‌اند. گریه یکی از منابع عظیم و سرشاری است که خدا به خانم‌ها عنایت کرده است و دختران انس ویژه‌ای با گریه دارند.
پرستاری از خانواده و پیشگامی در محبت و لطف هم از ویژگی‌هایی است که در روایاتی به دختران نسبت داده شده و بر آن تأکید شده است، عباسی با بیان این مطلب تأکید کرد: پیامبر(ص) می‌فرمایند: «خدا پدر دختران را رحمت کند». پدر دختران یعنی کسی که خداوند متعال توفیق داشتن دختر یا دخترانی را به او داده است و در همین روایت دختران را باقیات صالحات نامیده‌اند.
فاطمه زهرا(س)، زینب کبری(س)، فاطمه معصومه(س) و سایر زنان و دختران این خاندان عظمت جنس زن را در طول تاریخ به تصویر کشیده‌اند، جایگاه و مقامی که دختران با مرور آن می‌توانند سرچشمه‌های از این عظمت را دریافت کنند و در زندگی خود به کار ببندند.