صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

اکبر فرجی‌ارمکی، مترجم کتاب نظارت و راهنمایی آموزشی:

در موضوع نظارت آموزشی کتاب‌های بسیار محدودی داریم

اکبر فرجی‌ارمکی، استاد دانشگاه و مترجم کتاب نظارت و راهنمایی آموزشی که توسط کارل گلیکمن تالیف شده است، در گفتگو با «کسب‌وکار» به اهمیت نظارت آموزشی و جای خالی آن در سیستم آموزشی کشور پرداخت.
وی با تاکید بر بحث نظارت آموزشی توضیح داد: یکی از مشکلات مهم ما این است که در موضوع نظارت آموزشی کتاب‌های بسیار محدودی داریم و آن هم به این دلیل است که این رشته در دانشگاه وجود ندارد و از طرفی به‌طور کلی این رشته در ایران و هم در نظام آموزش و پرورش جایگاه مشخصی نداشته است. از سویی هم کتابی که به این موضوع به‌طور اساسی بپردازد، تالیف نشده است. 
فرجی ادامه داد: اگرچه کتاب‌هایی ترجمه شده است، اما از نظر اصطلاح‌شناسی و مفهوم‌شناسی ایرادات زیادی دارند و نمی‌توانند قابل استناد باشند. یا مترجمان بر محتوای کتاب احاطه نداشته‌اند یا متن کتاب حرف به درد بخوری نداشته است. 
کتاب فرجی شامل چند فصل با عناوین نگاهی به فرایند یاددهی و یادگیری در کلاس، سازوکارهایی برای کمک به کلاس درس، چارچوب‌هایی برای مشاهده کلاس، رویکردهای کار نزدیک با معلمان، مثال‌هایی ملموس از کمک به معلمان، شاخص‌های ارزیابی قابلیت، رشد و بالندگی معلم و همچنین به کارگیری اراده قدرت و توان است و در کل اطلاعات جامعی در این ‌باره به معلمان ارائه می‌دهد و یاری‌رسان آنها در فرایند آموزشی است. 
این کتاب به گفته فرجی، فوایدی هم دارد. از جمله اینکه مفاهیم را ساده‌تر می‌کند و در انتقال مفاهیم و به تبع فرهنگ‌سازی و نهاد‌سازی به ما کمک خواهد کرد. مشخصا تا زمانی که مفهوم را نشناسیم، نمی‌توانیم وارد عمل شویم و این موضوع برای نظام آموزشی به عنوان یک ضرورت مطرح است.